ALEX WEBB „… veškeré myšlenky obsažené v mé práci odrážejí zkušenosti a zážitky z mých toulek a procházek.“

Alex Webb představuje v rámci speciální spolupráce se značkou Leica osobní výběr fotografií ze svého rozmanitého a rozsáhlého životního díla. Kolekce nabízí přehled za téměř 30 let, kdy fotografuje barevně. Kromě obrázků z Indie, Řecka, Grenady či Haiti výstava nabízí snímky zachycené na Kubě a v Mexiku, což jsou také hlavní témata jeho dvou knih: La Calle a Violet Isle.

Na knize Violet Isle spolupracoval dokonce se svojí manželkou, fotografkou Rebeccou Norris Webb. Ve svém díle se často nechá inspirovat světlem, barvami a atmosférou tropů či se toulá ulicemi v různých koutech světa a zachycuje nejen každodenní život, ale objevuje i jedinečné a čas od času enigmatické momenty, které občas rezonují až se sociopolitickou tematikou. Alex Webb své fotografie pořizuje aparáty Leica M.

Z předmluvy Alexe Webba z knihy The Suffering of Light, thirty years of photographs, vydané nakladatelstvím Thames & Hudson Ltd. v roce 2011, vydání první:

„V roce 1975 jsem ve své fotografické tvorbě dospěl k mrtvému bodu. Fotil jsem černobíle a zakotvil jsem v jednom tématu; fotil jsem americký sociální horizont v Nové Anglii a v New Yorku – fotil jsem opuštěné parkoviště,  obývané nezachytitelnými lidskými bytostmi, dětmi připoutanými v autech se ztraceným pohledem a potulnými psy. Ty fotografie byly emočně distancované, často ironické, občas i vtipné a možná trochu surreální. Připadalo mi, že se snažím prozkoumat a přijít na kloub něčemu, co už jiní fotografové jako Lee Friedlander a Charles Harbutt objevili. Skoro omylem jsem si koupil knihu Grahama Greena Komedianti, která je zasazená do nestálého světa Haiti Papa Doca – měl jsem možnost přečíst si o světě, který mě fascinoval a děsil. Během pár měsíců jsem seděl v letadle, které směřovalo do Port-au-Prince. 


První výlet na Haiti, který trval tři týdny, mě změnil – nejen jako fotografa, ale i jako člověka. Fotil jsem svět, který jsem nikdy v životě nezažil – svět emočně barvitý a intenzivní; syrový, rozpolcený a často tragický. Započal jsem objevovat jiná místa – Karibik, hranici Ameriky a Mexika, místa jako Haiti, kde mi přišlo, že se život žije s ohnutými zády na ulici. Tři roky po mé první cestě na Haiti mi došlo, že musím dát ve své fotografické tvorbě prostor ještě jednomu aspektu emoce – intenzivním barvám těchto Bohem opuštěných světů. Spalující světlo a syté barvy byly v mých očích velmi silně zakořeněné ve všech těchto kulturách, mezi kterými jsem pracoval, na rozdíl od té hnědošedé barevné rezervovanosti Nové Anglie. Od té doby pracuji převážně s barvami.

Nejsem typický dokumentární fotograf nebo fotožurnalista – pracuji víceméně jako pouliční fotograf; objevuji svět s kamerou v ruce, nechávám sebe a svou tvorbu unášet rytmem pouličního života. Podle mě skoro všechno pochází z ulice – jakýkoliv náhled mám do těchto kultur, ať už se jedná o sociologii, politiku, kulturní život nebo estetiku, nepochází z nějakých předsudků, ale z mého bloumání ulicemi. Občas mi připadá, že ruch ulice může být ukazatelem budoucí změny sociopolitického klimatu. Za posledních pár let mě má fascinace barvami, kterou jsem poprvé tak silně pocítil v tropech, dohnala ke spoustě nových projektů a na spoustu zajímavých míst jako je Latinská Amerika, Afrika, Florida a Istanbul. Často mě to táhlo na místa kulturní a politické nejistoty – na hranice, ostrovy, na okraje společností; na místa, kde se kultury míchají, občas do sebe naráží nebo se spojují. Některé projekty mi trvalo roky dokončit. Jiné byly kratší. Spousta se jich překrývalo. Seřazené víceméně chronologicky, tato kniha zachycuje občas chaotickýa občas tajuplný proces tvorby, propletené projekty a obsese, témata a vášně, kulturní tenze a neobvyklé momenty do jedné velké souvislé kroniky života ulice, od roku 1979 do současnosti.“ 




Alex Webb se narodil 5. května 1952 v San Franciscu. Fotografování ho zaujalo již v době středoškolských studií. V roce 1972 navštěvoval Apeiron Workshops v Millertonu, stát New York. Vystudoval na Harvardské universitě historii a literaturu a ve stejné době také fotografii na Carpenter Center for the Visual Arts.  Od roku 1974 pracuje jako profesionální fotožurnalista, o dva roky později se stal členem agentury Magnum Photos.

V polovině sedmdesátých let fotografoval Alex Webb na jihu Spojených států, kde černobíle dokumentoval život v malých městech. Začal také pracovat v Karibiku a v Mexiku. Od roku 1978 fotografuje barevně. 

Alex Webb získal řadu uměleckých grantů a ocenění: 
1986    New York Foundation of the Arts Grant
1988    Leopold Godowsky Color Photography Award 
1990    National Endowment for the Arts Fellowship
1998    Hasselblad Foundation Grant
2000    Leica Medal of Excellence
2002    David Octavius Hill Award  
2007    Guggenheim Fellowship

Webbovy fotografie byly námětem článků v časopisech Art in America a Modern Photography. Vystavoval na mnoha místech ve Spojených státech i v Evropě, v institucích jako je Walker Art Center, Museum of Photographic Arts, International Center of Photography, High Museum of Art, Museum of Contemporary Art v San Diegu nebo Whitney Museum of American Art.

Bibliografie:

2017 – Slant Rhymes, La Fabrica, Madrid, Španělsko (s Rebeccou Norris Webb)
2016 – La Calle, Aperture, New York, USA
2014 – Memory City, Radius Books, Santa Fe, USA (s Rebeccou Norris Webb)
2014 – Alex Webb and Rebecca Norris Webb on Street Photography and the Poetic Image
            Aperture Foundation, New York (s Rebeccou Norris Webb)
2011 – The Suffering of Light, Aperture, New York, USA
2009 – Violet Isle: A Duet of Photographs from Cuba, Radius Books, Santa Fe, USA
            (s Rebeccou Norris    Webb)
2007 – Istanbul: City of A Hundred Names, Aperture, New York, USA
2005 – I Grandi Fotografi/Magnum Photos: Alex Webb, Hachette, Itálie
2005 – Yours Gallery Portfolio, Yours Gallery, Waršava, Polsko
2003 – Alex Webb habla con Max Kozloff, La    Fabrica, Madrid, Španělsko
2003 – Crossings: Photographs from the U.S.-Mexico Border, New York: The Monacelli Press
1998-99 – Dislocations, Cambridge, Ma.: The Film Study Center, Harvard Univ. Limited edition
1997 – Amazon: From the Floodplains to the Clouds, New York: The Monacelli Press
1996 – From the Sunshine State: Photographs of Florida, New York: The Monacelli Press
1989 – Alex Webb: Fotografias: From the Tropics, Sala de Exposiciones del Canal de Isabel II, Madrid
1989 – Under a Grudging Sun: Photographs from Haiti Libere, New York: Thames & Hudson
1986 – Hot Light/Half-Made Worlds: Photographs from the Tropics, New York: Thames & Hudson



Booking.com