Do kin přichází film Nadějná mladá žena (Promising Young Woman)

Všichni o Cassandře tvrdili, že je nadějná mladá žena. Než se to zvrtlo. Teď veškerý svůj talent věnuje plánům na pomstu. Ta má být stejná jako Cassandra – krutá a rafinovaná. Talentovaná režisérka Emerald Fennell adaptovala vlastní scénář, který jí vynesl Oscara.

Nadějná mladá žena (Promising Young Woman)

Premiéra: 27. 5. 2021

UIP – Universal, USA, Velká Británie, 2020

Režie: Emerald Fennell

Scénář: Emerald Fennell

Kamera: Benjamin Kracun

Hudba: Anthony Willis

Hrají: Carey Mulligan, Adam Brody, Alison Brie, Clancy Brown

 

Nadějná mladá žena

Cassandra (Carey Mulligan) hraje zvláštní hru. Chodí do barů, předstírá v nich těžkou opilost, nechává se sbalit chlápky, kteří v ní vidí snadnou kořist, a když má dojít k „nejlepšímu“, tak na ně nemilosrdně zaútočí. Útoky bývají spíš psychického rázu, ale její oběti i tak poznamenávají velmi bolestivě. A proč to bývalá perspektivní medička dělá? Protože na vysoké potkala kluka, který jí způsobil takové trauma, že rezignovala úplně na všechno, opustila školu, vrátila se k rodičům, začala pracovat jako servírka v kavárně a jediné, co jí jakž takž baví, jsou výše uvedené noční lovy. Tenhle koníček nabere novou dynamiku ve chvíli, kdy se v jejím životě znovu objeví „pachatel“ jejího současného stavu, pohledný pediatr Ryan (Bo Burnham). S ním přichází lehké znejistění, co že se to vlastně tenkrát na vysoké doopravdy stalo, protože Ryan se chová jako by nic, dokonce začne s Cassandrou flirtovat a nebrání se ani představě, že by z toho mohlo vzejít něco vážnějšího. Cassandra jeho city, zdá se, opětuje. Protože se ale pohybujeme v žánru cynického thrilleru, je jasné, že tahle nadějná mladá žena milostné mimikry používá k tomu, aby zosnovala plán pomsty, proti kterému budou její dosavadní barové eskapády pouhými kanadskými žertíky.

„Když píšete příběh o velkých traumatech, musíte být velmi opatrní, abyste to nepřehnali s trýznivostí a manipulativností. Mám osobní zkušenost s tím, že když se něco doopravdy pokazí, reagují na to lidi velmi vtipně. Tohle je film o ženě, která prochází strašlivým traumatem, ale vypořádává se s tím originálně a vtipně,“ říká režisérka Emerald Fennell. Podle ní záleží na povaze každého diváka, jestli se bude na Nadějnou mladou ženu dívat jako na temný thriller nebo černou komedii.

Nadějná mladá žena získala Oscara® za nejlepší originální scénář a čtyři další nominace, včetně kategorie Nejlepší film.

Nadějná mladá žena

Smrtící thriller, vzrušující černá komedie a zábavný příběh o ženské síle a pomstě

Přes den se věnuje fádní práci v místní kavárně. V noci se ale Cassie, ďábelsky chytrá a chladnokrevně vypočítává, ve svůdných šatech vydává do klubů a barů a doufá, že přiláká pozornost mužů, kteří sami sebe považují za charakterní – ale kteří by potenciálně za těch správných okolností byli schopni ženu využít. Rozhodně to není něco, co by člověk od inteligentní a nadané mladé ženy očekával, navíc když jí všichni věštili zářnou budoucnost. Pro Cassie jde ale o její osobní poslání: ve správnou chvíli převezme moc nad těmito „možná predátory“ a ať už jsou střízliví či intoxikovaní, poučí je o tom, jak se k ženám chovat s řádnou dávkou respektu.

