Pražské křižovatky nabízí vyjímečná představení


Mezinárodní divadelní festival Pražské křižovatky, který je věnován politickému a divadelnímu odkazu Václava Havla

Termín:

29. září – 7. října 2018

Místo:

Nová scéna Národního divadla a Stavovské divadlo

 

Pražské křižovatky

Mezinárodní divadelní festival Pražské křižovatky, který je věnován politickému a divadelnímu odkazu Václava Havla, do Prahy opět přiveze výjimečná zahraniční představení. Pražské křižovatky potvrdí svou pozici výjimečného festivalu, na jehož programu se střetává jak progresivní činohra, tak další mezižánrové projekty. Součástí budou debaty s tvůrci, přednášky a diskuse a festival se usídlí ve všech prostorách Nové scény, v samotném závěru i ve Stavovském divadle.

Již podruhé se Národní divadlo stává místem, kam se na týden sjedou významní divadelní umělci z celého světa. Nejen že do Prahy přivezou své inscenace, ale budou zde k dispozici i během setkání s tvůrci, která se stala nedílnou součástí Pražských křižovatek. Opět přijedou také zahraniční teoretici s přednáškami přesahujícími svým zaměřením rámec divadla. A v nabídce nechybí ani film.

Letošní ročník představí umělce, kteří se ve své tvorbě explicitně vyjadřují k současnému světu, životu a společnosti – a tentokrát nejen v Evropě. Dalším výrazným tématem je akcentace tvorby a křehké hranice mezi jevištní pravdou a žitou skutečností, což je motiv provokativní či přinejmenším vzrušující zvláště v dnešní době, jež často relativizuje pravdu. Divadelníci, jejichž tvorbu festival představí, pracují metodami, které se ve světě hojně rozvíjejí: ať už je to live cinema, performance jako přednáška, práce se zvukovou stopou či fyzické divadlo.

Program zahájí nizozemská skupina De Warme Winkel s inscenací Gavrilo Princip, jež se zabývá osudem člověka, který de facto „začal dvacáté století“. Pro české diváky může být zajímavý jednak pohled zvenku, jednak zvolená metoda kombinující divadlo a živý filmový přenos, ale také inspirativní a zábavný vhled do příběhu.

Národní divadlo královny Marie II

Národní divadlo královny Marie II. z Lisabonu přijíždí s inscenací If a Window Would Open režiséra Tiaga Rodriguese. Ten v ní moderně využívá předtočené projekce v kontrastu k živé herecké interakci. Jeden z nejuznávanějších divadelníků současnosti a letošní držitel Evropské divadelní ceny pátrá po kořenech pravdy soukromé i veřejné a táže se mimo jiné po dnešní roli médií.

Z Argentiny přijíždí Federico León a v inscenaci Las ideas předkládá zábavnou analýzu tvůrčího procesu, v jehož středu stojí otázky autenticity a pravdy na jevišti a soustavná hra s divákem.

Korejské divadelní umění není v Česku často k vidění, byť další umělec Jaha koo pracuje hojně v Německu a jeho inscenační styl je zásadně ovlivněn evropským divadlem. Téma jeho performance Cuckoo, pracující s oblíbenými prostředky divadla-přednášky, je však ryze korejské: prostřednictvím hrnců na vaření rýže přenese diváky do exotické ciziny, aby záhy pochopili, že řada témat (odcizení, osamělost, nejistota) může být dokonale přenosná.

Inscenace Sons of Sissy rakouského choreografa Simona Mayera výjimečně není činoherní. Dílo beze slov nese silné téma vybočení ze stereotypů, téma společenských kořenů, svazující tradice a přežitého patriarchátu a také energii čisté radosti  z fyzického a hudebního projevu.

Téma komunikace, pravdy a zároveň neherce – dítěte – ve své performanci exponuje i britský divadelník Ant Hampton. Crazy But True je tříhodinová konference expertů, jejichž poznatkům se naslouchá s fascinací, uhranutím a překvapením, že tito experti jsou děti.

Dalším divadelním úkrokem je filmová projekce My Country; a Work in progress. Umělecký ředitel londýnského Národního divadla se spolu se svým týmem vydal po referendu o vystoupení Velké Británie z EU naslouchat „hlasu lidu“ a z řady interview sestavil inscenaci, jíž potom vtiskl filmovou podobu. Inscenace My Country už měla derniéru, ale zůstal právě film;

Nejznámější umělec přijede z Lotyšska, respektive ze Spojených států. Pražské křižovatky zakončí Michail Baryšnikov, dříve tanečník, dnes herec – a v případě festivalu hlavně interpret básní Josifa Brodského v inscenaci prostého názvu Brodskij/Baryšnikov.

Více informací  naleznete ZDE

 



Program festivalu

1. 10. 2018

18:00 Sigrid Merx (Nizozemí): Hrát hněv a rozhořčení. současné trendy nizozemského divadla  přednáška ve foyer Nové scény

20:00 Simon Mayer (Rakousko): Sons of Sissy  Nová scéna

2. 10. 2018

18:00 Stephen Duncombe (USA): a funguje to? efekt a vliv umění a aktivismu – přednáška ve foyer Nové scény

20:00 Teatro Nacional D. Maria ii (Portugalsko): if a Window Would open   Nová scéna

3.10 . 2018

16:00 Ant Hampton: Crazy But True foyer Nové scény

20:00 Teatro Nacional D. Maria II (Portugalsko): if a Window Would open   Nová scéna

20:00 Federico León (Argentina): las ideas  Provozní budova B

4. 10. 2018

10:00 National Theatre (Velká Británie): My Country; a Work in progress Nová scéna

17:30 National Theatre (Velká Británie): My Country; a Work in progress  Provozní budova ND – zkušebna 

20:00 Federico León (Argentina): Las ideas  Provozní budova B

6. 10. 2018

19:00 New Riga Theatre (Lotyšsko): Brodskij/Baryšnikov Stavovské divadlo

7. 10. 2018

19:00 New Riga Theatre (Lotyšsko): Brodskij/Baryšnikov Stavovské divadlo

 

Program naleznete ZDE