Její pastorkyňa v novém nastudování

Její pastorkyňa, strhující drama o lásce, pýše, ale i o schopnosti odpustit to, co je stěží odpustitelné, je jednou z nejpůsobivějších a nejuznávanějších oper Leoše Janáčka. Národní divadlo ji nyní uvádí v novém nastudování v režii Calixta Bieita a pod hudebním vedením Stefana Veselky. Premiéra se uskuteční 22. a 24. května 2025.

Její pastorkyňa

Drama Její pastorkyňa české spisovatelky Gabriely Preissové, které popisuje spletité vztahy v uzavřené vesnické komunitě, skladatele Leoše Janáčka hluboce oslovilo. S velkým soucitem i citem pro drama hru sám upravil do podoby libreta, přičemž zachoval prozaickou formu, a stal se tak jedním z průkopníků opery zpívané v próze.

Samotná cesta opery k uznání ovšem nebyla jednoduchá. Janáček chtěl premiéru svěřit pražskému Národnímu divadlu, vedení ji však odmítlo. Světová premiéra se tak v roce 1904 konala v Brně. V Národním divadle v Praze byla poprvé uvedena až o 12 let později, posléze byla nastudována ve Vídni (1918) a dalších metropolích. Právě Její pastorkyňa udělala z Leoše Janáčka světově uznávaného operního dramatika.

Opera Národního divadla nyní přichází s novým nastudováním tohoto Janáčkova díla. Režie se ujal světově uznávaný režisér Calixto Bieito, který má s Její pastorkyní již zkušenosti ze Stuttgartské opery (a který již v Národním divadle režíroval Janáčkovu Káťu Kabanovou). „Od mládí se cítím být velmi spjat s Janáčkovou hudbou a s českou kulturou vůbec. Kulturou, kterou z celého srdce obdivuji a zbožňuji. Její pastorkyňa zaujímá v mém životě velmi důležité místo,“ říká Bieito.

Podle Stefana Veselky, norského dirigenta českého původu, má Janáček v této opeře jedinečný způsob spojení hudby a jednotlivých rolí.

„Je to téměř jako film s rychlými a jasnými střihy z jedné scény do druhé, kdy Janáček svou hudbu destiluje do čistých emocí a jádra dramatu,“ říká Veselka. „Cítím se velmi vděčný a poctěn, že nyní mohu dirigovat jeho Její pastorkyni a debutovat zde v Národním divadle v Praze.“

Umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen dodává: „Naše poslední inscenace byla již 20 let stará. Janáčkovy geniální opery si zaslouží stále nové interpretace a měly by mít stále své místo v našem repertoáru.“

„Je to skvělá příležitost interpretovat jednu z nejlepších českých oper s jedním z nejlepších světových režisérů,“ podotýká Jan Burian, generální ředitel Národního divadla.

Obsazení a inscenační tým

Hudba: Leoš Janáček

Premiéry: 22. a 24. května 2025

Reprízy: 29. května, 6., 13. a 27. června 2025

 

Inscenační tým:

  • Režie: Calixto Bieito
  • Dirigent: Stefan Veselka / Jan Chalupecký
  • Scéna: Anna-Sofia Kirsch
  • Kostýmy: Paula Klein
  • Sbormistr: Pavel Vaněk

 

Obsazení:

  • Jenůfa: Alžběta Poláčková
  • Kostelnička Buryjovka: Rosie Aldridge / Dana Burešová
  • Laca Klemeň: Aleš Briscein / Peter Berger
  • Števa Buryja: Martin Šrejma
  • Stařenka Buryjovka: Eva Urbanová
  • Stárek: Jiří Hájek
  • Rychtář: Pavel Švingr / Zdeněk Plech
  • Rychtářka: Maria Kobielska
  • Pastuchyňa: Michaela Zajmi
  • Karolka: Jekatěrina Krovatěva
  • Jano: Marie Šimůnková
  • Barena: Magdaléna Hebousse

Účinkují: Sbor a orchestr Národního divadla

Více informací naleznete ZDE

Zdroj: Národní divadlo

Foto z představení: P. Hejný

Naše dojmy z představení

Drama české spisovatelky Gabriely Preissové popisuje spletité vztahy v uzavřené vesnické komunitě, sám Leoš Janáček upravil do podoby libreta a zachoval přitom prozaickou formu. Stal se tak jedním z průkopníků opery zpívané v próze. Kromě této zvláštnosti nás na první dojem zaujala scéna a světelný design. Co se odehrává přímo před námi od toho, co se děje v dálce bylo odděleno průhlednou matnou oponou, ze které z různých vstupovaly jednotlivé postavy „ze vzdálené části“ přímo na místo hlavního dění. V jednom okamžiku opona zajela pod jeviště a my jsme sledovali pohyb vystupujících na celé ploše jeviště. Scénu velmi dobře doplňoval světelný design.  Také kostýmy byly velmi vhodně laděny do současné doby.

Pěvecké a herecké výkony byly vynikající, a to jak sólistů, tak sboru. (Například zpěv rekrutů jsme slyšeli nejprve zdálky a teprve poté postupně přicházeli na jeviště). V roli Jenůfy (soprán) vystoupila Alžběta Poláčková a roli Kostelničky Buryjovky (soprán) Rosie Aldridge. Jako stařenka Buryjovka (alt) nás zaujala Eva Urbanová. Laca Klemeně (tenor) ztvárnil vynikajícím způsobem Aleš Briscein a Martin Šrejma v roli Števy (tenor) podával výborný nejen pěvecký, ale i herecký výkon. Uvěřili jsme, že na jevišti stojí člověk, který nemá odvahu přijmou zodpovědnost, často hledá pomoc ve sklence alkoholu, a sám sobě příliš nevěří. Právě před takovým člověkem chtěla Kostelnička Jenůfu ochránit, což ji nakonec vedlo  k naprosto zoufalému činu.