Výrobní závod Sandouville v Normandii letos slaví 60 let své existence. Od roku 1964 se v závodě Sandouville zrodilo více než 17 modelů značky Renault, z nichž většina patří do nejvyšší třídy. Výsledkem je přibližně osm milionů vozů s označením Appellation Origine Contrôlée Normandie!
Renault 16
Renault 16 byl prvním z dlouhé řady rodinných sedanů. Rychle se stal prestižním symbolem značky, v roce 1965 sjelo z výrobních linek více než 12 400 kusů a byl korunován titulem Auto roku. V průběhu let následovaly modely R15, R17, R12, R30, R20, R18, R25 a R21! V 90. letech montovala továrna nové prestižní sedany, které už neměly jako přídomek číslo, ale skutečné jméno: Safrane, Laguna a Vel Satis. Rok 2002 byl pro normandskou továrnu přelomový. Vedle Laguny se zde vyráběl Espace čtvrté generace.
V roce 2011 prochází závod zásadní proměnou, kterou úspěšně dokončuje.
Po týdnech práce se Laguna a Espace dostaly na stejnou výrobní linku. Tím se uvolnila druhá linka pro přestavbu na výrobu budoucí dodávky Trafic. Po třech letech titánské práce oslavil závod v Sandouville v roce 2014 50. výročí a zahájil novou kapitolu své historie. Od tohoto bodu se bude věnovat výhradně lehkým užitkovým vozům a stane se jeho jedinou kolébkou o rozloze 152 hektarů. Od té doby pokračoval mezinárodní úspěch lehkých užitkových vozů a stal se jedním ze tří nejlepších v Evropě. V květnu 2023 závod s jistou dávkou hrdosti dodal svůj miliontý model. V listopadu téhož roku pak uvedla na trh svůj první elektrický model Trafic Van E-Tech.
Je to bohatá historie a dnes závod slaví 60. výročí svého založení.
A při této příležitosti oslavuje všechny modely, které jí udělaly dobré jméno. Pověst, za kterou vděčí především svým týmům. Mužům a ženám, kteří v dílnách pracují již šest desetiletí a z generace na generaci předávají své průmyslové zkušenosti, kulturu dokonalosti a mistrovství ve výrobě vozidel. Od nynějška do roku 2026 budou týmy v Sandouville pracovat na nové generaci 100% elektrického užitkového vozidla: dodávce FlexEvan. Jeho základem bude propojená elektronická platforma. Mezitím pokračují oslavy 60. výročí založení závodu, a to mezi současností a budoucností!
Šedesát let pokroku
Automobilový průmysl zažil po druhé světové válce neuvěřitelný rozmach. Renault 4CV velmi rychle uvolnil místo vozům Dauphine, Renault 8, Renault 10 atd. Aby uspokojil poptávku a vyrovnal se s úspěchem závodu ve Flins, rozhodl se Renault postavit nový montážní závod: Sandouville. V letošním roce slaví tento závod 60. výročí, a proto se podíváme na to, čím je historie tohoto závodu výjimečná: od špičkových vozů přes užitkové vozy až po sociální a ekologické závazky – závod Renault Sandouville vždy směřoval kupředu!
Srdce normandského hospodářství
Obec Sandouville byla vybrána pro svou strategickou zeměpisnou polohu na břehu Seiny. Blízkost přístavu Le Havre a četné dopravní infrastruktury znamenala snadné spojení závodu s dalšími klíčovými lokalitami, jako jsou Billancourt a Flins. V roce 1964 byl v Sandouville dokončen projekt závodu značky v Normandii, poté co byl o šest let dříve uveden do provozu závod v Cléonu, kde se vyrábějí motory a převodovky. Jejich založení podpořilo ekonomiku regionu natolik, že závod na montáž karoserií v Sandouville je již 12 let jeho hlavním zaměstnavatelem.
Za tento status, který je symbolem atraktivity francouzského průmyslu, vděčí svému nejmodernějšímu vybavení a pravidelné modernizaci. Při svém vzniku před 60 lety instalovala značka pro výrobu vozu Renault 16 impozantní lisy o výkonu přes 700 tun, což byl v té době velký výkon! Do roku 2026 se v závodě bude vyrábět nová generace 100% elektrických dodávek založených na propojené elektronické platformě. Na podporu této nové činnosti byl vyhlášen plán náboru zaměstnanců, který v příštích čtyřech letech počítá s 550 novými pracovníky.
Rezolutně novodobá vize
Řídicí hala z doby otevření závodu vypadá v roce 2024 překvapivě moderně: tento čistě estetický postřeh není jediným ukazatelem toho, že stavba předběhla svou dobu. Bez ohledu na dobu vzniku se vedení závodu vždy snažilo o paritní nábor zaměstnanců, což je dobře vidět na různých historických fotografiích montážních linek. V průběhu let se společenská odpovědnost podniku stala pro Renault Sandouville nosným prvkem: společnost provádí aktivní politiku rozmanitosti a inkluze a zároveň se zavazuje k ochraně životního prostředí. Jako první závod ve skupině získal v roce 1998 certifikát ISO14001 a je vybaven 40 hektary fotovoltaických panelů, takže denně naplňuje mnoho výzev spojených s přechodem na energetiku a dekarbonizací.
Mezník v příběhu značky Renault
Továrna v Sandouville se stala svědkem významných zlomů v historii značky Renault. Prvním vozem, který zde byl vyroben, byl Renault 16, prestižní symbol značky a první z dlouhé řady rodinných vozů. Následujícího roku, v roce 1965, opustilo továrnu 12 421 kusů tohoto modelu, těsně předtím, než byl korunován titulem Auto roku.
Po čtyřicet let se specializovala na špičkové vozy: po Renaultu 16 následovaly Renaulty 15, 17, 12, 30, 20, 18, 25 a 21! V devadesátých letech se objevily vozy Safrane a Laguna.
V roce 2002 byla v Sandouville zahájena výroba modelu Renault Espace IV: po třech generacích vyráběných v Matře má nový model poprvé plechovou karoserii.
Zdroj: Renault Česká republika