Tato netradiční zápletka je pouze začátkem smělého vícežánrového filmového debutu nebojácné scenáristky a režisérky Emeraldy Fennell. Fennell je všestranný talent a v současnosti je nejlépe známá oceňovanou druhou sérií silně návykového britského detektivního seriálu Na mušce, sérií fantasy románů pro děti Shiverton Hall či hororovým románem pro dospělé Monsters. Díky rolím ve filmech Albert Nobbs a Dánská dívka či v seriálu „Koruna“, ve kterém ztvárnila mladou Camillu Parker-Bowles, si zároveň buduje i úspěšnou hereckou kariéru. 

Fennell k vytvoření velmi ojedinělé a důvtipné černé komedie NADĚJNÁ MLADÁ ŽENA, která se nachází přesně na hraně mezi ohromnou zábavou a ohavností, použila ty nejlepší prvky romantických komedií i napínavých thrillerů. „Chtěla jsem napsat film o ženské pomstě,“ říká Fennell. „V poslední době vznikla spousta filmů o ženách, které vzaly věci do vlastních rukou. Většinou jsou buď hodně brutální, nesmírně sexy, nebo opravdu hodně depresivní. Já jsem ale chtěla napsat film o obyčejné ženě, která se chce pomstít v reálném světě, a taková žena jen zřídkakdy použije zbraň. Tady jde o něco daleko divnějšího a zvrácenějšího.“

Samozřejmě se nabízí tento film vnímat jako komentář nebo kreativní reakci na kampaň #MeToo. Důvtipný scénář Fennell se dotýká genderových záležitostí, o kterých se několik desetiletí nemluvilo, a co se týče genderové spravedlnosti, Cassie to spočítá jak ženám, tak mužům.

Když Fennell začala scénář psát, vrátila se ke svým vlastním vzpomínkám a zamyslela se nad svými vlastními postoji a nad tím, jak se vyvíjely, když si více a více uvědomovala příkoří, kterým musí ženy každodenně čelit. „Pokud píšete film o tom, jak se vlastně všichni podílíme na naší toxické a urážlivé společnosti, první věc, kterou musíte udělat, je podívat se sami na sebe a uvědomit si, jakou v tom hrajete roli,“ říká Fennell. „Co pro mě na tomto filmu bylo důležité, bylo to, že se v něm neobjevuje nic, co by nebylo naprosto všední. Neměla jsem zájem tvořit film, který řeší strašlivé zločiny nebo strašlivé násilné akty a lidi, kteří je vykonávají. Daleko více mě zajímá naše vlastní společnost a myšlenka, jak se na tom všem podílíme a co bychom s tím mohli udělat.“

I navzdory tomuto náročnému tématu nechtěla Fennell vytvořit podrážděný scénář nebo úpěnlivý cri de coeur (srdceryvný film). Chtěla, aby film NADĚJNÁ MLADÁ ŽENA byl důvtipný a aktuální, ale zároveň koukatelný a zábavný – to znamenalo přijít s temnými, ale vtipnými momenty, ke kterým většinou dojde v těch nejpřekvapivějších situacích. Inspiraci Fennell hledala v takových filmových milnících jako je bystrá satira Zemřít pro … od Gus Van Santa z roku 1995 či film z roku 1996 oceněný Cenou Akademie, Fargo, od Joela a Ethana Coenových. Oba tyto snímky umně vyvažují odpudivé události dobře napsanými postavami a humorem.

LuckyChap Entertainment, produkční společnost z LA, vedena partnery jako je Margot Robbie, Tom Ackerley nebo Josey McNamara, měla již nějakou dobu zájem s Fennell spolupracovat. Jakmile představitelům společnosti nadhodila námět na NADĚJNOU MLADOU ŽENU, nápad se jim okamžitě zalíbil a souhlasili, že projekt zaštítí.

