Organizované pálení čarodějnic V ROCE 2019 , bude možné i v době sucha

Rada hl. m. Prahy dnes na svém mimořádném jednání přijala nové Nařízení stanovující podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požárů. To původní bylo přijato 24. května 2016 a městští radní po třech letech zkušeností přestoupili především na základě žádostí z městských částí ke změně.

 

„Pálení čarodějnic je oblíbená tradice především u dětí a je samozřejmě vždy smutné, když jsou zklamány. Proto jsme se letos i přes sucho rozhodli, že zapalování ohňů městským částem nezakážeme. Ale důrazně všechny žádáme, aby dodržovali základní bezpečnostní pravidla a také se vyhnuli zapalování ohňů v rizikových místech,“ uvedl náměstek primátora hl. m. Prahy Petr Hlubuček.

 

Stávající úprava totiž například městským částem neumožňovala v době vyhlášeného nebezpečí požáru pořádat akce s otevřeným ohněm, i když měly řádně zajištěny požární dohled. Nové nařízení nyní obsahuje paragraf, který pořádat akce typu pálení čarodějnic umožňuje, ovšem pouze pokud:

  1. a) provozovatel činnosti (organizátor akce) předem vyhodnotí podmínky provozování činnosti s ohledem na místo, dobu a specifika činnosti a prokazatelně nastaví taková opatření, aby nedošlo ke vzniku požáru,
  2. b) provozovatel činnosti (organizátor akce) oznámí záměr provedení činnosti na krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy před zahájením činnosti,
  3. c) provozovatel činnosti (organizátor akce) zajistí před zahájením činnosti asistenci jednotky požární ochrany, přičemž je povinen řídit se pokyny jejího velitele.

 

„Po předchozích zkušenostech například z loňského roku z období pálení čarodějnic jsme došli k závěru, že je vhodné upravit stávající nařízení. Na základě podnětů městských částí jsme do nařízení zapracovali výjimky, kdy v určitých místech a při splnění přesně stanovených podmínek je možné rozdělávání ohňů i při zvýšeném nebezpečí vzniku požáru. Zároveň je důležitá přítomnost jednotky požární ochrany,“ uvedla radní hl. m. Prahy Hana Kordová Marvanová.

 

I nadále však platí zákaz rozdělávání ohňů na rizikových místech.

Za místa zvýšeného nebezpečí vzniku požáru se podle nařízení považuje:

  1. a) lesní porost a jeho okolí do vzdálenosti 50 m od jeho okraje,
  2. b) lesopark, park, zahrada a další porosty umožňující vznik a šíření požáru,
  3. c) sklady sena, slámy a jejich okolí do vzdálenosti 50 m od jejich okraje,
  4. d) plocha zemědělských kultur, které jsou svým rostlinným charakterem schopny vznícení a šíření požáru.

 

Podle nařízení jsou v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru v těchto místech zakázané následující činnosti:

  1. a) rozdělávání nebo udržovaní otevřeného ohně (například pálení klestu a kůry, spalování hořlavých látek na volném prostranství),
  2. b) kouření (s výjimkou elektronických cigaret),
  3. c) používání pyrotechnických výrobků,
  4. d) používání jiných zdrojů zapálení, například létající přání, lampiony, pochodně,
  5. e) odhazování hořících nebo doutnajících předmětů,
  6. f) jízda parní lokomotivy, pokud nejsou zajištěna bezpečnostní opatření k zamezení vzniku požáru,
  7. g) spotřebovávání vody ze zdroje pro hašení požárů k jiným účelům než k hašení.


 

Dřívější účinnost Nařízení hl. m. Prahy, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru a její důvody

 

Rada hlavního města Prahy schválila dne 26. 4. 2019 nové Nařízení hl. m. Prahy, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru s tím, že účinnost tohoto nařízení je ode dne 26. 4. 2019.

 

Rada hlavního města Prahy stanovila téměř okamžitou účinnost nařízení v souladu s ustanovením
§ 45, odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze ve znění pozdějších předpisů, který stanoví, že vyžaduje-li to naléhavý zájem, lze stanovit účinnost již dnem vyhlášení s tím, že skutečnost, že právní předpis hlavního města Prahy nabývá dřívější účinnosti, musí být v právním předpisu hlavního města Prahy uvedena. Důvody, v čem spočívá naléhavý zájem, musí být současně s právním předpisem hlavního města Prahy zveřejněny na úřední desce. V těchto případech se právní předpis hlavního města Prahy vyhlásí bezodkladně vyvěšením na úřední desce Magistrátu hlavního města Prahy, na úředních deskách úřadů městských částí, kterých se dotýká, a uveřejní se i v hromadných informačních prostředcích.

