Po devadesáti pěti dnech od posledního závodu roku 2023 je Formule 1 tento víkend v Bahrajnu opět v akci, na začátku sezóny se může pochlubit největším počtem závodů vůbec, s návratem Velké ceny Číny a závodem v Imole, který musel být loni zrušeno kvůli povodním v okolí. Charles Leclerc, Carlos Sainz a celý tým jsou připraveni vydat ze sebe všechno díky povzbudivému představení z minulého týdne na SF-24 během tří dnů jediného předsezónního testu na stejném okruhu Sakhir.
Moderní klasika
Bahrain International Circuit je stálou součástí kalendáře Formule 1 a v posledních třech sezónách hostil úvodní kolo. Jeho 15 zatáček je kombinací nízké, střední a vysoké rychlosti se třemi dlouhými rovinkami, z nichž dvě jsou označeny jako DRS zóny. Zatáčka 1 je obvykle nejlepší příležitostí k předjíždění, kde auta prudce zabrzdí z rychlosti přes 300 km/h, než se vrhnou do ostré pravotočivé zatáčky, poté přejdou na levou stranu trati a v sekci se zajímavou směsí zatáček. Zatáčka 4 je dalším průjezdem před těsnějším druhým a třetím sektorem, přičemž další rovinka DRS vede do zatáčky 11.
Vůbec poprvé se Grand Prix Bahrajnu koná v sobotu 2. března. Je to proto, aby byl zachován týdenní odstup a usnadněna logistika před druhým závodem na okruhu Jeddah Corniche, Velkou cenou Saúdské Arábie v sobotu 9. března, aby nedošlo ke střetu s Ramadánem začátkem měsíce, který začíná 10. března. Znamená to, že obvyklý mediální den se nyní koná ve středu, první dva volné tréninky ve čtvrtek ve 14:30 a 18:00 místního času (12:30 a 16:00 SEČ). Finálové volné tréninky a kvalifikace jsou v pátek v 15:30 a 19:00 (13:30 resp. 17.00 SEČ), zatímco samotná Velká cena začíná v sobotu v 18.00 místního času (16.00 SEČ). Kvalifikace a závod jako obvykle začínají při západu slunce, kdy jsou teploty v poušti příznivější.
Fred Vasseur – šéf týmu
„Poté, co SF-24 během testování absolvoval sedm závodních vzdáleností, kdy všechny týmy jely podle svých vlastních programů, konečně nastal čas, aby všichni ukázali co mají v rukou. Od čtvrtečního volného tréninku začneme získávat představu o pořadí a uvidíme výsledky práce, kterou jsme my a ostatní týmy odvedli. Charles a Carlos se za volantem SF-24 cítili pohodlně, což je přesně to, čeho jsme se při navrhování rozhodli dosáhnout. Stojíme proti obvyklým těžkým soupeřům a chci, abychom viděli stejný přístup, jaký jsme měli v závěrečných fázích minulé sezóny. Nesmíme se bát k něčemu se odhodlat, pokud věříme, že odvážné rozhodnutí může změnit náš výkon. Vůz se zdá být konkurenceschopný, Charles a Carlos jsou ve skvělé formě a nálada v týmu je super soustředěná a jsme odhodláni dosáhnout dobrého výsledku.“
Statistiky Ferrari
- Účast ve Velkých cenách: 1074
- Sezóny v F1: 75
- Debut: (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi ret.)
- Vítězství: 243 (22,62 %)
- Pole position: 248 (23,09 %)
- Nejrychlejší kola: 259 (24,11 %)
- Pódiová umístění: 807 (25,05 %)
Ferrari statistiky Bahrain Grand Prix
- Účast:: 19
- Debut: 2004 (M. Schumacher 1.; R. Barrichello 2.)
- Vítězství: 7 (36,84 %)
- Pole position: 6 (31,58 %)
- Nejrychlejší kola: 6 (31,58 %)
- Pódiová umístění: 16 (28,07 %)
Tři otázky pro……
Matteo Togninalli – vedoucí traťového inženýrství
Můžete shrnout třídenní test z minulého týdne z technického hlediska?
Soustředili jsme se na zmapování a porozumění vozu, se zvláštním zaměřením na jízdní vlastnosti a závodní tempo. Specifikace pneumatik je stejná jako v loňském roce, takže byl kladen menší důraz na analýzu tohoto aspektu a více času stráveného soustředěním se na vůz samotný. Navzdory ztrátě času na cestě až k problémům s krytem kanálu jsme získali všechna data, která jsme chtěli, a dokončili náš plánovaný kilometrický výkon, což je velmi důležité, pokud jde o konsolidaci aspektů souvisejících se spolehlivostí. Samozřejmě, že tři dny testování zjevně nestačí k pochopení a optimalizaci nového vozu, ale získali jsme první celkový dojem. Korelace se simulacemi a simulátorem, stejně jako s aerodynamickým tunelem, byla docela dobrá a to je jednoznačně pozitivní. Na trati se vůz choval stejně jako v simulačních relacích, které jsme absolvovali s oběma jezdci, a to jak v absolutních hodnotách, tak ve srovnání s rokem 2023, a také jsme mohli zkontrolovat, jak vůz reagoval na různé změny. To je velmi důležité pro použití různých nástrojů, které nám pomáhají optimalizovat balíček a pro budoucí vývoj. Jezdci řekli, že vůz se ovládal dobře a byl konzistentní v různých podmínkách, což byl jeden z cílů, který jsme si stanovili, protože to může být pomoc, pokud jde o rychlost závodu a řízení pneumatik.