„Než to Fennell vůbec začala psát, měla už úplně jasnou představu o tom, jak chce film natočit a v jakém stylu by měl být,“ říká McNamara. „Chtěla dát příběhu zajímavý nádech i přesto, že jde o náročné téma. Zdůrazňovala nám hlavně, že chce, aby to byl zábavný film. Lidé by se na to měli chtít jít podívat a po zhlédnutí by měli mít pocit, že si to užili, i když pak asi budou chvíli zpochybňovat sami sebe i naši společnost.“

„Emeraldina představa o příběhu byla už od začátku zcela jasná. Má výjimečnou schopnost povědět nadčasový a aktuální příběh způsobem, který je neustále překvapující a zábavný,“ říkají Browning a Fox. „Do filmu vnesla nekomfortní poselství, které je velmi vtipné a zároveň provokativní.“

Obsazení Nadějné mladé ženy

Filmoví tvůrci i produkční týmy si byli vědomi toho, že NADĚJNÁ MLADÁ ŽENA bude fungovat pouze v případě, když se role Cassie ujme ta správná herečka. „Chtěla jsem, aby Cassie byla co možná nejpodobnější někomu, koho znám. Cassie je docela chladná, rezervovaná, neskutečně vtipná, ironická a sobecká. Chtěla jsem, aby byla přitažlivá, aby uměla na lidi úmyslně zapůsobit. Stejně jako spousta žen umí vyjádřit svou normálnost, šarm a smyslnost, a to hlavně, když se jí to hodí. Chtěla jsem, aby byla trochu jako mucholapka.“

Koho chce do role Cassie obsadit, věděla Fennell už od začátku – na Cenu Akademie nominovanou Carey Mulligan, která se po svém klíčovém výkonu v dramatu Škola života z roku 2009 stala jednou z nejuznávanějších hereček své generace a vysloužila si mezinárodní uznání. Známá je pro své role ve filmech jako Neopouštěj mě, Drive, Stud či z nedávných oblíbených filmů jako Sufražetka, Mudbound nebo Wildlife. Mulligan má nepochybně dostatek talentu na to ztvárnit hrdinku, která je houževnatá, ale zranitelná. Někoho, kdo předstírá apatii, ale uvnitř je pohlcen emocemi a paralyzován smutkem.

I pro ostatní producenty byla Mulligan skvělou volbou. Líbilo se jim hlavně, že uštěpačný a komický scénář herečce umožní hrát svůj vlastní opak. „Carey Mulligan s sebou a se svými postavami nese jistou zažitou představu a nám se líbil nápad ukázat divákům takovou Carey, kterou neočekávají,“ říká McNamara. „Carey je daleko vtipnější, než si lidé myslí. Lidé by od ní nikdy nečekali to, co jsme společně s ní vytvořili.“

Mulligan byla nadšená, že je její postava nenuceně bystrá a zároveň silně narušená. A také nelítostně vtipná. „Obecně k hraní přistupuju tak, že pokud si v té roli dokážu představit někoho jiného a přijde mi to v pohodě, pak to nevezmu,“ říká Mulligan. „Představa, že Cassie hraje někdo jiný, mě štvala a znepokojovala. Když jsem si to poprvé přečetla, bála jsem se toho. Až když jsem Emerald poznala, začala jsem chápat odlišnosti, které měla na mysli. Opakovala mi, že jí nejde o drsný indie film. Chtěla vytvořit film, který by se lidem líbil, který by byl lákavý a vizuálně vzrušující. Hned na konci našeho prvního setkání jsem roli přijala.“

Mulligan v roli Cassie podává výkon, který se jejímu předchozímu působení na plátně vůbec nepodobá. V první scéně filmu je Cassie rozvalená na červené kožené lavici v nočním klubu, hlava jí visí, má rozcuchané vlasy, zmačkané oblečení, je dezorientovaná a zjevně opilá. U Cassie ale její vzhled nikdy neodpovídá realitě. Jde jenom o lest, která je vlastně prvním aktem genderové power play, která je Cassiinou osobní obsesí.