Rada hlavního města Prahy spatřuje naléhavý zájem ve skutečnosti, že 30. 4. je den tradičního pálení ohňů a právní úprava umožňující tento tradiční zvyk a současně zajišťující bezpečí před vznikem požáru je nepochybně ve veřejném zájmu.

NAŘÍZENÍ, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru.

Rada hlavního města Prahy se usnesla dne 26. 4. 2019  vydat podle § 44 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., a § 27 odst. 2 písm. b) bodu 3 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., toto nařízení:

 

  • 1Doba zvýšeného nebezpečí vzniku požáru

Dobou zvýšeného nebezpečí vzniku požáru se rozumí doba, kdy se klimatické podmínky vyznačují vysokou teplotou ovzduší, dlouhodobým nedostatkem srážek a s tím související nízkou vlhkostí
v půdě a vegetaci; zpravidla doba, po kterou je v platnosti výstraha Českého hydrometeorologického ústavu na „nebezpečí požáru“ nebo „vysoké nebezpečí požáru“, zveřejněná v rámci systému integrované výstražné služby.

  • 2Místo zvýšeného nebezpečí vzniku požáru

Za místo se zvýšeným nebezpečím vzniku požáru se považuje:

  1. a) lesní porost a jeho okolí do vzdálenosti 50 m od jeho okraje,
  2. b) lesopark, park, zahrada a další porosty umožňující vznik a šíření požáru,
  3. c) sklady sena, slámy a jejich okolí do vzdálenosti 50 m od jejich okraje,
  4. d) plocha zemědělských kultur, které jsou svým rostlinným charakterem schopny vznícení a šíření požáru.
  • 3Zakázané činnosti

V době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru se na místech uvedených v § 2 zakazuje:

  1. a) rozdělávání nebo udržovaní otevřeného ohně (například pálení klestu a kůry, spalování hořlavých látek na volném prostranství),
  2. b) kouření (s výjimkou elektronických cigaret),
  3. c) používání pyrotechnických výrobků,
  4. d) používání jiných zdrojů zapálení, například létající přání, lampiony, pochodně,
  5. e) odhazování hořících nebo doutnajících předmětů,
  6. f) jízda parní lokomotivy, pokud nejsou zajištěna bezpečnostní opatření k zamezení vzniku požáru,
  7. g) spotřebovávání vody ze zdroje pro hašení požárů k jiným účelům než k hašení.
  • 4Další ustanovení

Činnosti dle § 3 písm. a) a b) na místech dle § 2 písm. b) je možné vykonávat ve výjimečných případech při splnění těchto podmínek:

  1. a) provozovatel činnosti (organizátor akce) předem vyhodnotí podmínky provozování činnosti
    s ohledem na místo, dobu a specifika činnosti a prokazatelně nastaví taková opatření, aby nedošlo ke vzniku požáru,
  2. b) provozovatel činnosti (organizátor akce) oznámí záměr provedení činnosti na krajské operační
    a informační středisko Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy před zahájením činnosti,
  3. c) provozovatel činnosti (organizátor akce) zajistí před zahájením činnosti asistenci jednotky požární ochrany, přičemž je povinen řídit se pokyny jejího velitele.
  • 5 Způsob vyhlášení doby zvýšeného nebezpečí vzniku požáru

Začátek a konec doby zvýšeného nebezpečí vzniku požáru podle § 1 se zveřejňuje na úřední desce Magistrátu hlavního města Prahy podle jiného právního předpisu[1]) a případně v hromadných informačních prostředcích.

  • 6 Nařízení č. 9/2016 Sb. hl. m. Prahy, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru, se zrušuje.
  • 7 Účinnost

Toto nařízení nabývá z důvodu naléhavého zájmu účinnosti dnem 26. 4.  2019.

 

MUDr. Zdeněk Hřib, v. r.

primátor hlavního města Prahy

 doc. Ing. arch. Petr Hlaváček, v. r.

náměstek primátora hl. m. Prahy

 

 

                § 26 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád