Velká cena Nizozemska – vyhlídky týmu Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

Toto Wolff hovoří o Velké ceně Nizozemska

Belgie byl pro nás jako tým náročný víkend, ale právě tyto víkendy vás opravdu nažhaví a přimějí se ponořit hlouběji. Přes víkend jsme zažili takové velké extrémy; od rozdílů v tempu v sobotu a neděli až po těžké první kolo pro Lewise a George. Usilovně jsme pracovali na tom, abychom porozuměli našim problémům ve Spa, a naštěstí nemusíme dlouho čekat, než budeme moci využít a maximalizovat tyto poznatky. Pro zbytek této sezóny bude rozdíl v tom, jak rychle a efektivně se můžeme dál učit, abychom letos a příští rok podávali nejlepší výkony.

Čeká nás Velká cena Nizozemska a minulý rok zde byla opravdová příjemná atmosféra. Je to zajímavá trať jako ze staré školy s prudkými zatáčkami, klopenými zatáčkami. Takže jsme rádi, že se tam vrátíme a že se s letošním vozem chopíme výzev na okruhu.

 

Velká cena Nizozemska

  • Obecně Zandvoort působí dojmem ze staré školy s rychlými a plynulými zatáčkami, směsí rychlostí v zatáčkách, zvlněním, štěrkovými zónami a klopenými zatáčkami. Je to rozhodně jedinečná výzva pro jezdce a testuje mnoho aspektů vozu F1.
  • Zandvoort je také jedinečný svou polohou, zasazený do zvlněných písečných dun a vedle pláže na západním pobřeží Nizozemska. Hlavní rovinka je nejblíže pobřeží a zadní část se vine mezi dunami.
  • Zandvoort nemá mnoho dlouhých rovinek a velkou část kola strávíte v zatáčkách. Díky tomu je to trať s nízkou citlivostí na výkon a zátěž motoru, takže pohonná jednotka F1 to má v Nizozemsku snazší než na jiných tratích.
  • Vzhledem k mnoha změnám směru při vysokých rychlostech, kdy hmotnost vozu může pracovat proti vám, má Zandvoort nejvyšší hmotnostní citlivost v roce – což znamená, že přeprava většího množství paliva bude penalizována.
  • Z hlediska zatížení a opotřebení pneumatik je pod průměrem, protože většina rychlostí v zatáčkách a zatížení se nachází uprostřed vozovky – je zde jen málo zatáček pro vysoké zatížení, které generují velké síly na pneumatiky. Mnoho sekvencí je také velmi plynulých, spíše než stop/start, což zvyšuje požadavky na přilnavost pneumatik.
  • Předjíždění je v Zandvoortu náročné kvůli téměř konstantní sekvenci zatáčení, kromě hlavní rovinky (která vede do nepříliš velké brzdné zóny) a zadní rovinky (která není příliš dlouhá). To znamená, že kvalifikační výkon a tempo jsou životně důležité a činí zde kvalifikaci jednou z nejdůležitějších v roce.
  • Zandvoort je za Red Bull Ringem a Interlagosem třetím nejrychlejším časem na kolo sezóny. Nejrychlejší kolo loňského závodního víkendu bylo 1m08,885.
  • Je to třetí nejvyšší dráha pro citlivost na přítlak, což znamená dráhu, kde je vyžadován maximální nebo velmi vysoký přítlak. Jediné dvě tratě, které jsou před Zandvoortem, jsou Budapešť a Monako.
  • V Zandvoortu jsou dva naprosto rozdílné typy asfaltu, což znamená, že pneumatiky se chovají na každém z nich zcela odlišně. V roce 2020 je položen nový, hladší asfalt a zbytek trati má starší, agresivnější povrch. Díky tomu je obtížné vyvážit vůz ve všech zatáčkách, protože povrchy se mohou v jednotlivých zatáčkách lišit.
  • Zatáčky 13 a 14 tvoří závěrečnou část trati a mají sklon 18 stupňů – přibližně dvakrát strmější než Indianapolis Motor Speedway. A to působí na auta a pneumatiky různé druhy sil – zde budou pociťovat spíše vertikální zatížení než boční. Na piloty také působí tato vertikální zatížení, což znamená, že jsou tlačeni do sedadel spíše než ze strany na stranu bočním zatížením.
  • Výjezd z 3. zatáčky s náklonem je důležitý, protože následuje dlouhá, plochá sekvence zatáček. Takže trakce a rychlost v této zatáčce jsou zásadní pro nalezení času a kinetické energie do následující sekce.
  • Délka boxové uličky je v Zandvoortu pouhých 235 metrů, což je nejkratší z celé sezóny. Kvůli tomu je to ale neuvěřitelně těsná boxová ulička a rychlostní limit je snížen z obvyklých 80 km/h na 60 km/h.
  • Na piloty působí 5,2 g v dlouhé zatáčce č. 7 a Zandvoort je tak tratí s jednou z nejvyšších bočních g-sil v celé sezóně.

Zdroj: Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

 

Formule 1- HEINEKEN DUTCH GRAND PRIX 2.-4.9.2022