Doprava v  PRAZE se kvůli koronaviru snížila na i na podzim. V PŮLCE ŘÍJNA Z CENTRA ZMIZELA PĚTINA AUT

 Technická správa komunikací vyhodnotila dopady vládních opatření souvisejících s koronavirovou krizí na dopravu v hlavním městě. Za rok 2020 je zatím počet aut projíždějících sledovanými úseky o 17 procent nižší než v loňském roce. Po podzimních restrikcích se snížila kromě intenzity automobilové dopravy i obsazenost P+R parkovišť a využití veřejné dopravy. Naopak vzrostl podíl pěších a zlepšila se průjezdnost městem. Údaje vychází z vlastních inženýrských dat TSK, ale také od externích poskytovatelů, jako je společnost OICT nebo Dopravní podnik.

Zatímco jarní vlna koronaviru a s ní související vládní opatření snížili intenzitu automobilové dopravy v pracovní dny o třetinu, podzimní restrikce tak zásadní vliv neměly. Během 42. týdne roku 2020 (tedy po vyhlášení krizových opatření jako např. zákazu hromadných akcí či omezení provozu stravovacích zařízení) se počet aut v centru Prahy snížil o 20 procent, ve vnějším pásmu pak o 13 procent (oproti stavu před vypuknutím pandemie). Víkendová čísla, která na jaře ukázala propad automobilové dopravy v centru o polovinu, se v říjnu snížila zhruba o 40 procent.

 

 

„Z dat, která máme od Technické správy komunikací k dispozici vyplývá, že mimořádná vládní opatření jednak snížila intenzitu automobilové dopravy v metropoli, ale především významně proměnila způsob, jakým lidé po městě cestují. Veřejnou dopravou se v týdnu od 19. října 2020 svezlo jen 28 procent cestujících lidí, což je na celkové skladbě dopravy o 14 procent méně než loni. Tito lidé zřejmě z bezpečnostních a hygienických důvodů nově zvolili ke svým cestám raději auto nebo chůzi. Výrazně se zvýšil i počet cyklistů,“ uvádí Adam Scheinherr, náměstek primátora a radní pro dopravu hlavního města Prahy a dodává: „Pevně věřím, že až tuto složitou koronavirovou situaci přečkáme, podaří se nám udržet trend rostoucího podílu cyklistů a pěších a lidé se zase vrátí do MHD.“

Díky opatřením a celkově nižšímu počtu aut ve městě se zlepšila i průjezdnost metropolí, kterou TSK ověřuje pomocí měřícího vozidla. I zde se ale najdou výjimky a na některých trasách strávili řidiči více času, než je obvyklé. Šlo například o cesty mezi Barrandovem a Smíchovem nebo z Bubnů na I. P. Pavlova. Obecně se však z pražských komunikací auta spíše stahovala.

„Omezení volného pohybu občanů se projevilo například menším využitím záchytných parkovišť. To o víkendu 17. a 18. října kleslo oproti předchozímu víkendu o sedm procentních bodů. Celkové snížení automobilové dopravy v Praze lze pak dobře vidět i na počtu aut, které projely Tunelovým komplexem Blanka. Po extrémním propadu po jarních vládních restrikcí se během léta vrátila intenzita dopravy na obvyklou úroveň, na podzim už ale opět pozorujeme podstatné snížení. V roce 2019 projelo 43. týden komplexem v průměru 90 tisíc aut denně, v roce 2020 to bylo jen kolem 80 tisíc,“ vypočítává Barbora Lišková z TSK.

Významný propad v počtech cestujících zaznamenalo i pražské metro. Ještě ve 40. týdnu se jím v pracovní dny přepravoval milion a půl cestujících, koncem 44. týdnu už to byla pouze polovina. Na tento pokles obratu cestujících reagoval Dopravní podnik redukcí či rušením některých spojů.