Velká cena Rakouska – vyhlídky týmu Scuderia Ferrari

Před necelým týdnem v Silverstone si Scuderia Ferrari připsala své třetí vítězství v sezóně, první vítězství pro Carlose Sainze. Nyní je na řadě jedenáctý závod uzavírající polovinu sezony, ve štýrských horách na Spielbergu.  Očekávají se plné tribuny, většina fanoušků fandí našim hlavním rivalům v této sezóně, je to pro ně domácí závod. Tento víkend se také uskuteční druhý závod roku ve formátu Sprint.

Méně než 70 sekund

Okruh je oblíbený u většiny pilotů, i když kolo trvá méně než 70 sekund. Se svou délkou 4,318 kilometru má pouze jedenáct zatáček a je to jedna z nejkratších tratí v sezóně, ale přesto obsahuje od všeho trochu: dlouhé rovinky, které vyžadují výkon, i náročné změny směru, které z ní činí trať se středním přítlakem. Požadavky na trakci a boční síly znamenají pro pneumatiky středně vysokou úroveň namáhání.

Program

Tento víkend představuje formát Sprint, který jsme naposledy viděli na začátku této sezóny v Imole. Týmy se proto musí vypořádat s mnohem přísnějším harmonogramem, pokud jde o nastavení vozů. V pátek mají jezdci a inženýři pouze jeden 60minutový trénink, který začíná ve 13:30 SELČ, aby našli správné nastavení před kvalifikací, která nahradí obvyklý druhý volný trénink v 17:00. To rozhodne o startovním roštu pro sprint, který odstartuje v sobotu v 16:30 a jede na vzdálenost 24 kol, přibližně 100 kilometrů. Prvních osm závodníků získá body, vítěz získá 8, pak až na jediný bod za osmé místo. Předtím je ve 12:30 poslední hodina volného tréninku. Velká cena Rakouska odstartuje v neděli v 15:00, pořadí na startovním roštu se odvíjí od výsledku sprintu.

 

Tři otázky pro…IÑAKI RUEDA, VEDOUCÍHO STRATEGIE A SPORTU

 

Jak byste charakterizoval trať ve Spielbergu?

„Spielberg má několik rovinek, z nichž každá má DRS zónu, takže je to nejjednodušší místo roku pro předjíždění. Střední část klade velký tlak na pneumatiky, protože zatáčky jsou  rychlé, což vede k vysokému opotřebení. Další charakteristikou této trati jsou obrubníky, které jsou velmi vysoké, zejména mezi zatáčkami 7 a 9, což představuje hrozbu pro křídla a podlahy. V letošním roce, kdy jsou vozy tak blízko země, jim budou muset piloti při jízdě věnovat zvýšenou pozornost, aby nedošlo k neopravitelnému poškození vozu.

 

Toto bude druhý sprintový víkend sezóny. Jak to ovlivní přístup týmu k tomuto závodu?

„Nejdůležitějším aspektem formátu Sprint je, jak málo času je na přípravu, protože před kvalifikací je pouze jeden volný trénink a konfiguraci vozu nelze změnit od okamžiku, kdy v Q1 vyjede na trať. Sobotní závod nebývá obvykle tak zajímavý, ale vlastnosti trati a větší počet bodů v letošní sezóně by mohly vést k většímu předjíždění než obvykle. Startovní rošt Grand Prix by tedy mohl vypadat úplně jinak než ten sobotní.“

Jaké jsou výzvy z hlediska strategie na trati Spielberg?

„Z hlediska strategie se Spielberg je závodem s více než jednou zastávkou, zvláště když Pirelli přináší své tři nejměkčí směsi – C3, C4, C5. Neodmyslitelně vysoká degradace těchto pneumatik spolu s lepšími možnostmi k předjíždění by mohla vést k foto-cíli, jaký vídáme na této trati při motocyklových závodech. Očekávám časté změny pozic, včetně vedení až do cíle.“

Zajímavosti

  • Počet barev na vlajce obce Spielberg, které jsou stejně jako vlajka Modeny žlutá a modrá. Má 5300 obyvatel a nachází se v okrese Murtal ve Štýrsku.
  • Nejvyšší počet pilotů kteří se vystřídali ve vedení jedné Velké ceny Rakouska. V roce 2014 to byli pozdější vítěz Nico Rosberg, Felipe Massa, Sergio Pérez, Fernando Alonso ve Ferrari a Valtteri Bottas. O dva roky později  byli na řadě Lewis Hamilton a Nico Rosberg, Max Verstappen a dvojice  Ferrari Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen. Čtyřikrát, v letech 1982, 1985, 2020 a 2021, byl pouze jeden vedoucí závodu.
  • Počet závodů Formule 1 konaných ve Spielbergu za poslední tři roky, v neděli večer. V roce 2020 byla série obnovena po pandemii Covid-19 se dvěma závody o po sobě jdoucích víkendech 5. a 12. července. Totéž se stalo loni, zatímco v letošní sezóně se kromě samotné Grand Prix koná sprint na 100 kilometrů.
  • Počet rakouských jezdců, kteří se zúčastnili alespoň jedné Grand Prix Formule 1. Prvním byl skvělý Jochen Rindt, jediný, který získal titul mistra světa Formule 1 „in memoriam“ poté, co zemřel po nehodě v kvalifikaci v Monze. Debutoval ve Velké ceně Rakouska 1964 za volantem Brabhamu. Tím posledním byl Christian Klien, před téměř 12 lety, když se v roce 2010 zúčastnil Velké ceny Singapuru za volantem týmu HRT (Hispania Racing Team). Nejznámějším a nejúspěšnějším je bezesporu Niki Lauda, ​​vítěz tří titulů mistra světa, z toho dvou v letech 1975 a 1976, se Scuderií Ferrari. Za zmínku stojí také Gerhard Berger s deseti výhrami, pěti s Ferrari.

Zdroj: Scuderia Ferrari