Závod ve Spa-Francorchamps před letní přestávkou
Toto Wolff hovoří o Velké ceně Belgie
„Maďarsko bylo víkendem vzestupů a pádů. Naše tempo bylo v sobotu a v neděli silné, ale během víkendu jsme to nemaximalizovali. Lewis zajel brilantní kolo a získal pole position. V neděli jsme však byli příliš konzervativní s některými našimi rozhodnutími a nakonec jsme přišli o pódium. George byl mezitím v kvalifikaci ohrožen, ale z 18. místa zajel silný závod a získal 6. místo. U obou vozů jsme také narazili na omezení chlazení; Pravděpodobně jsme měli druhý nejrychlejší vůz, ale pokud chceme využít náš plný potenciál, musíme podat lepší výkon. Přesto jsme s oběma piloty získali dobré body a upevnili si pozici v šampionátu P2. Budeme se snažit proměnit tyto poznatky v činy pro tento víkend. Spa-Francorchamps je klasickým místem a skutečnou výzvou jak pro vozy, tak pro jezdce, zejména ve formátu Sprint s tak omezeným tréninkovým časem na dlouhém a náročném kole. Tento víkend přineseme aktualizace jako součást našeho probíhajícího rozvojového programu. Doufáme, že to bude další malý krok vpřed ve zlepšování W14. Jak jsme však viděli na mnoha letošních závodech, je těžké předpovědět, jak na tom budeme ve srovnání s našimi soupeři. Ať už je skutečná rychlost našeho vozu kdekoliv, chceme maximalizovat výsledek v tomto posledním závodě před letní přestávkou.“
GRAND PRIX BELGIE
- Spa-Francorchamps je nejdelší okruh, který navštívíme, měří 7,004 km.
- Vzhledem k délce trati asi nikoho nepřekvapí, že Grand Prix má nejnižší počet závodních kol (pouhých 44).
- To je o šest méně než další nejnižší Saúdská Arábie a Las Vegas, které mají 50 kol.
- Navzdory několika dlouhým, plochým úsekům je Spa středem balíku, pokud jde o spotřebu paliva. Konstantní stop/start je to, co spotřebuje nejvíce paliva, takže tratě, jako je Maďarsko, kde jsme minulý týden závodili, mají vyšší spotřebu paliva.
- Pneumatiky a opotřebení patří ve Spa k nejlepším v sezóně s vysokými průměry ve všech čtyřech rozích vozu.
- Dlouhá vzdálenost kola s sebou přináší několik jedinečných výzev. Pokud se například auto poškodí na začátku kola, ztratí se více času při návratu a počasí je velmi proměnlivé, takže podmínky se mohou v jednotlivých zatáčkách výrazně lišit.
- To také znamená, že dokončení kola trvá déle, a proto se vám nevejde tolik kol do tréninkových a kvalifikačních plánů pro testování různých konfigurací nastavení. To bude obzvláště zajímavé tento víkend s formátem Sprint a parc fermé podmínkami po FP1.
- Vzdálenost od pole position k brzdné zóně do první zatáčky v La Source je něco málo přes 150 metrů, takže je omezená možnost získat pozice bezprostředně po startu.
- Od výjezdu z La Source do brzdné zóny pro Les Combes však jezdci pevně šlápnou na plyn po více než 20 sekund (a 1 875 metrů) rozvržení trati.
- Kvůli tomuto rovinatému úseku je výjezd z La Source neuvěřitelně důležitý, protože vede dolů dlouhou rovinkou do Eau Rouge a Raidillon.
- Mezi nejvyšším (Les Combes, zatáčka 7) a nejnižším bodem (Stavelot, zatáčka 15) je rozdíl asi 100 metrů, což je nejvyšší převýšení sezóny.
- První a třetí sektor ve Spa mají dlouhé rovinky a ploché úseky, ale druhý sektor je klikatý. Proto je obtížné najít správné vyvážení a kompromis v nastavení, zejména pokud jde o úroveň křídla. Větší křídlo získá čas ve středním sektoru, ale na rovinkách jste zranitelní, zatímco menší křídlo poskytne menší odpor pro rovné úseky, ale neposkytne stejnou úroveň přilnavosti v zatáčkovitých zatáčkách. To je podobná situace jako v Baku.
INSIGHT: PŘÍPRAVA NA PŘESTÁVKU
Letní odstávka, zavedená před několika lety, je nařízená dvoutýdenní přestávka, kterou musí dodržovat všechny týmy. Žádné aktivity F1 se nemusí konat a jsou neuvěřitelně důležité pro to, aby členové týmu měli čas dobít energii před druhou polovinou sezóny. „Podle mého názoru je to jedno z nejlepších pravidel, které bylo do formule jedna zavedeno,“ říká Rob Thomas, provozní ředitel.
„Není snadné najednou vypnout a pak najednou zase jít. Je to docela unikátní mít to uprostřed sezony,“ komentuje sportovní ředitel Ron Meadows. Co se tedy musí stát, aby se tým F1 efektivně zastavil a pak se rychle restartoval a vrátil se k závodění? Mluvili jsme s Robem, Ronem a technickým ředitelem Mikem Elliottem, abychom se dozvěděli více.
Zdroj: Mercedes AMG-PETRONAS Formula One Team