FORMULE 1 se vydává do Maďarska na 11. závod sezony roku 2021 poslední závod před letní přestávkou.

Toto Wolff hovoří o Maďarsku

Každý má na závod v Silverstone svůj vlastní názor a byl to velmi polarizující incident. Nejdůležitější však je, že Max je v pořádku. Nikdy není hezké vidět havárii, zvláště při tak vysokých rychlostech a v takové zatáčce, takže jsme rádi, že z toho vyvázl bez zranění.

Poslední závodní víkend byl pro fanoušky velmi  zajímavý a na tribunách jsme viděli spoustu diváků. Nabíjeli nás energií. Cítili jsme jejich energii. Díky tomu byl víkend neuvěřitelně výjimečný a samozřejmě měli šanci sledovat velmi dramatický závod.

Pro nás to byl povzbudivý víkend s dobrým tempem vozu, drobnými upgrady, které jsme představili, fungovaly dobře a získali jsme několik velkých bodů, takže se snažíme tuto dynamiku udržet.

Lewis měl v Silverstone neuvěřitelnou formu a po penalizaci se před svým domácím publikem brilantně vzchopil. Byl to také silný víkend pro Valtteriho s výbornou týmovou prací a dobrým tempem, které přispělo k náskoku v obou šampionátech.

Víme, jak jemné jsou v této sezoně rozdíly a jak se v každém závodě zhoupne od jednoho týmu k druhému. My a Red Bull jsme byli v Silverstone velmi těsní a Ferrari byli velmi rychlí a nyní se bitva přesouvá do dalšího kola a na úplně jinou trať.

Hungaroring je okruh se silným přítlakem, úzký a klikatý. Skoro jako zvětšená verze motokárové dráhy. Maďarsko bude tedy ve srovnání s posledním závodem úplně jiná záležitost a je to trať, která bude pravděpodobně více vyhovovat našim soupeřům, ale uděláme vše co bude v našich silách.

První polovina sezóny byla dlouhá a intenzivní a my se blížíme k letní přestávce. Chceme zajistit, abychom  vykročili správnou nohou a dokázali zhodnotit vše, co  se doposud stalo, a pak se vrátit a bojovat v druhé polovině sezóny.

Hungaroring

Jak  probíhá vývoj na vozech F1?

Tentokrát se věnujeme tématu, jak upgradovat vůz Formule 1 – ať už během normální sezóny, nebo nestandardní sezóny 2021, kdy vývoj závodu ovlivnila řada důležitých faktorů.

Video o vývoji automobilů F1 zahrnuje rozhovory s Johnem Owenem (hlavní designér), Mikem Elliottem (technický ředitel) a Lewisem Hamiltonem (pilot automobilu č. 44).

 

 

 

Jak týmy rozhodují, jaký upgrade na svých autech provedou?

Stejně jako u ostatních záležitostí ve Formuli 1 je plánování a detail vším. Při vývoji automobilu a rozhodování o tom, co upgradovat, musí týmy nejprve sestavit plán na čem je třeba zapracovat – kde jsou silné stránky, které můžeme dále maximalizovat a kde jsou slabiny, které můžeme zlepšit?

Při výběru upgradu se musíte zaměřit na oblasti, které v nejrychlejším časovém rámci přinesou nejvyšší výkon, a také najít rovnováhu mezi hledáním a rozsahem projektu, který hodláte realizovat.

Obecně platí, že čím větší součástka, tím déle bude trvat její návrh, výroba a uvedení na trať. Týmy musí také zvážit, jak kritická je část pro konstrukci vozu. Zásadní konstrukční část, jako jsou přední a zadní křídla, která jsou vysoce zatěžována, musí být podrobena přísným zkouškám, aby splňovaly přísné bezpečnostní předpisy, takže tyto komponenty jsou obvykle definovány velmi brzy.

Dále z pohledu aerodynamiky týmy zaměřují svou pozornost na podlahu a difuzor, což jsou velké generátory přítlaku a jejich výrobní lhůty jsou dlouhé. A pak přijdou na řadu komponenty, kteří jsou menší a jejich výroba rychlejší, ale přinášejí vysoký výkon, jako jsou brzdová potrubí, bargeboardy a kryty motorů.

Jakmile jsou definovány oblasti zaměření, obecný proces zavedení upgradu na trať bude záviset na komponentě, ale ať už se jedná o vnitřní nebo vnější část, všechny je třeba navrhnout a otestovat, než se rozhodne, zda budete v konceptu dále pokračovat, nebo začnete hledat jiné řešení.

Vezmeme – li si jako příklad aerodynamický díl, oddělení aerodynamiky přijde s řadou konceptů a řešení, která budou následně navržena a testována v simulacích Computational Fluid Dynamics (CFD). Nejlepší možnosti se stanou součástmi pro model do větrného tunelu, kde budou vyzkoušeny v tunelu, než dostane konečné řešení zelenou, aby šlo do výroby a poté bylo uvedeno na trať. Celý tento proces může trvat několik týdnů, a proto je plánování plánů upgradů a vytvoření pevné časové osy vývoje tak důležité.

Mnoho z inovativních designů v televizi neuvidíte,  leží pod karoserií automobilu, jako je převodovka nebo chladicí systém. Často zde najdeme spoustu malých součástí, které se snadno implementují a lze je zavést mezi hlavní upgrady. Jednou z nejzajímavějších vnitřních oblastí pro upgrade je motor, protože veškerá akce probíhá ve spalovacích komorách. Inženýři mohou vytvářet a přinášet četné upgrady motoru, ale zvenčí je to sotva patrné.

