Velká cena Belgie – vyhlídky týmu Scuderia Ferrari HP

Letní přestávka je za dveřmi,  ale než se v souladu s předpisy FIA na pár týdnů „zavře krám“, je čas pustit se do skutečné „Grande Epreuve“ Formule 1, Velké ceny Belgie ve Spa-Francorchamps. Tato trať byla vždy jednou z nejnáročnějších na světě, a to již od doby, kdy byla dvakrát delší než jejích současných sedm kilometrů. Stal se kulisou legendárních soubojů a dechberoucích ukázek dovedností některých z největších hvězd na nebi motoristického sportu. Ardenská horská dráha byla svědkem vítězství Alberta Ascariho, Jima Clarka, Ayrtona Senny a Michaela Schumachera, který zde v roce 1992 získal své první vítězství ve Formuli 1, stejně jako Charles Leclerc v roce 2019, ve svém prvním roce u Scuderia Ferrari.

Trať.

Ve Spa-Francorchamps se v roce 1950 konalo první kolo mistrovství světa Formule 1 a v současné podobě má 7,004 km dlouhá trať klikatící se ardenským lesem 19 zatáček. Jeho nejslavnější úsek, Eau Rouge-Raidillon, je část, která se kroutí doleva a doprava, když auta šplhají do 35 metrů vysokého kopce, než vystřelí na rovinku Kemmel. Je to ideální příležitost k předjíždění s pomocí DRS a rychlostí, která může dosáhnout 300 km/h, když auta závodí kolo na kolo, než prudce zabrzdí do Les Combes, kde se trať stáčí doprava, doleva a pak zase doprava, což je další oblíbené místo pro předjíždění po celý víkend. Druhý sektor je techničtější a jede z kopce směrem na Brusel, rychlou pravotočivou zatáčku, kde vůz potřebuje dobrou mechanickou rovnováhu, aby se vyhnul nedotáčivosti. Trať stále směřuje z kopce směrem k Pouhonu, velmi rychlé pravotočivé zatáčce, kde jsou piloti vystaveni bočním silám až 5G. Stavelot pak signalizuje začátek pravá-levá-pravá sekvence, která opět vyžaduje dobrou rovnováhu, protože vede do třetího sektoru, kde vozy opět jedou naplno, než dojedou do závěrečné šikany rychlostí přes 300 km/h, prudce zabrzdí před přejetím startovní a cílové čáry a znovu zabrzdí v první zatáčce, úzké pravotočivé vlásence s několika možnými stopami.  než se znovu vydají dolů z kopce směrem k Eau Rouge.

Nejisté počasí.

Déšť je v této části Belgie vždy možný, s náhlými občasnými bouřkami nebo vytrvalým deštěm, který může o víkendu způsobit chaos. Nejen, že je kvůli tomu těžké řídit vozy, ale může to opravdu zamíchat pořadím v kvalifikaci a v závodě, vzhledem k tomu, že předjíždění na mokru je vždy ošidná záležitost. Je však léto, takže pokud je slunečný den, mohou teploty trati překročit hranici 30 stupňů.

Rozvrh

Harmonogram Velké ceny Belgie má obvyklý formát: první a druhý volný trénink se jede v pátek od 13:30 do 17:00, zatímco sobota začíná poslední hodinou volného tréninku ve 12:30 a kvalifikací v 16:00. Velká cena Belgie na 44 kol odstartuje v neděli v 15:00. (Všechny časy SELČ)

Fred Vasseur, šéf týmu Scuderia Ferrari HP

„Velká cena Belgie završí červenec, který byl pro tým na trati a pro všechny v továrně v Maranellu obzvláště rušný. Okruh Spa-Francorchamps nám umožní ověřit, zda jsme v posledních několika týdnech odvedli dobrou práci, abychom zmírnili vedlejší účinky ve vysokorychlostních zatáčkách aktualizačního balíčku, který jsme nedávno představili. Efekt porpoisingu byl na Hungaroringu velmi nízký, a to díky evoluci podlahy, kterou jsme představili v Budapešti, a nyní uvidíme, zda se nám ji podařilo opravit i na vysokorychlostních tratích. Charlesovi a Carlosovi se ve Spa vždy dařilo, Charles zde v roce 2019 získal své úplně první vítězství ve Formuli 1 a je to okruh, kde mohou jezdecké dovednosti opravdu znamenat rozdíl. Pokud jim poskytneme SF-24, který mohou pohodlně tlačit na limit, věřím, že můžeme mít konkurenceschopný víkend a přivézt domů spoustu bodů.“

 

STATISTIKY FERRARI

  • Účast v GP: 1087
  • Sezóny v F1“ 75
  • Debut: Monako 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi v.v.)
  • Vítězství :245 (22,54%)
  • Pole position :250 (23.00%)
  • Nejrychlejší kola: 262 (24,10%)
  • Umístění na stupních vítězů : 817 (25.05%)

 

STATISTIKY FERRARI GRAND PRIX BELGIE

  • Účast v GP: 67
  • Debut: 1950 (A. Ascari 5.; L. Villoresi 6.)
  • Vítězství 18 (26,86%)
  • Pole position: 16 (23,88%)
  • Nejrychlejší kola: 19 (28,36%)
  • Umístění na stupních vítězů: 50 (24,87%)

 

TŘI OTÁZKY PRO … FRANCESCO CARROZZO, INŽENÝR PRO TESTOVÁNÍ A SLEDOVÁNÍ TRATÍ

Jaké jsou vlastnosti okruhu Spa-Francorchamps?

