Správa železnic otevře v neděli novou zastávku Praha-Eden

V neděli, souběžně se začátkem platnosti jízdního řádu pro rok 2021, se pro cestující otevře nová zastávka Praha-Eden, která se nachází na traťové přeložce mezi stanicemi Praha-Hostivař a Praha-Vršovice. Současně s touto změnou přestanou vlaky obsluhovat stávající trať včetně zastávky v Praze-Strašnicích. Průběh stavby i novou zastávku si dnes prohlédl vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček v doprovodu generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody.

Jsem rád, že se železnice na území metropole mění k lepšímu. Není to jen díky této stavbě, ale také zásluhou modernizace tratě ze Smíchova do Radotína, začínají rovněž práce mezi Vysočany a Mstěticemi. Všechny přinesou rychlejší a kapacitnější vlakové spojení a výrazně lepší komfort pro cestující ve stanicích,“ řekl ministr Karel Havlíček.

Železnice bude už od této neděle plnit významnější roli v pražské veřejné dopravě. Díky otevření zastávky v Edenu vzniknou lepší přestupní vazby mezi vlaky, tramvajemi a autobusy. Dalším přínosem pro cestující bude dopravní terminál na Zahradním Městě, který začne fungovat příští rok v létě,“ sdělil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Výstavbu tzv. Koridoru Hostivař zahájila Správa železnic v květnu 2018, jeho dokončení je plánováno v říjnu příštího roku. Stavba je hotová zhruba ze tří čtvrtin, stavbaři v aktuálně končícím postupu mimo jiné budovali první traťovou kolej v úseku Praha-Hostivař – Praha-Zahradní Město. Stanice na Zahradním Městě nyní disponuje kolejovým rozvětvením a třemi novými kolejemi. Současně byla dokončena výstavba trakční měnírny Zahradní Město a dalších technologických objektů.

„Velmi mě těší, že navzdory náročným podmínkám, ať již kvůli práci v husté zástavbě, za téměř nepřerušeného provozu či koronaviru, se našemu týmu daří plnit harmonogram budování první čtyřkolejné železnice v Česku,“ uvedl Jaroslav Heran, generální ředitel Metrostavu. „Projekt je považován za železniční stavbu desetiletí, navíc vedle zvýšení dopravní obslužnosti, kterou přivítají třeba i fanoušci fotbalové Slavie, znamená městotvorný prvek, neboť uvolní velké plochy pro další rozvoj širšího centra Prahy.“

„Dnes se otevírá se nová železniční zastávka Eden, která se po zprovoznění celého úseku stane součástí modernizované tratě mezi Vršovicemi a Hostivaří. Praha mimo této zastávky získá brzy ještě nové nádraží na Zahradním městě. Železniční doprava je pro Prahu mimořádně důležitá. Její rychlost, komfort přepravy a plná integrace do systému Pražské integrované dopravy z ní činí atraktivní alternativu jiných způsobů dopravy po městě. Jsem rád, že společně se Správou železnic můžeme novou zastávku otevřít,“ řekl primátor Prahy Zdeněk Hřib.

Ve stanici Praha-Vršovice již vloni vzniklo nové nástupiště č. 4 a proběhla rekonstrukce části kolejiště blíže Nuslím, letos prošla přestavbou střední část kolejiště se 3. nástupištěm a částí 2. nástupiště, na příští rok zbývají dvě koleje přiléhající výpravní budově tak, aby mohla být zachována železniční doprava. Zásadními objekty stavby jsou mosty, pod všemi rekonstruovanými a novými kolejemi byly dokončeny související etapy. Směrem od Hostivaře to jsou tzv. most Triangl, mosty přes Průběžnou a Bartoškovu ulici, podchod ve Vršovicích a mosty přes Otakarovu ulici a potok Botič.

Zastávka Praha-Eden bude zprovozněna 13. prosince, ke stejnému datu bude převeden veškerý provoz mimo stávající trať a zastávku Praha-Strašnice.

Ve stanici Praha-Vršovice bude již dnes uvedeno do provozu nástupiště č. 3 a hrana nástupiště č. 2 u koleje č. 3, a to včetně příslušné části zastřešení a podchodu.

Zhotovitelem stavby je společnost MTS + SwieR + SMP – Hostivař II, kterou tvoří Metrostav (vedoucí společník), Swietelsky Rail CZ a SMP CZ.

Celkové investiční náklady akce s názvem Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. činí 5 361 916 009 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu je 3 732 327 251 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 3 065 733 604 Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Poznámka:
Za tuto publikaci odpovídá pouze její autor. Evropská unie nenese odpovědnost za jakékoli využití informací v ní obsažených.

Mapa nového železničního koridoru v Praze