Den železnice v Jindřichově Hradci oslava s jízdami historických vlaků

Oslavte 17. září 2022  výročí 135 let od příjezdu prvních vlaků do Jindřichova Hradce a 125 let do Nové Bystřice . Připraven je pro vás zajímavý program včetně jízd historických vlaků

Jízdy a trasy historických vlaků

– Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec a zpět

– Jindřichův Hradec – Jarošov nad Nežárkou a zpět

– Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a zpět

– Jindřichův Hradec – Lovětín a zpět

Jízdné:

– Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec v pokladnách ČD a na www.cd.cz

– Jindřichův Hradec – Nová Bystřice na jizdenky.jhmd.cz

– ostatní vlaky u vlakového personálu před odjezdem zvláštního vlaku do vyčerpání kapacity a bez nároku na místo k sezení

Termín akce:

17. září 2022

PROGRAM v Jindřichově Hradci

09.30 hod           Zahájení „Oslav 260 let tratí“

09.35 hod           Krojovaná družina Jarošov nad Nežárkou (délka 25 minut)

09.35 hod           Příjezd zvláštního vlaku z Veselí nad Lužnicí (odjezd z Veselí nad Lužnicí 08:52 hodin)

09.40 hod           Jízda vlaku RegioPanter do splítky na St. 4 (zpět v Jindřichově Hradci – 10:00 hod)

10.10 hod           Příjezd protokolárního parního vlaku z Veselí nad Lužnicí (Kafemlejnek, 310….)

10.10 hod           Přivítání hostů krojovanými baráčníky

10.15 hod           Vystoupení hostů na pódiu (cca 20 minut)

10.10 hod           Ukázka práce na podvalníkové jámě

10.15 hod           Prohlídka depa JHMD (cca 20 minut)

10.15 hod           Focení parních lokomotiv úzkého rozchodu U37 a U46 na nádraží JHMD (15 minut)

10.25 hod           Zbrojení parní lokomotivy vodou (ukončení v 10:50 hod)

10:30 hod           Jízda parního vlaku do Lovětína (zpět v Jindřichově Hradci – 11:45 hod)

10.30 hod           Živá hudba – Lovci mamutů (cca 20 minut)

10:39 hod           Jízda protokolárního parního vlaku do Nové Bystřice (příjezd zpět v 17:12 hod)

09:50 hod           Jízda parního vlaku do Lovětína (zpět v Jindřichově Hradci – 11:45 hod)

10.50 hod           Vystoupení žáků ZUŠ Allegro (cca 30 minut)

10.50 hod           Ukázka zásahu hasičů při autonehodě nebo střetnutí na přejezdu (cca 20 minut)

11.20 hod           Divadlo pro děti (cca 20 minut)

11.25 hod           Odjezd zvláštního vlaku do Veselí nad Lužnicí (viz program ve Veselí nad Lužnicí – výstava a exkurze do depa a na pracoviště se

                          zařízením zabezpečující jízdy na IV. tranzitním koridoru)

11.30 hod           Jízda vlaku RegioPanter do splítky na St. 4 (zpět v Jindřichově Hradci – 11:50 hod)

11.50 hod           Živá hudba – Lovci mamutů (cca 40 minut)

11:55 hod           Focení lokomotiv různého rozchodu (310. a U 37) na souběhu splítky (ukončení focení a uvolnění splítky v 12:20 hod)

12.20 hod           Ukázka práce na podvalníkové jámě

12.25 hod           Prohlídka depa JHMD (cca 20 minut)

12.30 hod           Vystoupení žáků ZUŠ Allegro (cca 30 minut)

12.32 hod           Odjezd zvláštního vlaku RegioPanter do Počátek – Žirovnice (zpět v Jindřichově Hradci – 14:02 hod)

13.00 hod           Soutěž družstev traťového hospodářství

13.05 hod           Živá hudba – Lovci mamutů (cca 40 minut)

13.10 hod           Jízda parního vlaku do Jarošova nad Nežárkou (zpět v Jindřichově Hradci – 14:52 hod)

13.15 hod           Jízda parního vlaku do Lovětína (zpět v Jindřichově Hradci – 14:25 hod)

13.45 hod           Vystoupení mažoretky Dačice (cca 15 minut)

