Vozidla ze sbírek Národního technického muzea účastnící se závodu 1000 mil československých úspěšně odstartovala.

V Praze v Opletalově ulici, tradičním místě startu obnoveného závodu 1000 mil československých odstartovaly přihlášené posádky se svými veterány. Mezi všemi nádhernými automobily úspěšně odstartovaly i dva ze sbírek Národního technického muzea, které je tradičním partnerem soutěže a jeho hlavní budova v Praze na Letné je také cílem celého závodu.

Za Národní technické muzeum odstartovaly vozy Aero 50 HP s posádkou Arnošt Nezmeškal, Petr Prokopec a Vauxhall 25 s posádkou Jiří Příhoda a Michal Franc. Účast muzea v posádkách vozů tím ale nekončí. Společně s docentem Korbelářem ve voze Tatra 87 se závodu účastní také generální ředitel NTM Karel Ksandr a závod se svým vozem pojede i Petr Kožíšek, kurátor automobilové dopravy a autor knihy 1000 mil československých, která shrnuje historii tohoto slavného závodu.

Soutěž historických automobilů „1000 mil československých“

Soutěž historických automobilů „1000 mil československých“, kterou pořádá Veteran Car Club Praha ve spolupráci s Národním technickým muzeem, Design Veteran Car Clubem Bratislava a Autoklubem ČR vyvrcholí i letos před Národním technickým muzeem. V sobotu 15. srpna 2020 od 17 do 19 hodin zde uvidíte příjezd vozidel do cíle. Letos se soutěže zúčastní 111 posádek v 5 kategoriích.

Soutěž obnovuje tradici závodu „1000 mil československých“, který byl pořádán Autoklubem Republiky československé v 30. letech 20. století. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na trase Praha – Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát a ujeli téměř 1 600 km. Letošní ročník soutěže se uskuteční v posunutém termínu ve dnech 12. až 15. srpna 2020 a oslavuje 125. výročí založení Laurin & Klement – Škoda a 110. výročí otevření prvních expozic Národního technického muzea.

Generální ředitel NTM Karel Ksandr uvedl:

„Jsem rád, že se Národní technické muzeum podílí jako partner na významné soutěži historických automobilů, která navazuje na prvorepublikovou tradici. Také v letošním roce se soutěže zúčastní posádky NTM a i letos bude udělena také Cena generální ředitele NTM. Chtěl bych pozvat zájemce o automobilovou historii před Národní technické muzeum, kde budou soutěžící vozy dojíždět do cíle.“

Vozy Aero 50 HP a Vauxhall 25 GY ze sbírky NTM, které se zúčastní letošní soutěže, popisuje Petr Kožíšek, kurátor automobilové sbírky:

„Automobily Aero 50 HP s kapalinou chlazeným dvoudobým dvoulitrovým čtyřválcem pohánějícím přední kola byl největší a nejvýkonnější vůz pražské továrny Aero. Dosahoval maximální rychlosti 125 km/h a vyráběl se od roku 1936 v několika provedeních otevřených a uzavřených karosérií, z nichž asi nejatraktivnější byl otevřený dvousedadlový roadster. Předmětný roadster Aero 50 HP byl vyroben v roce 1938 a jeho původní majitel ani provozní historie dnes nejsou známy. Od roku 1976 je tento automobil součástí sbírek Národního technického muzea. 

Vauxhall 25 GY

Automobilka Vauxhall Motors Ltd., sídlící od roku 1905 v anglickém Lutonu, patří k nejstarším britským automobilovým výrobcům a svými úspěšnými sportovními vozy se v prvním čtvrtstoletí své existence významně zapsala do dějin britského automobilového sportu.  V roce 1925 se stala součástí amerického koncernu General Motors.  V roce 1935 představila automobilka svůj nový velký osobní vůz Vauxhall 25, označovaný také jako „Big 6 – Velká šestka“. Poháněl ho osmdesátikoňový šestiválcový motor o objemu 3,2 litru, měl již dvouokruhové kapalinové brzdy, maximální rychlost 125 km/h a do roku 1940 byl vyroben v celkem 6882 kusech.  Jeden z nich, v úpravě pro pravostranný provoz, byl prodán nezjištěnému prvnímu majiteli prostřednictvím berlínského zástupce General Motors. Po válce byl provozován v Československu a v roce 1989 se stal součástí sbírek Národního technického muzea.“

Posádka NTM na soutěži „1000 mil československých 2019“ v automobilu Aero 50 HP

Kromě dvou zmíněných vozů se posádka NTM zúčastní osobou generálního ředitele Karla Ksandra závodu ve voze Tatra 87 v majetku pana docenta Korbeláře. Soutěž končí v cíli před Národním technickým muzeem v sobotu 15. srpna 2020 mezi 17. a 19. hodinou.  Zveme zájemce o automobilovou historii na atraktivní podívanou. Oficiální zakončení akce v budově muzea bude přístupné pouze pro účastníky jízdy.

 

Publikace Automobil v českých zemích

Pro milovníky automobilů, kterým by nestačila sobotní podívaná před budovou NTM nabízí NTM ke koupi publikaci Automobil v českých zemích, jejímž autorem je právě kolega Petr Kožíšek. Zájemce o motocykly potěší katalog výstavy „Fenomén Jawa, aneb Jawa, jak ji neznáte“. K historii českého průmyslu, která je mimo jiné významně propojena s rodinou Ringhofferů, můžeme nabídnout knihu Fenomén Ringhoffer, rodina, podnikání, doba. Knihy jsou k dostání v muzejní e-shopu na webových stránkách Národního technického muzea.

 

Závod automobilových veteránů “1000 mil československých”