Příběh, který napsal sám život Jak se z rodinné pomoci zrodil úspěšný byznys

Příběh Lenky a Jana z Malacek je tak trochu jiný. Komplikace jim způsobovaly synovy vážné kožní problémy, se kterými si nedokázali poradit ani zkušení lékaři. Lenka se proto rozhodla přiložit ruku k dílu a pustila se do výroby domácích přírodních přípravků.

 

Lenka Špaldová a Ján Petrovič se řídí heslem: Co nám do života vstoupí samo, to v něm má prostě být. Onemocnění prvorozeného syna Matěje tak vnímají jako přirozenou součást svých životů, která je na jedné straně pořádně potrápila, ale na straně druhé dala vzniknout přírodní kosmetice, jež učarovala už tisícům spokojených zákazníků v Čechách a na Slovensku.

 

Všechno zlé je k něčemu dobré

Již v minulosti oba partneři podvědomě inklinovali k přírodě, až se postupem času dopracovali k udržitelnosti a Lenka k minimalismu ve své kosmetické taštičce i domácnosti. Ani ve snu by je však nenapadlo, jak zásadně jim první dítě změní život, a to po každé stránce. „Když se nám narodil Matěj, lékaři mu stanovili dvě diagnózy. Nespecifikovaný atopický ekzém a seboroickou dermatitidu,“ začíná vyprávění dnes už dvojnásobná maminka Lenka Špaldová z Ťuli A Ťuli. Malému Matějovi lékaři nasadili náročnou léčbu, spočívající v podávání kortikoidů a v nanášení mastí na ropné bázi. Přesto výraznou úlevu nepociťoval. Lenka se proto rozhodla, že se mu pokusí pomoci sama…

A Bublinka byla na světě!

Řešení začala hledat v bylinkách. Dlouhé rozhovory se zkušenými bylinkáři, kurzy o přírodní kosmetice a mnoho dalšího se jí stalo „osudným“. Světlo světa brzy spatřil první produkt pro děti – Matej Bublinka, který dostal pojmenování po synovi a jeho domácí přezdívce. Tento šetrný tělový olej, který ve skutečnosti dokáže ulevit lidem s kožními problémy v každé věkové kategorii, je dodnes ze všech produktů nejprodávanější a dokonce od Lenčiny prvotní výroby nezměnil své složení.

V nouzi poznáš přítele

Zpočátku Lenka při vymýšlení mastiček a olejů myslela pouze na pomoc vlastnímu synovi, vždyť s tímto odhodláním do toho šla. V této chvíli si ještě vůbec nepohrávala s myšlenkou rozjet byznys s přírodní kosmetikou. Domácí oleje malému Matějovi při poctivém a pravidelném používání začaly viditelně pomáhat, a také zmírňovat příznaky. Pozitivní zprávy se rychle roznesly mezi rodinou, přáteli a známými. Netrvalo dlouho a ti začali Lenku sami prosit o přírodní produkty na pomoc svým dětem. „Když kamarádky viděly, že to, co jsem vytvořila, funguje, začaly se na mě obracet s tím, že by přípravky také využily. Proto jsem postupně začala vyrábět větší množství, nikoli pouze pro vlastní potřebu. Produkty jsem najednou začala vyrábět do zásoby a to, co bylo navíc, také našlo své uplatnění – rozdávala jsem je jako dárky,“ vzpomíná Lenka Špaldová na začátky Ťuli A Ťuli. „Ale ani tou dobou jsem ještě nepředpokládala, že mě výroba přírodní kosmetiky bude jednoho dne naplno zaměstnávat,“ dodává Lenka.

 

Z hobby seriózní výroba

Jelikož o kvalitě a účinku produktů Lenku a Jana přesvědčily vlastní zkušenosti, jakož i pozitivní ohlas rodiny i okolí, rozhodli se nabídnout je na farmářských trzích či jarmarcích, kde se konečně dostali do přímého kontaktu se zákazníky. „Právě na trzích jsme zjistili, že lidé preferují osobní kontakt při koupi přírodních produktů a také jim vyhovuje, pokud se o výrobku mohou s někým poradit. A takto postupně jsme si získávali jejich důvěru,“ vzpomíná Lenka. Odezva sílila, ale největší zlom nastal po první medializaci její záliby, která přinesla enormní zájem o produkty ze strany široké veřejnosti. „Nikdy předtím jsem si nepředstavovala, že se mé domácí přírodní výrobky budou prodávat ve velkém. Byl to moment, když jsme si uvědomili, že bychom měli lidem začít pomáhat výrobou čistě přírodní kosmetiky v BIO kvalitě, ale už profesionálně,“ dodává Lenka Špaldová.