14.05 hod           Vyhodnocení soutěže družstev traťového hospodářství a předání cen

14.15 hod           Vystoupení žáků ZUŠ Allegro (cca 40 minut)

14.30 hod           Jízda vlaku RegioPanter do splítky na St. 4 (zpět v Jindřichově Hradci – 14:48 hod)

14.25 hod           Ukázka zásahu hasičů při autonehodě nebo střetnutí na přejezdu (cca 20 minut)

14.35 hod           Příjezd zvláštního vlaku z Veselí nad Lužnicí (odjezd z Veselí nad Lužnicí 13:58 hodin)

14.45 hod           Ukázka práce na podvalníkové jámě

14.50 hod           Prohlídka depa JHMD (cca 20 minut)

15.00 hod           Živá hudba – Lovci mamutů (cca 60 minut)

15.25 hod           Odjezd zvláštního vlaku do Veselí nad Lužnicí (příjezd do Veselí nad Lužnicí v 16:04 h)

15.55 hod           Odjezd zvláštního parního vlaku do Veselí nad Lužnicí (příjezd do Veselí nad Luž. v 17:18 h)

16.00 hod           Ukončení „Oslav 260 let tratí “

a dále v průběhu celého dne:

  • Výstava lokomotiv ČD, ČD Cargo, City Rail, Railway Capital a JHMD současných i historických
  • Výstava vozidel ČD, ČD Cargo, Railway Capital a JHMD současných i historických
  • Výstava speciálních vozidel Správy železnic
  • Měřící vůz AŽD a lok 754 ….
  • Návštěvy pracovišť železniční stanice s odborným výkladem
  • Pohádky v kině na kolejích
  • Železniční vůz jako herna pro děti
  • Výstava o historii železničních tratí slavících výročí zahájení provozu v prostorách železniční stanice Jindřichův Hradec
  • Zbrojení parních lokomotiv vodou
  • Jízdy na historických drezínách (šlapací i motorové)
  • Prohlídka železniční expozice v hale s výkladem (Lovětín)
  • Komentovaná prohlídka Regionálního úzkokolejného muzea (Nová Bystřice)
  • Prezentace statického parního stroje a parního flašinetu
  • Modelové kolejiště
  • Ukázky techniky HZS ČR, HZS SŽ, AČR a práce ČČK
  • Atrakce pro děti (skákací hrady, Elfík a jeho hry, výtvarná dílna)
  • Soutěže pro děti s odměnou
  • Pamětní razítko
  • Chráněná dílna
  • Hračkolna Luďka Fialy
  • Malování na obličej
  • Prodej upomínkových předmětů,
  • Občerstvení, zmrzlina (mini jarmark)

PROGRAM ve Veselí nad Lužnicí

  • 00 – 10.00 hod Doprovodný program (baron Czedik, mažoretky, baráčníci, hasiči, občerstvení)
  • 00 – 14.30 hod Výstava fotografií o historii tratě Veselí nad Lužnicí – Jihlava a modernizace 4. TŽK
  • 00 – 14.00 hod komentované prohlídky dopravní kanceláře ŽST Veselí nad Lužnicí
  • 10 – 13.30 hod komentované prohlídky depa Railway Capital v ŽST Veselí nad Lužnicí

PROGRAM v Kardašově Řečici

  • 00 – 11.30 hod Výstava fotografií o historii tratě Veselí nad Lužnicí – Jihlava v prostorách železniční stanice
  • 10 – 09.40 hod Uvítání „prvního“ vlaku v Kardašově Řečici (baron Czedik, inspektor c. k. státních drah)
  • 10 – 09.40 hod Zbrojení (doplňování vody) parní lokomotivy historickou stříkačkou
  • 30 – 11.30 hod Stánky s občerstvením a posezením

Změny programu vyhrazeny

 

Více informací naleznete ZDE a na facebooku Jindřichohradecké úzkokolejky

Foto: Cysnews

 

Jindřichohradecká úzkokolejka
Jindřichohradecká úzkokolejka

 

Železniční trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice

Železniční trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice (v současném jízdním řádu pro cestující značena jako trať 229) je úzkorozchodná regionální železniční trať o délce 33,0 km nacházející se v Jihočeském kraji. Díky úzkému rozchodu koleje 760 mm (tzv. bosenský rozchod) a díky přírodě České Kanady, kudy dráha prochází, je vyhledávanou turistickou atrakcí. Byla zprovozněna v roce 1897. Jejím majitelem tehdy byla akciová společnost Localbahn Neuhaus – Neubistritz, ale přepravu zajišťovaly rakouské státní dráhy kkStB a od roku 1918 posléze Československé státní dráhy. V roce 1925 byla dráha zestátněna a provoz zajišťovaly ČSD a později České dráhy. Od roku 1998 je jejím vlastníkem společnost Jindřichohradecké místní dráhy, která je i provozovatelem dráhy.