Co můžeme podle toho, co jsme viděli v testu, očekávat od prvního závodu sezóny?
Získat jasnou představu je velmi komplikované, protože každý tým provozoval svůj vlastní program, pokud jde o zatížení paliva a použití pneumatik a obecně jak probíhala práce na trati. Kromě toho trať v Bahrajnu podléhá v průběhu dne velkým změnám ve stavu tratě, pokud jde o teplotu a vítr, což značně ovlivňuje čas na kolo, takže nemůžete porovnávat časy na kolo nastavené v různých okamžicích dne. Celkově očekávám, že se situace nebude o tolik lišit od toho, co jsme viděli na konci roku 2023, přičemž úřadující šampioni a naši další blízcí soupeři vykazují dobrý potenciál. V této fázi nemůžete přesně definovat pořadí , ale rozdíly mezi týmy budou pravděpodobně jen několik desetin.
Existuje nějaký faktor, který by mohl být při rozhodování o výsledku sobotního závodu důležitější než kterýkoli jiný?
Na začátku sezóny je nejdůležitější porozumění vozu a spolehlivost. V tuto chvíli může mít výhodu kterýkoli tým, který nejlépe pochopil nejlepší způsob řízení auta a má jasnou představu o tom, jak z toho všechno dostat. Jak sezóna pokračuje, tím více má tento aspekt tendenci se vyrovnávat a rozdíly pak spočívají v čistém potenciálu vozů. Aspekty týkající se spolehlivosti jsou také lépe pochopeny a zlepšeny, protože vozy mají za sebou více kilometrů. Znamená to, že na začátku sezóny jsou všichni více exponovaní. Měnící se povětrnostní podmínky jsou také faktorem v Bahrajnu, zejména teploty na trati a vítr, které mohou mít značný vliv na výkon a rovnováhu vozu, takže schopnost týmu přizpůsobit se těmto změnám je zásadní. V samotném závodě můžeme očekávat poměrně vysokou degradaci pneumatik ve srovnání se sezónním průměrem, takže zvládnutí tohoto bude také klíčem k závodnímu tempu.
Profil
Matteo Togninalli
Národnost: Italská
Narozen 25.9.1977
Město: Berbenno (Sondrio)
Grand Prix Bahrain: Fakta a čísla
0.
Počet nováčků na startovním roštu pro první závod letošní sezóny Formule 1. To se předtím stalo pouze dvakrát, v letech 1951 a 1969. Ve skutečnosti 19 z 20 jezdců, kteří letos závodí, bylo na startovním roštu Velké ceny Bahrajnu 2023. Jedinou výjimkou je Daniel Ricciardo, který v polovině loňského roku nahradil Nycka de Vriese. Existují dva týmy, jejichž statistiky začínají od nuly, přejmenovaný Kick Sauber a Racing Bulls.
2.
Pořadí Scuderie Ferrari na základě kol a ujetých kilometrů během třídenního předsezónního testu, který se konal od minulé středy do pátku na Bahrain International Circuit. SF-24 absolvoval 423 kol, což je 2 289 kilometrů. Jediným vozem, který si vedl lépe, byl Haas VF-24 poháněný Ferrari, který najel 441 kol nebo 2 386 km. Carlos byl druhý na seznamu jezdců, s 227 koly (1 196 km) druhý za Kevinem Magnussenem z Haasu (239 kol, 1 293 km). Charles je v tomto seznamu šestý se 196 koly nebo 1 061 km.
59.
Počet závodů mistrovství světa Formule 1 konaných v sobotu, stejně jako tomu bude i tento víkend. Není to tedy nic neobvyklého, i když před loňským závodem v Las Vegas se závod konal v sobotu před 38 lety, GP Jižní Afriky v roce 1985. Vůbec první kolo mistrovství světa se jelo v sobotu 13. května v Silverstone. Od začátku šampionátu se každý den v týdnu koná alespoň jeden závod. Je to dáno především tím, že až do roku 1970 se Indianapolis 500 Miles konal vždy 30. května, známý jako Memorial Day, připomínající smrt příslušníků ozbrojených sil Spojených států ve všech válkách. A od roku 1950 do roku 1960 bylo Indy 500 kolo mistrovství světa Formule 1.
237.
Počet kol, nejvíce ze všech jezdců, dokončil v čele Velké ceny Bahrajnu Sebastian Vettel. Německý pilot vyhrál čtyřikrát na okruhu Sakhir, v letech 2012 a 2013 s Red Bullem a v letech 2017 a 2018 s Ferrari. Z jezdců na startovním roštu má tuto sobotu pouze Lewis Hamilton matematickou šanci předjet Vettelův součet, protože aktuálně vedl 214. Příliš vzadu, rovných 96, jsou Charles a Fernando Alonso a Max Verstappen na 84. Valtteri Bottas vedl 16, zatímco Sergio Perez je na 3 a Carlos na 2.
300 000.
Přibližný počet obyvatel Manámy, hlavního města Bahrajnu, poblíž kterého se nachází mezinárodní okruh Sakhir’s Bahrain International Circuit. V arabštině název města znamená „místo odpočinku“ nebo „místo snů“, protože se původně nacházelo v obzvláště klidné oblasti.
Zdroj: Scuderia Ferrari