„Protože já jsem profesně marketér, vymyslel jsem značku, logo, design a Lenka byla autorkou prvních produktů, které se zpočátku zaměřovaly pouze na děti. Až postupně jsme začali portfolio přirozeně rozšiřovat o výrobky, které si žádali samotní klienti, respektive, které si vyžádal sám život,“ doplnil svou polovičku Ján Petrovič, spolumajitel Ťuli A Ťuli. Ján do firmy po čase přizval i bratra Pavla, zkušeného vědce z Přírodovědecké fakulty UK v Bratislavě, a tak značka získala odborného garanta, který je v takovém segmentu velmi vzácný. „Samozřejmě, s rostoucím zájmem jsme potřebovali i více zaměstnanců, proto jsme svůj tým rozšířili i o další lidi, kteří nám pomáhají přímo ve výrobně. Rovněž jsme potřebovali posunout a vylepšit výrobu, a proto jsme značnou část svých úspor investovali do koupě speciálního mixéru, který je alfou a omegou při výrobě krémů,“ říká Lenka Špaldová, která produkty i nadále vyrábí s láskou, ručně a na sporáku.

V souladu s přírodou

Kreativní rodinka měla od začátku ve svých prioritách jasno. Jejich cílem nebylo jen pomáhat, ale také nezatěžovat životní prostředí. Všechny jejich produkty jsou proto baleny v krásných ekologických skleněných nádobkách. Tak jako ani naše planeta není jen na jedno použití, stejně je to i s jejich obaly, které jsou vratné. „Objevili jsme obrovskou sílu rostlinných olejů, másel, léčivých solí, včelích produktů, které jsou zdrojem nespočetného množství vitamínů a minerálů, potřebných pro výživu organismu. Nepotřebujeme ve svém složení parabeny, sulfáty, barviva ani syntetické konzervanty. Pečlivý výběr ingrediencí z kvalitních BIO surovin dokázal našim produktům zajistit dvouletou záruku,“ říká Lenka Špaldová z Ťuli A Ťuli. „Kvalita obsahu je to, na čem stavíme a co z našich produktů udělalo fungující pomocníky, ke kterým se zákazníci opakovaně vracejí. Dnes už ne jen kvůli dětem, protože nabízíme produkty pro celou rodinu,“ dodává Ján Petrovič, autor názvu značky, který vystihuje silu rodinného zázemí, na kterém byla vybudovaná. Ťuli a Ťuli se totiž Ján a Lenka oslovovali doma mezi sebou, a tak když bylo potřeba jejich doma vymyšlené a vlastnoručně vyrobené produkty pojmenovat, volba byla jasná.

Aby firma dobře fungovala, je nutné rozdělit si jednotlivé úkoly a také v tom měli Lenka a Ján už na začátku jasno. „Výběr, kombinování a vymýšlení receptur byla vždy moje doména. Janko se s radostí pustil do marketingu, přece jen v tom umí lépe ,chodit‘,“ vysvětluje Lenka. Společně tak vytvářejí skvělý tandem, který původní zálibu propracoval na úspěšný podnik. Mimo jiné se oba shodují v tom, že prioritou značky bylo a stále bude minimalizace používaných složek v obsahu produktů a výroba univerzálních produktů, které může používat každý člen rodiny.

 

Hrdá 60tka

V současnosti mají radost z toho, jak obrovskému množství lidí už dokázali pomoci. Jejich unikátní produkty, které pravidelně tvoří ručně a na sporáku, si mezitím našly své příznivce nejen doma na Slovensku, ale také v Čechách, Rakousku, Německu, Švýcarsku, dokonce v USA, v luxusní Dubaji i v africké Tanzanii. Provoz v prosinci minulého roku navíc rozšířili o kamennou prodejnu v rodných Malackách na Slovensku, kde zákazníkům nabízejí i odborné poradenství. Navíc neustále pracují na vývoji nových výrobků. „Na kontě máme 60 různých produktů bez použití parabenů, sulfátů, barviv či syntetických konzervantů. Jsme opravdu hrdí, že se už dnes můžeme pyšnit tímto číslem. Jediné, co nám v nabídce zatím chybí, je přírodní zubní pasta a odličovací emulze, ale i ty jsou již v procesu vývoje,“ usmívá se Lenka.

A jaké cíle si kladou do budoucna? „Tady u nás v okolí Malacek jsou velké borovicové lesy. Možná by bylo fajn rozšířit jednou naši nabídku sedmdesáti esenciálních olejů o jeden lokální borový,“ zamyslel se nad budoucností Ján, který spolu s Lenkou neustále uvažuje nad tím, jak se zejména kvalitativně posouvat vpřed.