Složená pneumatika Pirelli C5 debutuje na GP Australie 2024

Pneumatika Pirelli C5 – nejměkčí z pěti slick směsí dostupných v letošním roce – bude mít premiéru na Velké ceně Austrálie: třetím kole sezóny 2024. Ta byla nominována spolu s C4 (jak se používá v Džiddě) a C3, která je k vidění prakticky na každém závodě.

Ve srovnání s loňským rokem, kdy byly vybrány C2, C3 a C4, se jedná o měkčí výběr, ale není to poprvé, co byla v Melbourne k vidění nejměkčí směs.

V roce 2022 přivezlo Pirelli C5 do Albert Parku jako měkkou nominaci (když byla spárována s C3 jako střední a C2 jako tvrdá, C4 byla vynechána). Rozhodnutí zvolit měkčí variantu padlo po analýze loňského závodu, který se točil kolem vozu C2, přičemž 10 jezdců jej používalo ve 47 z 58 kol a tři jezdci s ním absolvovali více než 50 kol. Velká cena Austrálie 2023 se vyznačovala četnými zastávkami, včetně tří safety carů a tří červených vlajek, se dvěma restarty ze startovního roštu a jedním restartem z jízdy.

Trať Albert Park se skládá ze 14 zatáček, které byly nedávno přepracovány, aby byly plynulejší.

Předjíždění je stále složité, i když už ne tak těžké jako v minulosti. Historicky byla upřednostňovanou možností strategie jedné zastávky, ale přechod na měkčí pneumatiky by to mohl změnit – stejně jako vytvoření situací, kdy rozdíl v rychlosti mezi vozy v důsledku různých úrovní výkonu pneumatik pomáhá předjíždění.

C5 zůstává od roku 2023 nezměněna, ale je to směs, která se dosud na současné generaci automobilů používala nejméně. Nebyl nominován ani do jednoho ze dvou úvodních závodů letošního roku a během jediného předsezónního testu v Bahrajnu od 21. do 23. února bylo na nejměkčí směsi v roce 2024 ujeto pouhých 140 kilometrů. Lewis Hamilton byl jediným jezdcem, který s ním absolvoval skutečně dlouhou jízdu, zatímco jezdci Williamsu jej využívali hlavně pro řadu kol v nájezdech a výjezdech. Pouze dva další týmy, Ferrari a Stake F1, si pro test v Bahrajnu vybraly C5: abrazivní trať, která není příliš vhodná pro nejměkčí směs. Do víkendové Velké ceny Austrálie tak zůstává tak trochu neznámou.

Víkend v Albert Parku je ve světě Formule 1 velmi oblíbený, a to díky své úžasné poloze a rušné atmosféře hostitelského města Melbourne.

Trať sama o sobě není příliš náročná na pneumatiky, degradace je větším faktorem než opotřebení. V tomto ročním období je v Austrálii nyní začátek podzimu, což může přinést několik překvapení souvisejících s počasím, protože teplotní výkyvy a déšť se v minulosti podepsaly na závodním víkendu. Kromě Formule 2 a Formule 3 je tu také Porsche Carrera Cup a australský šampionát Supercars, což znamená, že na trati bude položeno velké množství gumy, která ovlivní úroveň přilnavosti.

Austrálie se poprvé připojila ke kalendáři Formule 1 v roce 1985, přičemž 37. ročník se konal tento víkend. Až do roku 1995 se závod konal na pouličním okruhu v Adelaide, než se přesunul do Melbourne, které je od té doby domovem Velké ceny Austrálie (s výjimkou let 2020 a 2021, kdy se závod nekonal kvůli pandemii Covid-19).

Nejúspěšnějším jezdcem Velké ceny Austrálie je Michael Schumacher se čtyřmi vítězstvími, všechna v Melbourne s Ferrari.

Tým z Maranella má na svém kontě 10 vítězství v Austrálii a překonává ho pouze McLaren s 11 vítězstvími. McLaren má také nejvíce pole position v Austrálii (10), zatímco jezdcem s největším počtem pole position – osm – je Lewis Hamilton. Pokud jde o umístění na stupních vítězů, Ferrari a McLaren drží společný rekord s 26 umístěními, zatímco Hamilton je jezdcem, který byl v první trojici nejvícekrát: 10. Red Bull vyhrál v Melbourne pouze dvakrát: v roce 2011 se Sebastianem Vettelem a loni s Maxem Verstappenem.

 


PIRELLI V MOTORISTICKÉM SPORTU

Společnost Pirelli, založená v roce 1872, je společnost s hlubokými italskými kořeny, která je nyní uznávána po celém světě pro své špičkové technologie, schopnost inovace a kvalitu svých produktů. Motoristický sport vždy hrál důležitou roli ve strategii Pirelli a řídil se filozofií „race to road“. Společnost se věnuje motoristickému sportu již 117 let a dnes dodává pneumatiky pro více než 350 šampionátů na dvou i čtyřech kolech. Pirelli věnuje neustálou pozornost co nejefektivnějšímu využívání přírodních zdrojů a energie a do roku 2030 dosáhne uhlíkové neutrality. Pirelli je globálním partnerem mistrovství světa FIA Formule 1 od roku 2011. Společnost také dodává šampionáty včetně FIA Formule 2, FIA Formule 3, Formula Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship a GT World Challenge, spolu s mnoha národními sériemi.

 

Formule 1 – Rolex Australian Grand Prix 22.-24.3. 2024