Coolidge, známá filmy Prci, prci, prcičky, Pravá blondýnka nebo filmy od režiséra Christophera Guesta Nejlepší show a Vichřice, byla nadšená, že se v roli Susan snoubí jak humorné prvky, tak i strach, který má o budoucnost své dcery. Rozumí událostem, které Cassiin život změnily a které jsou během filmu postupně odhalovány, ale v překonání vnitřní bolesti své dcery je bezbranná. Cassiiným odmítavým přístupem k čemukoli, co by jen trochu připomínalo normální život, je neskutečně frustrovaná. Nemají slov, tudíž spolu moc nemluví a jediný, kdo se jim marně snaží pomoci komunikovat, je Cassiin otec.

„Tento film skvěle zachycuje následky rodinné tragédie. Rodinu, která utrpěla,“ říká Coolidge. „Snaží se s tím vypořádat, jak nejlépe dovedou. Jejich dcera je sice naživu, ale moc nežije. Jsou to dva lidé ze střední třídy, kteří nemají žádné zkušenosti s tím, jak pomoct někomu, kdo je jen prázdná schránka.“

Oblíbeného herce Browna scénář dojal. Vidí Stanleyho jako muže, který se snaží být kotvou pro své milované, zároveň je ale neschopný přinést jim jakékoli uzdravení nebo smír. „Ať už byla jeho očekávání o perfektní rodině jakákoli, všechny se během různých událostí rozplynuly,“ říká Brown. „Pořád se ale snaží zůstat silný. Pevně ve svou dceru a manželku věří. Možná je trochu naivní nebo zmanipulovaný, ale nechává si naději. Oba víme, kvůli čemu je nešťastná a taky chápeme, že její zármutek je opravdový a relevantní. Doufáme, že se z toho dostane. Prostě jen chceme, aby byla šťastná.“

Další osobou, která se snaží Cassie pomoct její trauma zvládnout, je její kolegyně z kavárny Gail. Má Cassie bezpodmínečně ráda a chápe ji, zároveň se ji ale snaží jemně dotlačit k tomu, aby začala víc žít. „Gail toho od ní moc nežádá a vlastně její život moc nezná. Myslím si, že i díky tomu se s ní Cassie cítí tak bezpečně,“ říká Mulligan. „Obě mají rády suchý humor. Cassie má Gail opravdu ráda a důvěřuje jí, samozřejmě jí to ale nikdy neřekne.“

Roli Gail dostala na Emmy nominovaná hvězda Orange is the New Black Laverne Cox. „Laverne Cox jsem si pro roli Gail vysnila,“ říká Fennell. „Laverne je tak charismatická, úžasná komička a každá scéna s ní byla úchvatná. Její přítomnost ve filmu byla moc příjemná, protože díky ní Cassiin svět působil bezpečně, zábavně, normálně a lehce.“

V Cassiině bezpečném a normálním světě se objevuje milý pediatr Ryan, který si Cassie pamatuje jako nadějnou studentku medicíny. I přesto, že se roky neviděli, Cassie Ryana okouzlila stejně jako před lety ve škole. Ryan je tak milý a šarmantní, že Cassie nakonec neochotně souhlasí, že si s ním vyjde. „Když se Ryan objeví, připomene Cassie, jak by její život mohl vypadat. Tím se to pro Cassie komplikuje, protože Ryan pro ni představuje další možnost, o které dosud nepřemýšlela,“ říká Mulligan.

Ryana ztvárňuje režisér a herec Bo Burnham, který má nezapomenutelnou roli v oceňované romantické komedii Pěkně blbě, a který roku 2018 napsal a režíroval oceněnou drama komedii Osmá třída. „Pro roli Ryana jsme potřebovali najít někoho ryze okouzlujícího a charismatického, protože ve filmu je svůdnost jeho obyčejnosti, šarmu a života, který Cassie nabízí, nesmírně důležitá,“ říká Fennell. „Bo Burnham byl při zkoušce s Carey úžasný. Chemie, kterou spolu měli, byla skvělá.“

Cassie nakonec o Ryanovi zjišťuje ničivou pravdu a ocitá se na rozcestí, které jí dovede až k osudnému setkání na rozlučce se svobodu Ala Monroa. Cassie, odhodlaná domoci se odškodnění nehledě na morální cenu, se nakonec plně odevzdává své pomstě. Její rozhodnutí vede k hororovému zážitku okořeněnému černým humorem a k nejtemnější, ale zároveň nejuspokojivější zápletce celého filmu. Takové, kterou Fennell doufá před diváky utajit až do chvíle, než film sami uvidí. Konec konců, tohle je Cassiin příběh.

