Sníh a led na silnicích – motoristům v nouzi pomůže asistenční společnost

Sněhová pokrývka a silný mráz v současnosti komplikuje život motoristům. Členové České asociace asistenčních společností (ČAAS) ročně zasahují v průměru u 10.000 případů vozů nepojízdných kvůli mrazu. Nejčastějšími poruchami byly vybité autobaterie, poruchy motoru a zamrzlé palivo, výjimkou nejsou ani nehody, při kterých musí zasahovat speciální vyprošťovací technika. Motorista si může přivolat pomoc své asistenční společnosti jednoduše přes Linku pomoci řidičům 1224.

 

Kvůli silnému sněžení, které v minulém týdnu dorazilo do ČR, zasahovali členové České asociace asistenčních společností (ČAAS) u téměř 4 tisíců případů nepojízdných aut. V souvislosti s COVID-19 registrují asistenční společnosti celkově nižší provoz na silnicích oproti běžnému průměru v tomto zimním období. Právě to může zvýšit pravděpodobnost výskytu některé z poruch způsobených zimou v budoucnu, až motoristé dočasně odstavené vozidlo začnou znovu používat. Asistenční společnosti řidiče upozorňují, aby nepodceňovali přípravu svého vozu na zimu ani svoje řidičské schopnosti při jízdě na namrzlé vozovce a při zhoršené viditelnosti.

 

Jak připravit auto na jízdu v zimě

 

Základem by měly kvalitní zimní pneumatiky, dostatečně nabitá autobaterie v dobré kondici, zimní kapalina do ostřikovačů a v kufru auta by nemělo chybět vybavení pro odstranění sněhu a námrazy. Častým problémem je podle asistenčních společností také zamrzlé palivo. Důležité je proto sledovat značení nafty, kterou motoristé tankují a při velmi nízkých teplotách volit arktickou naftu, příp. používat vhodná aditiva, která sníží hranici tuhnutí nafty až o několik stupňů. Pokud přesto k „zamrznutí“ dieselu dojde, je třeba nepojízdný automobil nechat odtáhnout do specializovaného servisu, aby se zde rozehřál a rozpustily se krystalky vody a parafínu. O odtah se postarají profesionálové z asistenčních společností, pokud jde o asistenční služby sjednané k pojištění vozidla, je nutné mít zahrnutou asistenci pro případ poruchy.

Přivolejte si pomoc odborníků k nepojízdnému autu

 

Pokud již dojde k poruše či nehodě, je nejrychlejším a nejlevnějším řešením přivolání odborné pomoci. Tu si motorista může zavolat na Lince pomoci řidičům na telefonním čísle 1224. Operátor ho obratem spojí s asistenční společností jeho pojišťovny, u níž má sjednanou asistenci v rámci pojištění svého auta. Pokud vůz skončí mimo vozovku, asistenční společnosti důrazně nedoporučují snažit se vytáhnout auto jakkoliv svépomocí, ale k zásahu přivolat vyprošťovací techniku. Členové ČAAS disponují cca 1500 asistenčními vozidly, z čehož je zhruba 1100 schopno díky krátkým dojezdovým časům zasahovat na dálnicích. Asistenční společnosti proto rychlou a koordinovanou pomocí motoristům významně přispívají ke zmírňování následků kalamitních stavů způsobených počasím.   

 

Co dělat bezprostředně po nehodě (podle www.1224.cz):

 

  • Oblékněte sobě i posádce výstražné vesty.
  • Při pohybu na vozovce dbejte zvýšené opatrnosti.
  • Umístěte výstražný trojúhelník a to nejméně 50 metrů za vozidlo, na dálnici pak alespoň do vzdálenosti 100 metrů.
  • Pokud je někdo z účastníků nehody zraněný, volejte neprodleně 155 a postupujte podle pokynů.
  • Celá posádka vozu musí co nejrychleji opustit vozovku alespoň do vzdálenosti 5 metrů od místa nehody.
  • Osobní věci ponechte ve vozidle! Manipulace s osobními věcmi výrazně zvyšuje riziko zranění.
  • Volejte Linku pomoci řidičům 1224.

 

Nezastavujte s žádostí o pomoc projíždějící vozidla, riskujete tak své zdraví a vznik sekundárních dopravních nehod. Nesnažte se vozidlo vyprostit svépomocí, při neodborném zásahu hrozí větší poškození auta.