Vyhlídky týmu Mercedes-AMG Petronas Formula One Team na Velkou cenu Itálie

Toto Wolff hovoří o Velké ceně Itálie

Během víkendu na Velké ceně Nizozemska  jsme neměli nejrychlejší auto, ale tým odvedl fantastickou práci a postavil nás do mixu, abychom vyhráli závod, a potřebujeme zajistit, abychom v této pozici byli pravidelněji. V Zandvoortu jsme podstoupili určitá rizika a ne všechna fungovala; jsme tu proto, abychom bojovali za vítězství a nikdy se nebudeme vyhýbat odvážným rozhodnutím. Získali jsme dobré body v naší cestě za P2 v šampionátu a bylo příjemné  být zpátky v boji. Díky tvrdé práci všech se blížíme k prvnímu vítězství v sezóně. Na sociálních sítích po posledním závodě bouřily emoce, ale nenávistné projevy a urážky namířené proti našemu týmu a našim soupeřům nemají v F1 místo. Na trati tvrdě soutěžíme, ale vždy máme respekt ke svým soupeřům.

Tato intenzivní trojice závodů končí v Monze, ikonickém místě s bohatou historií a dědictvím v motorsportu a samozřejmě v moři červeného Tifosi. Zatímco Zandvoort našemu vozu vyhovoval, Monza bude pravděpodobně náročnější víkend kvůli charakteristikám okruhu. Jsme však optimisté, že budeme v lepší kondici než na jiných tratítch s nízkým přítlakem, jako je Spa, díky tomu, že jsme se od té doby naučili, a budeme tvrdě tlačit na to, abychom znovu bojovali o stupně vítězů.

VELKÁ CENA ITÁLIE

  • Monze se přezdívá „Chrám rychlosti“, a to z dobrého důvodu, protože 76 % času na kolo a 83 % vzdálenosti na kolo se jede na plný plyn – nejvyšší ze všech okruhů F1.
  • Vzhledem k dlouhým rovinkám a velké části kola stráveného na osmém rychlostním stupni je Monza jednou z tratí s nejmenším na kolo, pouze 40 x.
  • Na Velké ceně Itálie je nejnižší úroveň přítlaku v roce a vyžaduje speciální zadní křídlo, jen pro tento závod. Stále je však dostatek přítlaku, aby bylo možné – teoreticky – řídit auto opačně.
  • Monza má nejvyšší průměrnou rychlost v zatáčkách ze všech tratí F1, přičemž rychlé zatáčky Curva Grande (3. zatáčka) a Parabolica (11. zatáčka) vyvažují různé pomalé šikany, které rozdělují dlouhé rovinky.
  • Slipstream je v Monze ohromně výkonný a je zvláště důležitý v kvalifikaci, což vede k  soubojům na trati o nalezení slipstreamu – nechcete být v čele balíku a prorážet  vzduch všem ostatním. Může přinést až 0,25 sekundy času na kolo na kolo.

Co dělají piloti F1 na simulátoru?

Před Velkou cenou Itálie se zaměřujeme na naše piloty na simulátoru F1  v naší nejnovější funkci náhledu. Video hovoří o roli sim pilota a jeho významu, obsahuje rozhovory s Anthonym Davidsonem a Frederikem Vestim (oba Simulator Drivers for the Team) a Russellem Paddonem (Performance and Simulation Engineer).

 

 

CO JE PILOT SIMULÁTORU?

Náš simulátor Driver-in-Loop (DiL) je nejmodernější zařízení umístěné v továrně v Brackley, které využívá sofistikované 3D mapy tratí naskenované lidarem a podrobné virtuální modely vozu.

Počítačové simulace využívají tyto virtuální modely a spárují je s „virtuálním pilotem“ k dokončení tisíců počítačových kol. V DiL je „virtuální pilot“ nahrazen skutečným a jejich úkolem je dokončit jízdu na  naší sofistikované soupravě F1 – která kopíruje uspořádání skutečného podvozku a kokpitu F1 – a poskytnout zpětnou vazbu inženýrům.

Role pilota na simulátoru zahrnuje před, během a po závodním víkendu Formule 1, spolupracuje se dvěma závodními jezdci a skupinou inženýrů, aby pochopili změny v nastavení, pocit z vozu a zlepšili naše porozumění.

V našem týmu máme zajímavý seznam jezdců na simulátoru, kteří všichni využívají své různé úrovně zkušeností a pozadí motoristického sportu, aby přispěli k tomu, že naše auto bude na trati rychlejší.

Patří mezi ně dlouholetí piloti na simulátorech v Brackley, jako je Anthony Davidson, až po nové  tváře, jako je náš Junior Driver, Frederik Vesti a Charlie Eastwood. Tom Gamble, Jake Hughes a Ben Barnicoat jsou také často v našem simulátoru.