Trať začíná na samostatném nádraží úzkorozchodných (rozchod kolejí 760 mm) drah před staniční budovou jindřichohradeckého nádraží. Kromě několikakolejného nástupiště se zde nachází lokomotivní depo JHMD (výtopna zde postavena až v roce 1908), dílna pro opravy lokomotiv, remíza vozidel pro údržbu tratí a podvalová jáma pro přechod normálněrozchodných vozů na podvalníky na tratích úzkého rozchodu. V km 0,541 začíná kolejová splítka s tratí Veselí nad Lužnicí – Jihlava, která má normální rozchod kolejí 1435 mm. Na odbočce Dolní Skrýchov v km 1,985 odbočuje úzkorozchodná trať do Obrataně. Splítka končí v odbočce Kanclov (km 2,569), kde se trať do Nové Bystřice odpojuje od jihlavské dráhy.

Zajímavostí dochovanou z konce 19. století je čtyři metry vysoká kamenná zeď vinoucí se podél trati v délce 521 m v tzv. Městském lese (v km 3,466 až 3,987) východně od Jindřichova Hradce, kde se tehdy nacházela c. a k. vojenská střelnice. Tato zeď tak chránila cestující ve vlacích před kulkami a šrapnely.Následuje jeden z mála mostních objektů na trati, ocelový most přes Hamerský potok (km 4,376). Železniční trať dále pokračuje přes Jindřiš, prochází Jindřišským údolím a stále stoupá přes Blažejov, kolem Ratmírovského rybníka, přes nádraží Střížovice  a kolem Kamenického vrchu do stanice Kunžak-Lomy. Těsně před ní, v km 17,757 se nachází nadjezd nad silnicí Jindřichův Hradec – Kunžak. Dlouhou dobu to bylo pro větší nákladní automobily kritické místo, musely jej objíždět po místní komunikaci kolem nádraží a přes úrovňový přejezd. Nový most s úpravou směrového řešení silnice byl realizován v průběhu prvního desetiletí 21. století. Za vesnicí Lomy vstupuje trať do zalesněného masivu Vysokého kamene. Zde se uprostřed lesa, přibližně 1 km vzdušnou čarou od stejnojmenné vesnice, nachází zastávka Kaproun, kde byl v roce 2000 slavnostně odhalen pomník na paměť 100. výročí vyloučení z přepravy v osobním vlaku č. 4052 z Nové Bystřice fiktivního českého velikána Járy Cimrmana.

 

Za následujícím nádraží poblíž Senotína vystoupá trať do svého nejvyššího bodu v nadmořské výšce 673 m. Tomuto místu (km 25,207) přezdívali strojvůdci „Na radosti“, neboť měli za sebou prakticky neustálé stoupání z Jindřichova Hradce (zde nadmořská výška nádraží 470 m) a čekal je již pouze sjezd do Nové Bystřice. Trať vede přes hůrecké nádraží u Hůreckého rybníka, stáčí se kolem rybníka Osika a prochází skrz kemp na jeho břehu, kde jsou projíždějící vlaky atrakcí.

V km 30,108 se nalézá největší mostní stavba, viadukt se sedmi poli (dvě tvoří ocelová konstrukce, pět polí je kamenných) přes silnici Nová Bystřice – Slavonice a přes říčku Dračici. Ihned za viaduktem následuje zastávka s nákladištěm Albeř. Trať dále pokračuje po úbočí Kamenného vrchu nad vesnicí Albeř a končí na východním okraji Nové Bystřice na nádraží se čtyřmi kolejemi. Na konci tratě se nachází původní hrázděná výtopna, nyní již nevyužívaná.

Zdroj: Wikipedie