Práce intenzivně pokračují i na dokončování dalších mostů přes vltavský plavební kanál Vraňany-Hořín

Práce intenzivně pokračují i na dokončování dalších mostů přes vltavský plavební kanál Vraňany-Hořín.

 

Laterální plavební kanál Mělník – Vraňany

je průplav mezi Vraňany a Mělníkem v okrese Mělník. Jeho účelem je umožnit velkým říčním lodím plout po klidné hladině a vyhnout se nebezpečnému proudu v posledních peřejích na Vltavě před soutokem s Labem. Kanál je 10,1 km dlouhý.

Kanál se stavěl v letech 1902-1905 a kromě samotného prokopání a vyzdění kanálu byl současně postaven Vraňanský jez s vorovou propustí, u které kanál začíná. Přes kanál bylo počátkem 20. století vybudováno osm mostů a především dvoukomorové zdymadlo u Hořína, které překonává více než osmimetrový rozdíl hladin. Zdymadlo Hořín je technická památka.

Zdymadlo Hořín kanál rozděluje na horní a dolní část. Horní část kanálu má šířku 18 až 36 m, délku přes 6 km a hloubku 2,4 až 3 m. Po jeho délce jsou rozmístěna čtyři obratiště. Na začátku kanálu jsou 20 m široká vrata pro jeho uzavření v případě velké vody. Provoz v kanálu je jednosměrný a je řízen světelnou signalizací s výhybnou v Lužci nad Vltavou. Dolní plavební kanál v úseku Hořín – Mělník má šířku 18 až 40 m a minimální hloubku 2,5 m.

Zdroj: Wikipedie

Fotogalerie: JB Cysnews

 

Největší český jeřáb osadil nový most přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou