3 věci, které musí umět dobrý copywriter 

Copywriting je v posledních letech velmi žádaná a oblíbená práce. Není divu, psát můžete kdykoliv a odkudkoliv. Potřebujete k tomu snad jenom počítač. Ne každý, koho baví psát a hrát si se slovy, by byl ale dobrý copywriter. I když tato profese působí poměrně snadno, určitě není pro každého a vyžaduje určité znalosti a dovednosti. V článku vám představíme, co dělá copywriter a jaké druhy textu vlastně můžete psát. A taky bez čeho se žádný dobrý copywriter prostě neobejde. 

 

Co dělá copywriter? 

Copywriting je v podstatě reklamní psaní – samotná reklama má ale mnoho forem. V posledních desítkách let se copywriteři přesunuli do online prostředí, kde je výstupem jakýkoliv text na internetu. Může jít o textaci webů, tvorbu blogových článků, slogan do banneru, newsletter nebo příspěvek na sociálních sítích. Někteří copywriteři ale tvoří i texty na billboardy, plakáty, slogany do televizních reklam nebo se podílí na tvorbě znělky do rádia.  

Samotné psaní nebývá zdaleka tou jedinou činností, kterou se copywriter zabývá. Aby mohl za jakoukoliv firmu vůbec mluvit, je potřeba si nastudovat komunikační strategii, poznat veškeré produkty a služby a pochopit firemní kulturu. Také častokrát analyzuje konkurenci, tvoří obsahové strategie a musí mít přesah i do SEO (optimalizace webu pro vyhledávače). Když sesbírá veškeré potřebné podklady, může se teprve pustit do psaní. 

Pokud je copywriter na volné noze, bude si muset ještě obstarávat zakázky. Když se zaměstná v konkrétní firmě budou pro něj naopak všechny zmíněné aktivity jednorázová záležitost a samotné psaní bude tvořit většinu času. V posledních letech je také velmi oblíbený outsourcing copywritingu – to znamená, že například psaní blogu delegujete na externího copywritera, kterému zaplatíte jen za odvedenou práci. To se finančně mnohdy vyplatí víc než mít vlastního pisálka uvnitř firmy. 

 

Pište jako copywriter: 3 věci, bez kterých to nepůjde 

Ten nejlepší copywriter musí umět nejenom psát, ale také prodávat, znát nejrůznější marketingové kanály a neustále se vzdělávat. To ale není zdaleka vše. Pojďme se podívat, co všechno byste měli jako dobrý copywriter ovládat. 

 

1.Cit pro psaní a znalost pravidel českého pravopisu

Pokud se chcete psaním živit, mělo by vám to jít samo. Samozřejmě se budete postupem času zlepšovat, ale bez určitých předpokladů nebo alespoň nadšení to nepůjde. Je důležité zmínit, že copywriting je mentálně náročná práce. I když se to nemusí zdát, celý den strávíte ve své hlavě – přemýšlením a produkováním nápadů. Není to práce pro každého. Taky byste měli velmi dobře umět pravopis a částečně zastat i práci korektora textů. 

 

2.Kreativita, zaměření a práce s textem

Dobrý copywriter by měl být kreativní člověk, ze kterého srší nápady. Pokud potřebujete vidět výsledky své práce v číslech, copywriting nebude to pravé ořechové pro vás. Výhodou této práce ale je, že se můžete zaměřit v podstatě na jakékoliv téma. Pokud vás tedy baví například rybaření, můžete oslovit firmy, které v tomto oboru podnikají. Je jen na vás, zda pak budete psát jen o těchto tématech, nebo se rozhodnete vzít každou nabídku. Nicméně specializaci doporučujeme, protože pak dokážete klientům dodat ty nejlepší možné výstupy.  

Copywriteři jsou většinou lidé, kteří hodně čtou, mají širokou slovní zásobu a umí perfektně pracovat s textem. V praxi to pak vypadá tak, že dokážou složitý a dlouhý text zjednodušit a vypíchnout jen to nejdůležitější.  

3.Znalost SEO, základů marketingu a psychologie prodeje

SEO neboli optimalizace webu pro vyhledávače je obor, který s copywritingem úzce souvisí. Pokud má být totiž vytvořený obsah dobře dohledatelný, musí mít určité náležitosti. Pravidla jako formátování textu, využití klíčových slov nebo přitažlivá metadata by měl při tvorbě využít každý copywriter. Jinak je generování obsahu trochu zbytečné, protože se k uživatelům vůbec nedostane.

To samé platí i pro marketing. Jako copywriter jste totiž v podstatě obchodník – promlouváte k potenciálním zákazníkům a snažíte se je přesvědčit. Měli byste tedy ovládat psychologii prodeje, umět rozpoznat cílovou skupinu vašeho klienta a použít takové argumenty, kterými je oslovíte. 

Ti nejlepší copywriteři přesně ví, jak online marketing funguje a jak dlouhé texty se hodí na kterou platformu. A taky jaké podklady budou pro jednotlivé formáty potřebovat. 

To jsou ty hlavní dovednosti, které by měl copywriter ovládat. Přejeme vám hodně štěstí, ať se vám v copywritingu daří. Případně ať pro svou firmu najdete dobrého copywritera, který vám ušije parádní texty přímo na míru. 

Titulní foto : Zdroj: Canva 

co musí umět copywriter.png