Několik dní po Velké ceně Las Vegas se tým Scuderia Ferrari HP a další týmy Formule 1 vydaly na 13 000 kilometrů dlouhou cestu do Perského zálivu, konkrétně do Kataru, kde se tento víkend uskuteční předposlední závod sezóny, poslední sprintový závod roku.
Trať
Lusail International Circuit se po své přestavbě v roce 2023 může pochlubit jedním z nejmodernějších paddocků na světě, ačkoli samotná trať, původně koncipovaná pro motocyklové závody, si zachovává původní uspořádání. Ve skutečnosti byl prvním podnikem MotoGP v roce 2004, 17 let před prvním závodem Formule 1 v Kataru. Člověk pozná, že byl původně navržen pro závody na dvou kolech, když se podívá na rychlé a plynulé sekvence zatáček, které motocyklovým závodníkům nabízejí různé linie a příležitosti k předjíždění. Totéž se nedá říci o Formuli 1, protože toto uspořádání je výzvou k tomu, abychom jeli na plyn naplno, čímž se sníží počet příležitostí k předjetí na trať na pouhé dva body. Kolo začíná dlouhou hlavní rovinkou vedoucí do první pravotočivé zatáčky, kde je na pořadu dne riskování předjíždění. Jezdci pokračují ve vysoké rychlosti v sekvenci zleva doprava v zatáčkách 2 a 3, následováni dvěma pravotočivými zatáčkami vedoucími do vlásenky 6, což je další příležitost k předjetí. Prostřední sektor obsahuje více vysokorychlostních zatáček vedoucích do závěrečné části, kde jsou další tři rychlé pravotočivé zatáčky, před zatáčkou 16, po které následuje startovní a cílová rovinka, kde lze použít DRS.
Počasí
Podmínky v loňském ročníku byly kvůli extrémně horkému počasí téměř nemožné. Letošní závod se však koná o dva měsíce později, což naznačuje, že podmínky by mohly být mnohem vhodnější. Pouštní klima znamená, že spíše, než déšť může způsobit problémy vítr a písek, vzhledem k tomu, že písečné bouře jsou zde poměrně běžné.
Strategie a pneumatiky
Strategie pneumatik je na okruhu Lusail rozhodně obtížně zvládnutelná. V loňském roce byla FIA nucena zavést pro týmy povinnost zajet do boxů každých 18 kol kvůli nadměrnému opotřebení pneumatik, ale tentokrát se neočekává, že by tomu tak bylo. Nicméně vzhledem k tomu, že předjíždění je tak obtížné, mohla by fungovat strategie dvou zastávek v boxech, která se míchá se směsmi ve snaze dohnat místa podbízením se nebo předjetím ostatních vozů.
Program
Velká cena Kataru je spojena s dalším stresem z toho, že v pátek od 16:30 (14:30 SEČ) se před zahájením kvalifikace na sprint ve 20:30 (18:30 SEČ) pustí pouze jeden volný trénink. V sobotu odstartuje v 17 hodin sprint na 100 kilometrů, po kterém bude následovat kvalifikace do hlavního závodu, Grand Prix ve 21 hodin (19 SEČ). Závod na 57 kol a 308,611 km odstartuje v neděli v 19 hodin (17 SEČ).
Fred Vasseur – šéf týmu, Scuderia Ferrari HP
„Ve druhém závodě tohoto závěrečného trojitého závodu sezóny se přesuneme z chladné pouště kolem Las Vegas, kde jsme snížili ztrátu na McLaren v šampionátu na 24 bodů, do mnohem teplejšího podnebí v Lusailu. Kromě změny teploty nemohou být samotné tratě odlišnější, protože přecházíme z tratě s pravoúhlými zatáčkami a dlouhými rovinkami na trať s mnoha vysokorychlostními zatáčkami, což na papíře nehraje do karet našim silným stránkám. GP Kataru je posledním sprintovým víkendem v roce, což jako vždy znamená, že práce, kterou týmy odvádějí na základně, nabývá většího významu než obvykle, protože se hraje pouze jeden volný trénink. Ve hře je 59 bodů, ale teď není čas začít počítat. Jediné, co můžeme udělat, je provést vše dokonale, abychom zajistili, že Charles a Carlos budou moci z SF-24 vymáčknout každou poslední kapku výkonu. Viděli jsme, zejména v nedávných závodech, že formule 1 jako celek nyní funguje na velmi vysoké úrovni, přičemž i ten nejmenší detail často dělá rozdíl. Je čas na poslední krok během těchto dvou víkendů a naši jezdci, inženýři a všichni v týmu, jak na trati, tak v Maranellu jsou připraveni dát do toho maximum!“
STATISTIKY FERRARI
- Účast v GP: 1096
- Sezóny v F1: 75
- Debut: Monako 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi v.v.)
