Skupině Kofola se podařilo v prvním čtvrtletí udržet obrat i ukazatel EBITDA, na zbytek roku je dobře připravena.

Skupina Kofola během prvních tří měsíců tohoto roku navzdory aktuální situaci udržela oba základní ukazatele na loňských číslech – utržila meziročně jen o 0,1 % méně, ukazatel EBITDA je ale vyšší o 0,6 %. Skupina tohoto výborného výsledku dosáhla i přesto, že ve všech zemích, kde působí, čelila opatřením proti šíření nákazy COVID-19, která citelně zasáhla celý nápojový průmysl. Management avizuje, že Skupina je dobře připravena na další měsíce, i pokud by se ekonomika probouzela jen velmi pomalu.

„První kvartál jsme podle mého názoru zvládli velmi dobře díky několika faktorům,“ přibližuje situaci Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola, a pokračuje: „Trh nám byl na začátku roku velmi nakloněn silným růstem, ale pomohla nám i práce, kterou jsme v Kofole odvedli v minulých letech. Kofola vždy stála na silných lokálních značkách, věrných zákaznících a loajálních zaměstnancích. Také jsme v minulých letech investovali hodně prostředků i energie do rozšíření portfolia, abychom lépe ustáli výkyvy jednotlivých segmentů na trhu. A v neposlední řadě, krize nás v minulosti naučily pečlivě naslouchat změnám spotřebitelského chování a rychle na ně reagovat.“

Adriatický region

Stejně jako v minulých kvartálech, silně rostl Adriatický region, který si připsal tržby vyšší celkověo 0,9 %, dokázal tak částečně vyvážit o 0,8 % nižší tržby na československém trhu. Ze značek se dobře dařilo sirupům Jupí, energetickým nápojům Semtex a celému vodnímu portfoliu Skupiny Kofola, pramenité vodě Rajec v Česku i na Slovensku a minerálním vodám Radenska a Studenac v Adriatickém regionu. Velmi dobře se uvedla také značka minerální vody Klaštorná Kalcia, která se po velmi úspěšné jízdě na Slovensku představila v letošním roce už i českým zákazníkům. Investice do bylinných čajových směsí se Skupině vyplatila v případě značky LEROS, jejíž tržby povzbudivě rostly především v lékárnách.

Minerální vody Korunní a Ondrášovka, které do portfolia Skupiny přibyly v dubnu 2020, si v prvním kvartálu vedly velmi dobře a zaznamenaly dvouciferný růst tržeb. Nejbližším cílem je tak využít potenciálu těchto tradičních minerálních vod a od druhého čtvrtletí je správně integrovat do struktur Skupiny.

Skupina Kofola



Naopak nepříznivé zprávy se týkají segmentu HoReCa, kde má Skupina Kofola v posledních letech velmi silnou pozici. V této souvislosti nyní připravuje balíček pro gastro zařízení, který by měl tomuto nejpostiženějšímu segmentu pomoci s rozjezdem po uvolnění vládních opatření, Kofola se také angažovala jako partner ve výzvě „Zachraň hospodu“ či „Podpor svoj pub“. Opatření proti šíření koronaviru zasáhly nejvíce značku UGO, která zastřešuje 79 Freshbarů a Salaterií, z nichž drtivá většina je přes dva měsíce kompletně uzavřená.



K výhledu na příští období říká Jannis Samaras: „Samozřejmě nevíme, jaký průběh budou mít následující měsíce, ale věříme, že je zvládneme dobře, protože jsme pro to udělali maximum. Díky nově přijatým úsporným opatřením, silnému roku 2019 a začátku tohoto roku máme dostatečný finanční polštář nejen na kritický druhý kvartál, ale jsme připraveni i na scénář, kdy se ekonomika bude probouzet jen pozvolna. Každopádně věříme, že to nejhorší máme za sebou a v příštích měsících se bude všem lépe dýchat.“