Na zkušebním okruhu ve Velimi se představily nové vlakové soupravy pro České dráhy

 Skupina Škoda Transportation představila na okruhu VUZ ve Velimi nové dvoupatrové soupravy typu Push-Pull pro České dráhy. Celkem pět těchto souprav si objednal národní dopravce pro spoje v Moravskoslezském kraji. Ještě do konce roku začnou jezdit ve zkušebním provozu na trati mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm.

 

„Nová generace dvoupatrových souprav, které jsme představili, plně odpovídá standardům v západní Evropě. Cestující budou jezdit v moderních pohodlných vozech, které mají ve standardní výbavě klimatizaci i zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky. Ocení jistě i nová okna, která jsou vyrobena tak, aby lépe propouštěla mobilní signál. Již při navrhování souprav jsme mysleli i na cestující s aktivním životním stylem a v soupravě je tak dostatek prostoru pro jízdní kola a lyže,“ popisuje Petr Brzezina, Prezident a předseda představenstva ve skupině Škoda Transportation.

„Jde o první vlaky tohoto typu na území České republiky, které budou v základní sestavě složené z jednoho řídicího a dvou vložených vozů. V provozu je doplní upravené lokomotivy řady 750 z flotily ČD. V tomto složení mohou vlaky push-pull, s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení, v cílové stanici rychle změnit směr jízdy bez dlouhého přesunu lokomotivy. To přispěje ke zrychlení dopravy a zkrácení jízdních dob,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.

Soupravy mají kapacitu 356 míst k sezení a jsou částečně nízkopodlažní pro bezbariérový nástup z nástupišť s výškou 550 mm. Řídící mikroprocesorový systém umožňuje ovládat soupravu z kabiny řídícího vozu nebo lokomotivy jedním strojvedoucím bez přítomnosti další osoby. Standardně je souprava vybavena informačním systémem, validátorem jízdenek pro bezkontaktní nákup, Wi-Fi nebo novým zabezpečovacím systémem ETCS.

 

„Soupravy push-pull jsou netrakční vozy tažené nebo tlačené lokomotivou a jsou určeny pro provoz s maximální rychlostí 160 km/h. Velkou výhodou soupravy je její flexibilita a modularita. Může být totiž spojena a vedena jak s elektrickou lokomotivou, tak rovněž například dieselovou lokomotivou, tedy je možný provoz na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Další výhodou je možnost modulárně měnit kapacitu soupravy přidáním více vložených vozů a měnit takto efektivně kapacitu soupravy dle aktuálních potřeb dopravce“ vysvětluje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva skupiny Škoda Transportation

 

Velký prostor pro zavadla, kola i lyže

Nová třívozová souprava je určena pro regionální dopravu, je již standardně plně klimatizovaná s pohodlnými sedadly 2. třídy a zároveň je zde i malý oddíl první třídy. Nechybí samozřejmě ani Wi-Fi připojení k internetu a elektrické zásuvky pro napájení elektroniky cestujících. Výrobce i dopravce navíc mysleli rovněž na turisty, cyklisty a lyžaře. Prostorné multifunkční prostory umožní převoz až 30 jízdních kol, kočárků, přepravu objemných zavazadel a jsou zde mimo jiné i držáky až na 40 párů lyží.

V soupravě je pět WC, z toho jedno je určené pro osoby na vozíčku a jedno má také sklopný stůl pro přebalování kojenců. Zároveň je souprava uzpůsobena pro dopravu nevidomých cestujících a umožňuje přepravu až čtyř invalidních osob na vozíčku s doprovodem. Pro nevidomé a slabozraké cestující jsou jedny dveře řídicího vozu vybavené dálkovým ovládáním obsluhovaným slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem. Nezbytnou součástí je také moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob. Pro nevidomé a slabozraké jsou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.

 

Poznámky pro editory

Škoda Transportation

Mezi výrobky Škody Transportation patří především nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy, ale i řídící a pohonné systémy pro dopravní systémy. Škoda Transportation má několik dceřiných společností v České republice například společnosti Škoda Electric, Škoda Vagonka nebo Škoda Pars. Další firmy jsou ale i v Německu, Finsku, Maďarsku a Rusku. Ve svých společnostech zaměstnává přes pět a půl tisíce lidí. Jen díky vysokým investicím do výzkumu a vývoje může Škoda Transportation přicházet pravidelně na trh s novými a moderními produkty, které si úspěšně nacházejí své místo na zahraničních trzích. Do výzkumu a vývoje investovala společnost za poslední 3 roky přes 3 miliardy korun.

 

Skupina PPF

Škoda Transportation je součástí skupiny PPF. Skupina PPF investuje do řady odvětví, od finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. Svůj růst staví na rozvíjení tradičních i nových odvětví, budování moderní infrastruktury, digitální ekonomiky a propojení českého talentu a schopností s globálními příležitostmi. PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva ve výši 44 miliard eur a zaměstnává celosvětově 98 000 lidí (k 30. 6. 2020). Daně z příjmu hradí společnosti ze skupiny PPF v každé z 25 zemí, kde podnikají a tvoří zisk.