Palírna U Zeleného stromu slaví 500 let


  Nejstarší palírnu na světě nemají Irové, prostějovská palírna je o 90 let starší než proslavený Bushmill’s. V roce 1518 Vilém II. z Pernštejna ustanovil právo na vaření piva a pálení kořalky 68 měšťanům.

Mezi vybranými byl i majitel domu U Zeleného stromu Hajný Jež ze Seloutek. V roce 1735 se novým majitelem stal lékárník Michal Storch, který začal vyrábět dnes legendární Prostějovskou Starorežnou, V roce 2011 se Starorežná Prostějov spojila s ústeckou likérkou Granette a společně jako Granette&Starorežná pokračovala v tradici, a stala se největším tuzemským výrobcem lihovin s ryze českým kapitálem. Vyváží do více než 20 zemí světa, od Austrálie, přes Asii, Ameriku do mnoho destinací v Evropě Momentálně nejúspěšnější exportní položkou je Green Tree Absinth.

Rozhovor

Investice do strategických značek přinesla růst prodeje u Hanácké vodky v r. 2016 o 48 % a vloni o 30 %, u Blend 42 vodky o 25 % v r.2016, vloni prodej zůstal stejný, Stará Myslivecká vzrostla o 12 % resp. 7 %.   Využil jsem přítomnosti zástupců palírny na letošním Retail summitu ke krátkému rozhovoru s marketingovou ředitelkou Zuzanou Behovou. 

Máte 2 závody v Prostějově a v Ústí, kolik máte zaměstnanců a jaká je roční produkce výroby? V Prostějově už nesídlíte v domě U Zeleného stromu?

Výrobní závod je už teď pouze v Prostějově, nebylo ekonomické mít výrobu na 2 místech. V Ústí je nyní sídlo podniku. Máme přibližně 100 zaměstnanců a roční produkce firmy činí zhruba 120 000 hektolitrů alkoholických nápojů. Do výrobního portfolia firmy patří více než sto produktů. Dům, který dostal v roce 1518 právo na výrobu kořalek stojí pořád na náměstí, ale není už bohužel v majetku naší společností. Sídlo výroby se několikrát přesouvalo, dnes vyrábíme v areálu bývalého pivovaru.

V Prostějově máte novou stáčecí linku s kapacitou 12.000 lahví za hodinu, uvažujete o rozšíření výroby? 

Ano, výroba se bude rozšiřovat a celý areál včetně skladovacích prostor se bude modernizovat, máme na to velký projekt. Plocha bývalého pivovaru je na to dostačující, ale projednávají se i další možnosti.

Proč se   začátkem loňského roku společnost přejmenovala?    

Když jsme v roce 2015 řešili dlouhodobou strategii společnosti, tak jsme znovuobjevili úžasný příběh Palírny U Zeleného stromu a rozhodli se vrátit k tomuto silnému příběhu a pozvednout ho na korporátní úroveň. Pravděpodobně nejstarší palírna v Evropě s kontinuální historií od roku 1518 rozhodně stojí za to. Připravili jsme logo, které se odkazuje k historii, ale zároveň je velmi moderní – tak aby vystihovalo naši ambici do budoucna. Chceme navázat na dědictví a dále ho rozvíjet, jak na českém trhu, tak na trzích exportních.

 Vodu máte z vlastních studní?

V Prostějově nemáme vlastní studny, ale prostějovská voda je proslulá tím, že je díky pískům a štěrkovému podloží krystalicky čistá. Je zásaditá, s vyšším obsahem minerálů. Její stáří je odhadováno na 10.000 let a historicky se díky své kvalitě dostávala i na stůl vysoké šlechty.  Pro vodku je výjimečná kvalita vody nesmírně důležitá.

Hanácká vodka se pyšní pětinásobnou destilací, jak je to u ostatních produktů, třeba u Staré Myslivecké?

Vodky jako produktová kategorie stojí na čistotě. Proto opakovaná destilace a způsob filtrace jsou odlišující produktové atributy, které vodku definují. U nápojů whiskového typu je samozřejmě rovněž důležitá kvalita destilátu, ale produktově a v procesu výroby je důležité zrání v dubových sudech.