To platilo pro systém řízení DAS, který jsme vyvinuli pro rok 2020, který byl viditelný pouze pokud piloti pohybovali volantem dozadu a dopředu, čímž spustili inovaci, která by jinak nebyla vidět.

Co se stane s koncepty, které neprojdou?

To, co všichni vidí na trati, je jen špičkou ledovce, pokud jde o upgrady. V procesu návrhu mohou být promyšleny stovky a tisíce různých řešení, ale ne všechna budou podrobena testování – například u aero komponent procházejících CFD. Jakmile proběhne virtuální testování, do větrného tunelu se dostane jen několik konceptů, k získání přesnější představy o tom, jak budou reagovat na proudění vzduchu kolem vozu. A z těchto návrhů bude na trať uveden pouze jediný jako součást balíčku pro upgrade.

Každá část má sto bratříčků a sestřiček, které vznikly, aby bylo možné najít nejlepší řešení, a za každým malým detailem stojí mnoho lidí a hodiny a hodiny práce. Většina z těchto bratříčků a sestřiček nikdy nespatří světlo světa, ale to neznamená, že jsou zcela zbytečné. Ve skutečnosti tvoří důležité poznatky a přinášejí inspiraci pro další řešení – jedno z nich se nakonec objeví na trati. Ať už je díl vnitřní nebo vnější, vždy je to pokus a omyl, tím se zdokonalíte a najdete správný směr.

Jaké jsou změny v provádění upgradů v roce 2021?

Upgrade automobilů v roce 2021 není jako v předchozích sezónách, vzhledem k několika faktorům. Prvním jsou homologační předpisy, které omezují části vozu, které můžeme změnit. Pandemie COVID -19 způsobila posunutí nových předpisů až do roku 2022 a ve snaze ušetřit týmy souhlasily s homologací – efektivně provedenou – na velké části auta. Týmům se podařilo změnit pouze dva způsoby v podobě strukturálních částí a aerodynamických komponent – podstatná změna oproti obvyklému rytmu vývojového závodu v běžné sezóně. Kromě toho byla změněna také pravidla pro pohonné jednotky, nyní je povolen pouze jeden upgrade. Jakmile je tento upgrade zaveden, je třeba provést pouze změny ze strukturálních důvodů a z důvodu spolehlivosti.

Druhým důvodem, proč je modernizace automobilu v roce 2021 tak odlišná, jsou omezení testování aerodynamiky. Tato omezení jsou přísnější, čím rychlejší jste měli auto v předchozí sezóně. Jako loňský vítěz šampionátu získáváme nejmenší počet relací CFD a testů ve větrných tunelech, takže to musíme brát v úvahu a opravdu zajistit, abychom z každé relace CFD nebo tunelu vytěžili maximum. Třetím faktorem je strop nákladů, což znamená, že musíme ještě důkladněji zvážit, kde využijeme své zdroje, abychom co nejlépe využili každou možnou příležitost. A to vše ve snaze nalézt správné rovnováhy mezi vozem v roce  2021 a čtvrtý důvod … změna předpisů v roce 2022.

Jedná se o obrovskou změnu předpisů, a to nejen v samotných pravidlech, ale také v tom, jak jsou pravidla napsána. Je to obrovské množství práce, a proto je třeba pečlivě zvážit rozhodnutí, abychom maximalizovali sezónu 2021 a zároveň dali vozu v roce 2022 pozornost, kterou si zaslouží. Nalezení této rovnováhy je výzvou ze sezóny na sezónu, ale když vstupujeme do zcela nové éry technických předpisů, je tato výzva mnohem intenzivnější.

Jaké je to když pilot usedne do upgradovaného vozu?

Piloti jsou průběžně informováni o vývoji vozu, aby věděli, kdy co přijde, na co si dát pozor a jakou zpětnou vazbu od nich potřebujeme. Získání korelace mezi větrným tunelem a skutečností je neuvěřitelně obtížné, takže přímá zpětná vazba od pilota je pro nás opravdu cenná, abychom poznali, jak upgrade změnil výkon a rovnováhu vozu.

„Když poprvé vyjedete na trať, je opravdu těžké cítit rozdíly v autě, protože nakonec dojedete rychleji,“ řekl Lewis Hamilton. „Rovnováha může být skrytá. Oblasti, kterých si často všimnete, jsou, jestli je zadní část stabilnější, a jestli tak získáte větší zadní přítlak. Není vždy snadné to vnímat, ale je to obrovské množství práce, kterou je třeba provést, aby bylo možné sledovat upgrade – spousta detailů, návrhů a celý proces konstrukce. Když přijdete do továrny a vidíte všechny na svých pracovištích se skloněnými hlavami, soustředěné, odhodlané, často pracující přesčas, aby dokončili projekty, je to úžasné. A pak uvidíte nápady, které se promění v CAD výkresy, a pak se z nich stane fyzický díl – je to něco úžasného.Kreativní génius všech těchto jedinců je velmi inspirativní. Nadchne vás to, přicházejí nové díly nebo se stává, že už nějakou dobu chceme něco, ale vytvořit to trvá měsíce a když to nakonec namontujete do auta a cítíte ten rozdíl, je to prostě úžasné.“

Zdroj a foto :Mercedes-AMG Petronas Formula One Team