Zahájení výstavy Michala Škapy POLIS

Městské struktury předního představitele graffiti scény Michala Škapy aka Trona zaplnily pražskou Galerii U Betlémské kaple. Dominuje jim největší Škapův obraz.

 

Přední představitel české postgraffiti scény Michal Škapa aka Tron připravil spolu s kurátorem Radkem Wohlmuthem pro pražskou Galerii U Betlémské kaple výstavu zaměřenou na urbánní struktury. Projekt nazvaný Polis vychází z linie, která se odvíjí od realističtějšího tvarosloví odvozeného původně z komiksové estetiky, aby se postupně zaměřilo na vážnější témata. Obrazy vytvořené během posledních dvou let technikou airbrushe jsou zaplněné motivy zhuštěné architektury až „na spad“ a odkazují k prolínavé vizuální estetice dnešních megapolí. Sumární pohled integrující sochařské monumenty do záběrů městské krajiny tentokrát více než kdy jindy zdůrazňuje ideologickou a systémovou složku současného života, která ve formě nejrůznějších realizací vznikajících na politické zadání v globálním měřítku postupně prorůstá do organismu města, stává se toxickou součástí veřejného prostoru a zároveň mementem doby. Tím se také výstava Michala Škapy zřetelně dotýká aktuálního dění z posledních měsíců, především strhávání a hanobení pomníků jako protestního účtování s minulostí.

Na výstavě můžeme najít přes třicet pláten, často velkoformátových, kterým dominuje největší autorův obraz. Je velký 440 x 280 cm a Michal Škapa ho připravil “na míru” galerie. Jedná se zcela jistě o největší obraz, který byl kdy v galerii vystavený. Po několika zcela mimořádných velkoformátových realizacích ve veřejném prostoru (tzv. murálů), např. na skladové hale firmy CTP, která sousedí přímo s hlavní přistávací drahou Letiště Václava Havla nebo na protihlukovou stěnu na pražském Veleslavíně, zkouší autor, jak tyto rozměrné malby zafungují v prostředí galerie. Umožňuje tak divákovi přijít k obrazu blíž a prozkoumat neuvěřitelné množství detailů a druhých plánů, které jsou v obrazech ukryté.