GČP INDEX za první pololetí 2024: Liberec na špici bezpečnosti silnic: žádné smrtelné ani těžké nehody.

Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy v Česku byly v prvním pololetí letošního roku v Liberci, kde při 559 dopravních nehodách nedošlo k žádnému smrtelnému ani těžkému zranění. Na druhém místě skončilo Ústí nad Labem, na třetím pak Hradec Králové. Z 206 obcí s rozšířenou působností se na pozemních komunikacích 86 z nich staly dopravní nehody se smrtelnými nebo těžkými zraněními. Tyto a další výsledky přináší GČP INDEX za první pololetí roku 2024.

GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností. Ty se pak vztahují k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod – čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.

 Odhalujeme výsledky dalších 205 měst v Česku.

GČP INDEX VE ZKRATCE

GČP INDEX vyjadřuje relativní míru závažnosti dopravních nehod na území (v intravilánu) krajských měst a obcí s rozšířenou působností. Do měření je zahrnuto všech 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností.
Hodnota indexu udává poměr vážných a smrtelných nehod (tj. nehod, při kterých došlo těžkému zranění nebo usmrcení) k celkovému počtu nehod evidovaných na území uvedených měst za určité období. Čím je vyšší hodnota indexu, tím je dopravně bezpečnostní situace v konkrétním městě horší.

NEJBEZPEČNĚJŠÍ LIBEREC, NA CHVOSTU BRNO

Podle výsledků GČP INDEXu za první pololetí roku 2024 se nejbezpečněji jezdilo v Liberci, kde při 559 dopravních nehodách nedošlo ke žádným smrtelným ani těžkým zraněním. Během uplynulých deseti let je to historicky první půlrok, kdy byla v Liberci dosažena tzv. VIZE NULA. Na druhém místě skončilo Ústí nad Labem, na třetím pak Hradec Králové.
Na opačném konci se na 11. místě objevily České Budějovice, na 12. pozici Plzeň a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno, kde bylo při 907 dopravních nehodách 6 osob usmrceno a 29 osob těžce zraněno. Brno tak zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde figurovalo i v roce 2023.

MÉNĚ NEHOD, ALE VÍCE USMRCENÝCH

Pozitivní zprávou je, že v intravilánech sedmi krajských měst se dopravní nehody v první polovině letošního roku obešly bez smrtelných následků. Naopak v Praze bylo usmrceno 10 osob (z toho 5 chodců, 2 řidiči osobních automobilů, cyklista, řidič nákladního automobilu a spolujezdec v osobním automobilu), v Brně 6 (z toho 5 chodců a 1 řidič osobního automobilu), v Ostravě 4 (z toho 2 řidiči motocyklů, řidič osobního automobilu a cyklista), v Olomouci 3 (z toho 2 chodci a cyklista), v Plzni (chodec) a v Karlových Varech (spolujezdec v osobním automobilu) pak 1 osoba.
Celkově na silnicích krajských měst v 1. pol. roku 2024 bylo evidováno 12 529 dopravních nehod (meziročně o 712 méně, tj. -5 %), při nichž přišlo o život 25 osob (meziročně o 12 více, tj. +92 %) a těžce se zranilo 136 osob (meziročně o 37 méně, tj. -21 %).
Pořadí krajských měst dle GČP indexu za 1. pol. roku 2024 je uvedeno v následující tabulce.

GČP INDEX_tab01

Vývoj GČP indexu v jednotlivých městech si lze jednoduše zobrazit ve webové aplikaci (www.gcpindex.cz) – viz např. bilance v Liberci, kde v 1. pol. 2024 při 559 dopravních nehodách nedošlo ke smrtelným ani těžkým zraněním.

GČP INDEX_obr

PŘES 40 PROCENT OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ ŘEŠILO VÁŽNÉ NEHODY

GČP INDEX mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 22 859 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 42 a těžce zraněno 238 osob. V 86 městech došlo k vážným nehodám, ve 22 z nich se smrtelnými následky, v 77 pak s těžkými zraněními. Celkem 120 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v 1. pol. roku 2024 vyhnula.
Je podstatné zmínit, že GČP INDEX bilancuje data 1. pol. roku 2024, a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz proto umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – mimo 6 a 12 i za 36 měsíců.

GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v 1. pol. 2024 dle krajů. Odkazy naleznete přímo pod názvy jednotlivých krajů:

 

ZRANITELNÍ ÚČASTNÍCI: CHODCI, CYKLISTÉ A MOTOCYKLISTÉ

GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.

V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 2 908 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 31 a těžce zraněno 199 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 12,7 %, na usmrcených 73,8 % a na těžce zraněných 83,6 %. Je tedy zřejmé, že jsou to právě chodci, cyklisté a motocyklisté, kteří jsou při dopravních nehodách ve městech zásadně ohroženi.

V celkem 124 sledovaných městech nedošlo v první polovině roku 2024 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu.

GČP INDEX_tab02

Situace v krajských městech je pak zřejmá z následující tabulky. V intravilánech krajských měst bylo evidováno 1 412 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 18 a těžce zraněno 107 zranitelných účastníků silničního provozu, podíl zranitelných účastníků na nehodách: 11,3 %, na usmrcených: 72,0 % a na těžce zraněných osobách: 78,7 %. Tato data opakovaně dokládají, proč je potřeba na území měst věnovat zvýšenou pozornost právě chodcům, cyklistům a motocyklistům. Nejvyšší podíl nehod s účastí zranitelných účastníků silničního provozu byl evidován v Českých Budějovicích (20,7 %), v Brně (19,2 %) a v Pardubicích (14,6 %).

GČP INDEX_tab03

Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v první polovině letošního roku stal Liberec, na druhém místě skončilo Ústí nad Labem, na třetím pak Hradec Králové. Na opačném konci se na 11. místě objevila Jihlava, na 12. pozici Plzeň a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno, ve kterém při 174 nehodách bylo 5 osob usmrceno a 26 osob těžce zraněno.

GČP INDEX_tab04

WEBOVÁ APLIKACE S AKTUALIZOVANÝMI DATY

Součástí GČP INDEXu je interaktivní webová aplikace www.gcpindex.cz, ve které je možné u každého města zobrazit časovou osu s vývojem celkového GČP INDEXu i indexu s důrazem na zranitelné účastníky silničního provozu (chodci, cyklisté a motocyklisté). Srovnat mezi sebou lze až sedm vybraných měst.

HISTORIE GČP INDEXU

Generali Česká pojišťovna hodnotí bezpečnost silničního provozu v intravilánech (zastavěné plochy) měst již od roku 2004, kdy do roku 2021 pod názvem „Index bezpečnosti“ byla hodnocena pouze krajská a okresní města. Od roku 2022 pak GČP INDEX bezpečnosti silničního provozu detailněji hodnotí nejen aktuální stav, ale také vývoj v jednotlivých obdobích ve všech 206 obcích s rozšířenou působností. GČP INDEX je vyhodnocován dvakrát ročně – vždy na jaře a na podzim. Ověřená data pro výpočet indexu tradičně dodává a zpracovává Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Kompletní historická data popisující bezpečnost na silnicích krajských měst a obcí s rozšířenou působností jsou k dispozici na speciální platformě www.gcpindex.cz. V ní je možné data unikátním způsobem filtrovat například podle období, typu města nebo pořadí v indexu.

Tisková zpráva je převzata od Generali Česká pojištovna, se kterou CDV dlouhodobě spolupracuje na tvorbě GČP Indexu.

Zdroj : CDV