Nová elektro a plynová vozidla v ČR: Rok 2020 znamenal velký nárůst

V České republice bylo na konci roku 2020 v Centrálním registru vozidel evidováno více než 8 milionů motorových vozidel, z toho 75 % byla osobní auta (kategorie M1). Stále sice výrazně převažují auta s motory na naftu či benzín, ale i díky aktuálním trendům či státní podpoře posilují vozidla na elektřinu (bezmála 10 tisíc), která v kategorii alternativních pohonů doplňují zatím dominantní auta na plyn (přes 126 tisíc). V případě osobních elektromobilů jsme zaznamenali velký nárůst registrací v momentě, kdy trh konvenčních vozidel u nás vloni klesal.

Jakkoli v těchto počtech významně převažují vozidla plynová, trend se pravděpodobně bude postupně otáčet ve prospěch vozidel elektrických, jak naznačují data z loňského roku, ale koneckonců také data z EU. Například v loňském roce se na registracích nových osobních vozidel podílela v součtu plynová a elektrická 3,85 %, z toho 2,58% podíl připadal právě na vozidla elektrická,“ říká Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Tab. 1 Počet registrací vozidel dle kategorie a paliva k 31.12.2020

Nově registrovaná vozidla dle dat SDA, reálný počet PHEV může být mírně vyšší – např. dovozy. V CRV jsou pravděpodobně některá LPG vozidla na evidenčních úřadech zařazena v sekci benzín/nafta (zejména starší vozidla).

 

Ministerstvo dopravy zveřejnilo na svých stránkách Analýzu složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility.

 

 

„Dokument obsahuje jak souhrnné, tak vývojové ukazatele vozidel zařazených v NAPu. U vozidel kategorie M1 jsme se podívali i na sekundární trh, který v případě bateriových elektrických vozidel představoval 18 %. U vozidel s externím dobíjením poměrně progresivně rostou registrace vozidel kategorie L – těch vloni vyrobených bylo evidováno 1 584, což je o 41 % meziročně více. Z pohledu značek si v případě bateriových elektrických vozidel v kategorii M1 nejvíce registrací připsala ŠKODA (1 654 ks, 23 %), u kategorie N značka ALKÉ (125 ks, 27 %), u kategorie L pak značka HECHT (972 ks, 19 %). Vzhledem k opakujícím se dotazům z jednotlivých regionů jsme nově analýzu rozšířili o data krajská a také o informace k evidenci dobíjecích stanic,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV.

Tab. 2 Počet registrací BEV vozidel kategorie M1 s ohledem na rok výroby a evidenci poslední registrace

CIVINET

Síť CIVINET, ve spolupráci s CDV, zveřejňuje na https://www.civinet.cz/cista-mobilita/ informace a aktuální analýzy vozidlového parku a infrastruktury, díky nimž může každý sledovat rozvoj čisté mobility v Česku i v Evropské unii. Informace jsou členěny jak z pohledu EU, detailněji pak v rámci České republiky.

 

„Data budeme ve spolupráci s Ministerstvem dopravy pravidelně aktualizovat. Aktuálně máme vytvořenou interaktivní grafiku v případě registrací nových osobních vozidel v EU, v průběhu roku budou v podobném formátu zpracovány také registrace v ČR. V případě EU registrací si lze pomocí filtrů rok, paliva a země nasimulovat data podle potřeby. Řadu věcí, které obsahuje analýza, chceme zapracovat také v tomto formátu, který umožní jak odborné, tak široké veřejnosti data lépe využívat. Našim záměrem je, aby na jednom místě byla sdružená data jak k vozidlům, tak k dobíjecí a plnicí infrastruktuře,“ dodává Ing. Lukáš Kadula, který se projektům v oblasti čisté mobility v CDV dlouhodobě věnuje.