Naše recenze:

Film Nadějná mladá žena je velmi silným příběhem o tom, jak život člověka a jeho blízkých dokáže ovlivnit dávné trauma. Cassandra studovala medicínu a měla nakročeno na úspěšnou kariéru. Pak se ale všechno změnilo. Zanechala studií, vrátila se k rodičům a stala se servírkou v kavárně, kde se svojí nadřízenou vychází velmi dobře a jejich vztah by bylo možné považovat za přátelský. Ani její šéfová ani rodiče však netuší, že po večerech chodí do barů, předstírá, že je silně opilá, neví o sobě a sotva se drží na nohou. Když se najde muž, který jí rád doprovodí aby využil situace získat snadnou kořist, dokáže hrát svou hru až do chvíle, kdy má dotyčný pocit, že má nad ní moc a může dosáhnout svého. Tehdy ho však zaskočí její rychlé vystřízlivění a změna chování, kdy mu dokáže, že je naprostý slaboch, který jen dokázal zneužít situace. Čárek Cassandřině notýsku přibývá a my jsme s napětím očekávali náznak nebo vysvětlení, co tuto inteligentní mladou ženu k takovému chování vede. Sledujeme zmatek jejích rodičů, kteří vnímají změnu v chování a uvědomují si osamění své dcery, velmi se snaží jí pomoci, ale stále tápou.

Když se jednoho dne v kavárně objeví její spolužák z univerzity Ryan, čekáme, že se záhadné klubko začne rozmotávat. Určitá dávná výčitka sice visí ve vzduchu, ale Cassandra nechová k Ryanovi vyslovené nepřátelství a my jsme čekali, že se dozvíme, co se vlastně kdysi stalo. Cassandra pomalu pouští Ryana do svého života a přitom pokračuje nejen v „lovech“ v baru, ale ve svém notýsku začíná postupně škrtat jména lidí, kteří kdysi způsobili její nejlepší kamarádce hluboký traumatizující zážitek, za který i ona cítí určité provinění a proto systematicky krůček po krůčku provádí svoji pomstu. Tušíme, že kamarádka nesla následky této události velmi zle. Každé zalistování v zápisníčku přináší setkání s aktéry dávné nešťastné události. Setkáme se s lehkomyslnou a lhostejnou spolužačkou, nedůslednou děkankou, která stranila ambicioznímu studentovi a aby mu nepokazila slibnou kariéru, událost, ke které došlo na škole, řádně nevyšetřila a zavírala oči před skutečností. Cassandra postupně tyto aktéry vyhledává a když při svém setkání s nimi zjistí, že se vyhýbají zodpovědnosti a omlouvají své chování , nemá s nimi slitování a připraví jim podobně traumatizující zážitek. Velmi emotivní je však setkání s právníkem, který jí odhalí, jak ho dlouhá léta trápí výčitky svědomí, cítí se vinen a svým způsobem je připraven přijmout trest. Tomuto muži Cassandra dokáže odpustit. Už se zdá, že je schopna vzdát touhy po pomstě a bude žít normálním spokojeným životem, což je velké přání jejích rodičů. Děj filmu se poněkud uklidní, vnímáme určitou spokojenost a pohodu, ale pak setkání s jedním z aktérů dávného traumatu všechno najednou změní………

Rozhodně přijďte do kin a nechte se vtáhnout do tohoto silného příběhu

 

Více informací naleznete ZDE