 

JAK VYPADÁ ZÁVODNÍ TÝDEN PRO PILOTY SIMULÁTORU?

Testování na simulátoru probíhá pět dní v týdnu a typický den v sim může vidět záznam jezdce až o 170 kolech, které během této doby procházejí řadou různých nastavení a změn. Oba závodní jezdci také stráví čas na simulátoru před závodem, aby získali představu, kde se vůz nachází, a poskytli prvotní zpětnou vazbu o změnách v nastavení. Piloti simulátoru pak mohou pokračovat tam, kde závodní jezdci skončili, se svými relacemi v sim.

Cílem předsoutěžních prací je vytvořit dobré základní nastavení vozu, ze kterého pak mohou jezdci sestavit v pátek během tréninků. Najít realistickou rovnováhu mezi nedotáčivostí a přetáčivostí a získat počáteční pocit, jak se vůz chová při brzdění a v trakčních zónách.

Během závodního víkendu pak budou simoví piloti sledovat a pozorovat první a druhý trénink. Během 2.FP bude závodním jezdcům započítán nejrychlejší čas na kolo a tým simáků se pokusí co nejlépe sladit své auto, takže sim pilot může naskočit do soupravy a řídit auto přesně tak, ve stejné linii a snaží se data co nejlépe porovnat.

Od toho je to všechno o výběru různých možností nastavení na auto v honbě za vyšším výkonem. Smyčka bude poté uzavřena s korelací traťových dat, takže potenciální změny mohou být analyzovány a předány zpět traťovému týmu.

Častěji jsou zjištění z páteční podpůrné role jsou přenesena do vozu a pomáhají zlepšit výkon na trati. Tyto relace se konají v jakémkoli časovém pásmu, ve kterém se tým na trati nachází, takže někdy tým simáků pracuje ve Spojeném království celou noc, aby poskytl zpětnou vazbu.

Po akci proběhne simulace, aby se doladila korelace a zhodnotil závodní víkend, aby se zjistilo, zda nebyly promarněny nějaké příležitosti, které by mohly zlepšit výkon vozu.

PROČ JE FUNGOVÁNÍ SIMULÁTORU TAK DŮLEŽITÉ?

Týmy Formule 1 měly dříve mnohem větší svobodu a flexibilitu při provozování svých vozů na trati, ale v průběhu let se tyto příležitosti snížily. Nyní mají týmy jen velmi málo šancí vyrazit na trať se svým aktuálním vozem mimo závodní víkendy. Ale ve světě simulace jsou příležitosti téměř neomezené. A díly lze na autě vyzkoušet ještě předtím, než se vůbec vyrobí , což je neuvěřitelně užitečné pro zjištění, zda dodávají vozu výkon a stojí za to je vyrábět.

S novými předpisy, které byly zavedeny pro rok 2022, bylo možné o voze objevit mnohem více, protože se chovají tak odlišně než jejich předchůdci. A vzhledem k malému času na sběr dat jsou simulační nástroje, jako je DiL, nesmírně důležité.

To, že piloti na simulátoru absolvují každý týden stovky kol, je obrovskou pomocí pro pochopení problémů s autem a pro práci na řešeních, kterým lze důvěřovat.

JAK BLÍZKO SKUTEČNOSTI JE SIMULÁTOR F1 PRO PILOTY?

Jak se vyvíjí software a hardware simulátorů F1, stále více se blíží skutečnosti. Díky tomu jsou o to užitečnější. Pokud se s ním dá řídit více jako skutečné auto a bude se chovat se více jako skutečné auto, bude zpětná vazba přesnější a lze tedy nalézt více výkonu.

Moderní simulátory F1 obsahují skutečný podvozek, pedály, volanty a piloti jsou často oblečeni do závodních kombinéz, rukavic a přileb, aby se co nejvíce přiblížili realitě. Hardware sim simuluje pohyby vozu F1 s působivým realismem, takže piloti cítí každý náraz, přetáčení nebo obrubník.

Anthony Davidson jezdí na simulátoru F1 v Brackley již více než deset let.

„Vždy mě udivuje, jak blízko se mohou data shodovat s chováním skutečného auta a to se ve skutečnosti nestávalo, zatímco dnes se  chová spíše jako skutečné auto,“ říká o tom, jak realistické jsou moderní simulátory F1.

„Způsob, jakým se chová auto, způsob, jakým se chová nejen samotný hardware sim, ale i software, a  říkám, že oba byly stejně rychle vyvíjeny. Viděl jsem, jak simulace a výpočetní výkon prostě zmizely z tabulky a nedokážu si představit, kde to bude za dalších 20, 30 let. Nikdy se to nezastaví.“

 

Zdroj: Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

 

Formule 1 – PIRELLI Gran Premio D’italia 9. – 11.9.2022