Covid-19: Mobilizace automobilového průmyslu

Automobilový průmysl je dnes narušován několika silnými vlivy jako jsou například elektromobilita nebo autonomní či sdílené automobily. To způsobuje bezprecedentní vývoj technologií a obchodních modelů. Uprostřed tohoto turbulentního vývoje tlačí aktuálně na automobilový průmysl ještě pandemie covid-19.

 

Po počátečních výpadcích dodávek a výroby nyní celé odvětví čelí poptávkovému šoku a dalšímu nejistému vývoji. Někteří výrobci čelí kvůli výpadku příjmů problémům s chybějící likviditou a bez zajištění dalšího financování riskují ukončení podnikání. Nová situace také zcela jistě přinese i změny v chování zákazníků a růst preferencí online nakupování. Covid-19 narušuje globální automobilový hodnotový řetězec. Zde je několik klíčových výzev, kterým dnes automotive segment čelí:

 

 Přerušený dodavatelský řetězec

Protože výrobci silně spoléhají na produkci just-in-time, jejich dodavatelské řetězce byly okamžitě přerušeny. V Číně byly téměř dvě třetiny automobilové produkce zastavením výroby přímo zasaženy, což mělo velký dopad také na všechny dodavatele. Kromě toho má nedostatek součástek vyrobených v Číně vliv na celosvětovou výrobu.

 

Ukončení výroby

Zatímco se situace v Asii začíná stabilizovat, většina americké a evropské výroby automobilů je ve velké nejistotě ohledně toho, kdy se výroba vrátí do zajetých kolejí. Výrobci rovněž začínají přesouvat část technických, montážních i nákupních kapacit na výrobu zdravotnického vybavení.

 

Nedostatek likvidity

Hotovost se stává v takovýchto časech ještě důležitější než běžně. Někteří výrobci mají nízkou likviditu a při minimálních provozních peněžních tocích jsou zbývající hotovostní rezervy často vyčerpány za méně než dva měsíce. To vedlo mnoho z nich k vyjednávání vyšších úvěrových limitů. Masivní pokles tržní kapitalizace pravděpodobně zrychlí konsolidaci celého odvětví. A bez zajištění dalšího financování hrozí, že někteří hráči přestanou fungovat, což bude mít dopad na investice do nejmodernějších technologií, jejichž zavádění se pravděpodobně odloží.

 

Pokles prodeje vozidel

Čína je stále v tomto odvětví největším světovým trhem. Tržby zde však klesly v únoru 2020 o více než 80 % ve srovnání s předchozím měsícem. Prognózy globálních prodejů ve všech hlavních regionech předpovídají, že trh v roce 2020 poklesne o přibližně 12 %. Změny v chování zákazníků, zejména posílení online nakupování, pravděpodobně zůstanou i po odeznění krize.

 

Jak mohou automotive společnosti reagovat NYNÍ

Pro řešení této krize by měly podniky reagovat ve třech časových osách:

 

  1. rychle reagovat na nově vznikající situaci
  2. obnovit obchodní činnosti
  3. přenastavit strategické plány a přizpůsobit se „never normal“ realitě

 

 

Jak reagovat na probíhající krizi („RESPOND“) 

  • Zajistit bezpečnost
  • Zůstat v kontaktu se zákazníky prostřednictvím online a mobilních kanálů
  • Umožnit efektivní rozhodování
  • Zřídit pracovní skupinu pro digitální pracoviště k zajištění účinné spolupráce

 

Jak upravit způsoby fungování („RESET“)

  • Řídit rizika ve všech oblastech
  • Identifikovat dodatečnou hodnotu a předejít krizi likvidity
  • Umožnit přesuny portfolia produktů prostřednictvím flexibilních dodavatelských řetězců

 

Jak se připravit na „never normal“ realitu („RENEW“)

  • Vytvořit nákladově efektivní provoz zapojením chytrých procesů a digitálních zaměstnanců a backoffice procesů
  • Sledovat trh pro možnosti dalšího růstu
  • Znovu nastavit priority investic a strategického plánu

 

„Výrobci, kteří se nejlépe přizpůsobí změnám, budou mít nejlepší předpoklady, aby zvládli aktuální výzvy a vybudovali silnější podniky, více zaměřené na zákazníka. Odměněni pak budou odolnými procesy a přizpůsobivým ekosystémem. Klíčové je zaměření pozornosti na „never normal“ realitu. A to dnes více než kdy jindy,“ uzavírá Michal Málek, Managing Director pro oblast Products Automotive, Accenture ČR.