Rada hl. m. Prahy dnes na svém mimořádném jednání přijala nové Nařízení stanovující podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požárů. To původní bylo přijato 24. května 2016 a městští radní po třech letech zkušeností přestoupili především na základě žádostí z městských částí ke změně.
„Pálení čarodějnic je oblíbená tradice především u dětí a je samozřejmě vždy smutné, když jsou zklamány. Proto jsme se letos i přes sucho rozhodli, že zapalování ohňů městským částem nezakážeme. Ale důrazně všechny žádáme, aby dodržovali základní bezpečnostní pravidla a také se vyhnuli zapalování ohňů v rizikových místech,“ uvedl náměstek primátora hl. m. Prahy Petr Hlubuček.
Stávající úprava totiž například městským částem neumožňovala v době vyhlášeného nebezpečí požáru pořádat akce s otevřeným ohněm, i když měly řádně zajištěny požární dohled. Nové nařízení nyní obsahuje paragraf, který pořádat akce typu pálení čarodějnic umožňuje, ovšem pouze pokud:
- a) provozovatel činnosti (organizátor akce) předem vyhodnotí podmínky provozování činnosti s ohledem na místo, dobu a specifika činnosti a prokazatelně nastaví taková opatření, aby nedošlo ke vzniku požáru,
- b) provozovatel činnosti (organizátor akce) oznámí záměr provedení činnosti na krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy před zahájením činnosti,
- c) provozovatel činnosti (organizátor akce) zajistí před zahájením činnosti asistenci jednotky požární ochrany, přičemž je povinen řídit se pokyny jejího velitele.
„Po předchozích zkušenostech například z loňského roku z období pálení čarodějnic jsme došli k závěru, že je vhodné upravit stávající nařízení. Na základě podnětů městských částí jsme do nařízení zapracovali výjimky, kdy v určitých místech a při splnění přesně stanovených podmínek je možné rozdělávání ohňů i při zvýšeném nebezpečí vzniku požáru. Zároveň je důležitá přítomnost jednotky požární ochrany,“ uvedla radní hl. m. Prahy Hana Kordová Marvanová.
I nadále však platí zákaz rozdělávání ohňů na rizikových místech.
Za místa zvýšeného nebezpečí vzniku požáru se podle nařízení považuje:
- a) lesní porost a jeho okolí do vzdálenosti 50 m od jeho okraje,
- b) lesopark, park, zahrada a další porosty umožňující vznik a šíření požáru,
- c) sklady sena, slámy a jejich okolí do vzdálenosti 50 m od jejich okraje,
- d) plocha zemědělských kultur, které jsou svým rostlinným charakterem schopny vznícení a šíření požáru.
Podle nařízení jsou v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru v těchto místech zakázané následující činnosti:
- a) rozdělávání nebo udržovaní otevřeného ohně (například pálení klestu a kůry, spalování hořlavých látek na volném prostranství),
- b) kouření (s výjimkou elektronických cigaret),
- c) používání pyrotechnických výrobků,
- d) používání jiných zdrojů zapálení, například létající přání, lampiony, pochodně,
- e) odhazování hořících nebo doutnajících předmětů,
- f) jízda parní lokomotivy, pokud nejsou zajištěna bezpečnostní opatření k zamezení vzniku požáru,
- g) spotřebovávání vody ze zdroje pro hašení požárů k jiným účelům než k hašení.
Dřívější účinnost Nařízení hl. m. Prahy, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru a její důvody
Rada hlavního města Prahy schválila dne 26. 4. 2019 nové Nařízení hl. m. Prahy, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru s tím, že účinnost tohoto nařízení je ode dne 26. 4. 2019.
Rada hlavního města Prahy stanovila téměř okamžitou účinnost nařízení v souladu s ustanovením
§ 45, odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze ve znění pozdějších předpisů, který stanoví, že vyžaduje-li to naléhavý zájem, lze stanovit účinnost již dnem vyhlášení s tím, že skutečnost, že právní předpis hlavního města Prahy nabývá dřívější účinnosti, musí být v právním předpisu hlavního města Prahy uvedena. Důvody, v čem spočívá naléhavý zájem, musí být současně s právním předpisem hlavního města Prahy zveřejněny na úřední desce. V těchto případech se právní předpis hlavního města Prahy vyhlásí bezodkladně vyvěšením na úřední desce Magistrátu hlavního města Prahy, na úředních deskách úřadů městských částí, kterých se dotýká, a uveřejní se i v hromadných informačních prostředcích.