Stará myslivecká

Ve vodce Blend 42 jsou v destilátu 3 druhy lihu: melasový, pšeničný a vinný, je to vaše vlajková loď?   

  Máme čtyři strategické značky – Starou Mysliveckou, Hanáckou vodku, Blend 42 vodku a ovocné destiláty Palírna U Zeleného stromu. Prozatím nemáme zvolenou „vlajkovou loď. Blend 42 vodka je „nejmladší“ značka. Je produktově velice specifická právě blendováním, které je u vodek výjimečné a taky vyšším obsahem alkoholu.                                                                                                                                             

  V rámci marketingové podpory Blend 42 vodky jste podpořili parkour. Proč právě parkour?     

 Blend 42 vodka v imageové rovině staví na živlech a energii a cílovém segmentu tzv. „troufalých“. Hledali jsme aktivitu, která by pro ně byla blízká. Parkour, který víc, než sportem je životní filozofií byl vybrán jako vhodná aktivita ze spektra moderních sportů a činností, které s cílovou skupinou silně rezonuje.

Plánujete limitované edice k vašim značkám?                                                                                 V rámci tohoto roku, který je pro nás výjimečný máme několik projektů, které obsahují limitované edice. Chystáme edici 500 ručně zpracovaných lahví, zvažujeme, jak s nimi naložíme. Co budou obsahovat je zatím tajemstvím.

Distribuujete i nějaké „cizí“ značky?                                                                                              Ano, máme soubor distribučních značek, který doplňuje naše portfolio. Spolupráce je na principu win win – to znamená my pomáháme díky naší distribuční síle distribuovat i značky jiných výrobců, nám tyto značky, jak již bylo zmíněno, doplňují portfolio pro prodejní kanál gastro.

 Ještě poslední otázka, jaký nápoj z vaší produkce vy osobně pijete nejraději?

Samozřejmě záleží na tom kdy, ale Stará Myslivecká Reserve s jemnou chutí je určitě mojí volbou.

Otázky pro obchodního ředitele

Po vystoupení v sekci na téma kvalita a cena mně odpověděl na několik otázek i   obchodní ředitel Palírny Ing. Pavel Strnad.    

  Ve svém vystoupení jste zmínil, že lidé oceňují české výrobky a jsou ochotni připlatit za kvalitu Jako příklad jste uvedl váš vaječný likér, který má v lahvi 6 vajíček a ne 3,5 jako jiné firmy a rovněž spolupráci s firmami vyrábějícími super prémiové výrobky. Uvažujete do budoucna o rozšíření tohoto segmentu?    

  Ano, doba tomu nahrává, lidé jsou ochotni připlatit za kvalitu. To je přesně to, kam míříme.  Proto jsme vstoupili do malé firmy Kleiner ze Žešova, která zpracovává pouze jednodruhové výběrové ovoce Je to specializovaná výroba. Od sklizně ovoce až po stáčení do lahví je vše děláno ručně. Výrobní proces je založený na dlouhé fermentaci, která vyžaduje speciální kvasinky a tento proces byl panem Kleinerem a jeho manželkou doveden za dobu budování značky Kleiner téměř k dokonalosti. Část destilátů pak zraje v různých sudech. Super prémiové kvalitě odpovídá i vysoká cena, která se pohybuje od 1500-5000 Kč za láhev. Můžete je najít v mnoha gurmánských restauracích.                                                                                      

Dozvěděl jsem se, že Blend 42 vodka se filtruje na černém uhlí z kokosových skořápek, co se tím získá?  

     Docílí se tím prvotřídní stabilní chuť a kvalita.

 Závěrem se zeptám, kterému vašemu výrobku dáváte přednost?          

  Blend 42 vodka, je jediná blendovaná vodka na trhu, je prémiová, je hezká, je dobrá.

Favoritem paní Behové je Stará Myslivecká?        

     Myslivec je klasika našeho portfolia. Je to úspěšná značka, která patří mezi hlavní české značky v kategorii alkoholu. Má svojí stabilní skupinu spotřebitelů a dále pracujeme na jejím rozvoji.

Změnila se trochu visáž?  

    Ano, lehce omládl to je potřeba, musíme jít s dobou.

Děkuji za rozhovory a přeji další úspěšný rozvoj palírny.                                                  

           Jaromír Hampl