Velká cena Brazílie – vyhlídky týmu Mercedes-AMG PETRONAS Formula One

Dvacátý první závod Mistrovství světa Formule 1 2025 se koná na Interlagosu v São Paulu

Toto Wolff hovoří o Velké ceně Sao Paula

„Do konce sezóny zbývají čtyři závody. Mezi námi a Ferrari je nyní rozdíl pouhého jednoho bodu, Red Bull je jen o devět bodů dál. Poslední dva víkendy byly náročné, ale stále bojujeme o druhé místo v Poháru konstruktérů. Každý z těchto čtyř závodů bude klíčový v boji o druhé místo. A i když jsme v Austinu a Mexiku přišli o výhodu, v Brazílii máme šanci se vrátit zpět do hry. Předposlední sprintový víkend sezóny znamená, že musíme být od začátku na vrcholu. Interlagos je klasický okruh s nerovným povrchem, výškovými rozdíly a širokou škálou zatáček. Přidejte nepředvídatelné počasí a prostor pro chyby je minimální. Bez ohledu na to, co nám víkend přinese, naším cílem je začít silně, zvládnout víkend lépe než konkurence a dostat se zpět před naše nejbližší soupeře.

Okruh Interlagos

Fakta o Velké ceně São Paula

  • Autódromo José Carlos Pace je čtvrtý nejkratší okruh v kalendáři F1 2025 s délkou 4,309 km – kratší jsou jen Monaco, Zandvoort a Mexiko.
  • Okruh se nachází 800 metrů nad mořem, což je druhá nejvyšší nadmořská výška v kalendáři F1 – vyšší je pouze Mexico City (2 300 m).
  • Interlagos kombinuje dva extrémy: první a třetí sektor vyžadují nízký odpor kvůli dlouhým rovinkám, zatímco střední sektor je technický a vyžaduje vysoký přítlak.
  • Mezi výjezdem ze zatáčky 12 a brzdnou zónou do zatáčky 1 je 1,2 km jízdy na plný plyn s výškovým rozdílem 33 metrů.
  • Největší výškový rozdíl je mezi cílovou rovinkou a zatáčkou 4 – činí 40 metrů.
  • Dlouhá rovinka před začátkem kola vyžaduje chytré využití energie z ERS pro maximální výkon na začátku rychlého kola.
  • Zatáčka 1 je silně nakloněná dovnitř, což odlehčuje přední levé kolo a často způsobuje blokování. Díky naklonění ale nevznikají tak výrazné plošky a ztráta času není tak velká. Různé možné stopy navíc podporují předjíždění.
  • Startovní rošt je do kopce, takže je důležité najít rovnováhu mezi držením vozu na brzdách a zabráněním couvání.
  • Mezi zatáčkami 10 a 6 (cca 3,5 km) přední levá pneumatika téměř nepracuje a rychle chladne, což představuje výzvu pro inženýry.
  • Díky dlouhým rovinkám a druhé DRS zóně je Interlagos jedním z nejlepších okruhů pro předjíždění. Obránce má ale problém s regenerací energie, protože na trati není mnoho silných brzdných zón.
  • Velká cena São Paula je pátým sprintovým víkendem sezóny 2025, poslední bude v Kataru.
  • Interlagos hostí sprint už pátý rok v řadě – je jediným okruhem, kde se tento formát jezdí od jeho zavedení v roce 2021.
  • Okruh je velmi plynulý s mnoha kombinovanými nájezdy do zatáček (brzdění a zatáčení zároveň), takže je důležitá stabilita vozu. Zároveň je potřeba dobrá přilnavost přední části vozu pro technický střední sektor.
  • Interlagos má nejnižší úroveň brzdné energie ze všech okruhů v roce 2025 – jen 2,11 MJ.
  • Teploty na trati mohou dosáhnout až 60 °C, což je jedny z nejvyšších v sezóně. V tomto období jsou běžné bouřky, které mohou závod výrazně ovlivnit.
  • Od roku 2021 se závod na tomto okruhu oficiálně nazývá Velká cena São Paula.
  • Valtteri Bottas vyhrál první sprintový závod F1 na Interlagosu v roce 2021. O rok později zde George Russell získal své první vítězství ve sprintu.
  • Den poté, v roce 2022, George vyhrál i svou první Grand Prix. Stal se prvním jezdcem z juniorského programu Mercedesu, který vyhrál závod F1 za tým Silver Arrows.
  • Tým má na Interlagosu celkem šest vítězství – tři Lewis Hamilton (2016, 2018, 2021), jedno George Russell (2022) a dvě Nico Rosberg (2014, 2015).

Zdroj: Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team

Foto: Jiří Křenek

 

 

Formula 1 – MSC Cruises Grande Prêmio São Paulo 7.-9.11.2025