- Vítězství: 248 (22.63%)
- Pole position: 253 (23,08 %)
- Nejrychlejší kola: 263 (24.02%)
- Umístění na stupních vítězů: 826 (25,12 %)
STATISTIKY FERRARI VELKÁ CENA KATARU
- Účast v GP: 2
- Debut: 2021 (C. Sainz 7.; C. Leclerc 8.)
- Vítězství: 0
- Pole position: 0
- Nejrychlejší kola: 0
- Počet vítězů: 0
TŘI OTÁZKY NA…
Fabio Bellosi – manažer montáže vozidel
Jaké výzvy klade katarská trať pro mechanické části vozu?
Tento závod je extrémně náročný kvůli charakteristice trati a kvůli extrémně horkým podmínkám, typickým pro pouštní klima. Proto je vše, co souvisí s chlazením, pro motor a brzdy, zásadní a musí být řízeno do nejmenšího detailu. Trať Lusail je náročná i z konstrukčního hlediska kvůli zatížení vozu na trati, na podvozku a z hlediska správy pneumatik.
Jaké jsou z fyzického hlediska nejnáročnější aspekty posledních dvou závodů sezóny v Perském zálivu a jak se tým zorganizoval, aby se s nimi vypořádal?
V těchto posledních dvou závodech je důležité udržet koncentraci, protože na konci sezóny je snadné ztratit mentální soustředění. Tělo se musí vypořádat se značným časovým posunem a my přecházíme z velmi chladných podmínek v Las Vegas do extrémního horka v Kataru. Dostatek odpočinku tam, kde je to možné, a rychlá adaptace je nezbytná pro co nejlepší výkon, takže logisticky jsme organizováni tak, aby všichni členové týmu mohli co nejlépe využít první dny v týdnu a najít si čas na chvíli se uklidnit.
Jaké to je reprezentovat Scuderia Ferrari HP na cestách po celém světě?
Nepochybně je tu pocit, že je to velká čest a je tu pocit hrdosti, ale je to také skutečná zodpovědnost reprezentovat tak prestižní značku a každého, kdo pro tento tým tak tvrdě pracuje. Jsme ambasadoři značky a jsme na to neuvěřitelně hrdí.
Profil:
- Fabio Bellosi
- Státní příslušnost: italská
- Narozen 29.4.1978, v Lugo di Romagna, Itálie
FAKTA A ČÍSLA VELKÁ CENA KATARU
75.
Délka metra v Dauhá, nejdelšího systému bez řidiče na světě, v kilometrech. Pokročilá konstrukce jeho 110 vlaků jej činí jedinečným. Se třemi trasami – červenou, zelenou a zlatou – byla otevřena v roce 2019.
86.7.
Katarský index bezpečnosti ze 100 podle nejnovějšího (2023) indexu kriminality Numbeo, což z něj činí nejbezpečnější zemi na světě. Spojené arabské emiráty jsou v této speciální tabulce na druhém místě.
97.
Počet lodí, které jsou k dispozici pro krátké výlety po korzu v Dauhá. Tyto lodě jsou známé svým kulturním významem a poskytují skvělý výhled na panorama města. Sahají od tradičních dřevěných plavidel až po luxusní soukromé jachty a motorové čluny, stejně jako vodní taxíky, které vozí zákazníky na místa, jako je The Pearl-Qatar a 974 Beach. Nejpřitažlivější jsou velké dřevěné lodě, vyzdobené spoustou světla, hlasitou hudbou, s barevnými polštáři na dřevěných lavicích.
103.
Výška nejvyššího bodu v Kataru, Qurain Abu al-Bawl, v metrech. Stát Perského zálivu je druhým nejplošším na světě za Maledivami, jejichž nejvyšším bodem je pět metrů vysoká hora Mount Villingili na atolu Addu. Na třetím místě je Dánsko se 171 metrů vysokou horou Møllehøj.
1000+.
Přibližný počet obchodů na Souq Waqif v Dauhá. Je to rušný tradiční trh zasazený do labyrintu uliček, jehož obchody nabízejí ohromující škálu koření, látek, řemeslných výrobků, šperků, parfémů a suvenýrů. Kromě obchodů je súk domovem mnoha restaurací, kaváren a jedinečných atrakcí, jako je Falcon Souq, věnovaný sokolnictví, a umělecká galerie Art Center, což z něj činí důležité kulturní a obchodní centrum.
Zdroj: Scuderia Ferrari HP