Spa-Francorchamps je jedním z nejikoničtějších míst v kalendáři a jedním z mých osobních favoritů. Jeho nejznámějším úsekem jsou legendární zatáčky Eau Rouge-Raidillon, které piloti zdolávají rychlostí přes 300 km/h a které z kokpitu vypadají jako stěna, kterou je třeba přelézt. Je to nejdelší trať sezóny, v kvalifikaci se střídá přibližně 50 převodových stupňů na kolo. Má několik super rychlých úseků, a proto je nejpoužívanějším převodovým stupněm ten osmý. Pak jsou tu pomalé zatáčky, jako je La Source a Bus Stop, které se jedou na druhý rychlostní stupeň a kde pilot musí pečlivým sešlápnutím plynu zabránit klouzání pneumatik. Pak jsou tu rychlé zatáčky jako Blanchimont a Eau Rouge, které se opět jedou na plný plyn.

Jakému namáhání je převodovka vystavena v průběhu závodního víkendu a která trať je na ní nejnáročnější?

Převodovka je spojovacím článkem mezi točivým momentem z pohonné jednotky a točivým momentem přenášeným na zem přes pneumatiky. Je vystaven veškerému namáhání, jako je zrychlení a zatížení z interakce mezi zadními pneumatikami a povrchem trati, jako jsou nerovnosti, obrubníky, zablokování kol a klouzání vozu. Proto se musí jednat o mimořádně univerzální a spolehlivou součást, vzhledem k tomu, že jedna jednotka musí být použita pro několik Grand Prix. Velká část namáhání pochází také ze samotného řazení rychlostních stupňů, protože v jediném závodě jich jsou tisíce, přičemž všechny musí být extrémně rychlé a přesné. Pokud jde o tratě nejnáročnější na převodovku, určitě bych řekl Singapur, kde neobvyklé uspořádání trati vyžaduje od pilota, který musí neustále přeřazovat, neustálý styl zastavování a rozjíždění, celkem přes 8000 krát za víkend.

A co vy? Jaká kariérní cesta vás přivedla do Ferrari a co pro vás znamená být součástí tohoto týmu?

Narodil jsem se a vyrůstal na Sicílii v malé vesnici na východním pobřeží v provincii Messina. Studoval jsem inženýrský titul v Catanii a poté v Turíně, kde jsem začal pracovat pro několik automobilových společností. V roce 2019 jsem dostal příležitost připojit se k testovací skupině převodovek ve Ferrari a neváhal jsem se přesunout z Turína do Maranella. Zpočátku jsem pracoval jako konstruktér převodovek na zkušebním stole, než jsem přešel z práce na trati s týmy zákazníků. Od loňského roku jsem začal spolupracovat s traťovým týmem Ferrari. Samozřejmě jsem velmi hrdý a šťastný, že jsem součástí týmu Ferrari a moje rodina a moji blízcí to vnímají stejně.

Profil

Francesco Carrozzo

Státní příslušnost: italská

Narozen: 14/11/1990, Roccalumera (IT)

 

GRAND PRIX BELGIE: FAKTA A ČÍSLA

3.

Počet barev na belgické vlajce: černá, žlutá a červená. Návrh vychází z francouzské vlajky a barvy jsou barvy brabantského vévodství. Vlajka byla navržena v Bruselu Edouardem Ducpetiauxem a Lucienem Jottrandem v srpnu 1830 a přijata 30. září, krátce poté, co země získala nezávislost na Nizozemsku. Dokonce i státní hymna Brabançonne je inspirována francouzskou hymnou Marseillaisou.

6.

Žebříček FIFA belgické fotbalové reprezentace. Fotbal je spolu s cyklistikou nejpopulárnějším sportem v zemi. Fotbalový tým nikdy nevyhrál žádnou velkou trofej – na mistrovství světa v roce 2018 byl třetí a v roce 1980 prohrál ve finále mistrovství Evropy se Západním Německem – ale dvakrát byl řídícím orgánem vyhodnocen jako nejlepší tým světa, a to od listopadu 2015 do března 2016 a znovu od září 2018 do března 2022.

43.

Počet zlatých olympijských medailí, které získala Belgie. Nejvíce jich vyhrála v jedněch hrách, a to 14 v roce 1920 v Antverpách. Dalším nejlepším bylo pět medailí nejcennějšího kovu z roku 1900 v Paříži, městě, které hostí hry v roce 2024, které začínají tento pátek. Nejvíce medailí, 11 zlatých, získaal v lukostřelbě a nejúspěšnějším sportovcem je se šesti zlatými medailemi Hubert Van Innis. Země získala celkem 155 medailí.

250.

Rozdíl v rychlosti v km/h mezi nejpomalejšími a nejrychlejšími zatáčkami na okruhu Spa-Francorchamps. Nejpomalejší je první zatáčka La Source s rychlostí 60 km/h, nejrychlejší je obávaný Blanchimont, který projíždí rychlostí 310 km/h.

3000.

Přibližný počet hradů v Belgii, jeden každých deset metrů čtverečních, je evropský rekord z hlediska hustoty zámků. Nejznámější jsou Gravensteen v Gentu, Het Steen v Antverpách, hrad Modave v Ardenách a ty v Gasbeeku, vévodství Brabantska a Ooidonku.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari HP

 

Formule 1 – Rolex Belgian Grand Prix 26.-28.7. 2024