Rada hlavního města Prahy spatřuje naléhavý zájem ve skutečnosti, že 30. 4. je den tradičního pálení ohňů a právní úprava umožňující tento tradiční zvyk a současně zajišťující bezpečí před vznikem požáru je nepochybně ve veřejném zájmu.
NAŘÍZENÍ, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru.
Rada hlavního města Prahy se usnesla dne 26. 4. 2019 vydat podle § 44 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., a § 27 odst. 2 písm. b) bodu 3 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., toto nařízení:
- 1Doba zvýšeného nebezpečí vzniku požáru
Dobou zvýšeného nebezpečí vzniku požáru se rozumí doba, kdy se klimatické podmínky vyznačují vysokou teplotou ovzduší, dlouhodobým nedostatkem srážek a s tím související nízkou vlhkostí
v půdě a vegetaci; zpravidla doba, po kterou je v platnosti výstraha Českého hydrometeorologického ústavu na „nebezpečí požáru“ nebo „vysoké nebezpečí požáru“, zveřejněná v rámci systému integrované výstražné služby.
- 2Místo zvýšeného nebezpečí vzniku požáru
Za místo se zvýšeným nebezpečím vzniku požáru se považuje:
- a) lesní porost a jeho okolí do vzdálenosti 50 m od jeho okraje,
- b) lesopark, park, zahrada a další porosty umožňující vznik a šíření požáru,
- c) sklady sena, slámy a jejich okolí do vzdálenosti 50 m od jejich okraje,
- d) plocha zemědělských kultur, které jsou svým rostlinným charakterem schopny vznícení a šíření požáru.
- 3Zakázané činnosti
V době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru se na místech uvedených v § 2 zakazuje:
- a) rozdělávání nebo udržovaní otevřeného ohně (například pálení klestu a kůry, spalování hořlavých látek na volném prostranství),
- b) kouření (s výjimkou elektronických cigaret),
- c) používání pyrotechnických výrobků,
- d) používání jiných zdrojů zapálení, například létající přání, lampiony, pochodně,
- e) odhazování hořících nebo doutnajících předmětů,
- f) jízda parní lokomotivy, pokud nejsou zajištěna bezpečnostní opatření k zamezení vzniku požáru,
- g) spotřebovávání vody ze zdroje pro hašení požárů k jiným účelům než k hašení.
- 4Další ustanovení
Činnosti dle § 3 písm. a) a b) na místech dle § 2 písm. b) je možné vykonávat ve výjimečných případech při splnění těchto podmínek:
- a) provozovatel činnosti (organizátor akce) předem vyhodnotí podmínky provozování činnosti
s ohledem na místo, dobu a specifika činnosti a prokazatelně nastaví taková opatření, aby nedošlo ke vzniku požáru, - b) provozovatel činnosti (organizátor akce) oznámí záměr provedení činnosti na krajské operační
a informační středisko Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy před zahájením činnosti, - c) provozovatel činnosti (organizátor akce) zajistí před zahájením činnosti asistenci jednotky požární ochrany, přičemž je povinen řídit se pokyny jejího velitele.
- 5 Způsob vyhlášení doby zvýšeného nebezpečí vzniku požáru
Začátek a konec doby zvýšeného nebezpečí vzniku požáru podle § 1 se zveřejňuje na úřední desce Magistrátu hlavního města Prahy podle jiného právního předpisu[1]) a případně v hromadných informačních prostředcích.
- 6 Nařízení č. 9/2016 Sb. hl. m. Prahy, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru, se zrušuje.
- 7 Účinnost
Toto nařízení nabývá z důvodu naléhavého zájmu účinnosti dnem 26. 4. 2019.
MUDr. Zdeněk Hřib, v. r.
primátor hlavního města Prahy
doc. Ing. arch. Petr Hlaváček, v. r.
náměstek primátora hl. m. Prahy
§ 26 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád