Velká cena Abu Dhabí – vyhlídky týmu Scuderia Ferrari

Brzy nastane čas, kdy ohňostroj rozsvítí noční oblohu na konci 58 kol nadcházející nedělní Velké ceny Abú Zabí a zatáhne tak oponu za sezónou 2023, kromě závěrečného testu na trati Yas Marina, který bude následovat v úterý 28. listopadu. Pro Ferrari je to důležité finále, protože k mání je abstraktní, ale stále důležitá záležitost druhého místa v Poháru konstruktérů, ztráta na Mercedes se nyní snížila na pouhé čtyři body. I když bylo rozhodnuto také o titulu mezi jezdci, Carlos Sainz má v současné době stejný počet bodů jako jeho krajan Fernando Alonso, i když jezdec Ferrari je díky vítězství v Singapuru v čele pořadí a Charles Leclerc  je aktuálně sedmý. 

Tři piloti

Podruhé v této sezóně bude mít Scuderia na trati tři jezdce. Kromě obou závodních jezdců bude v prvním volném tréninku řídit SF-23 Charlese Leclerca záložní pilot týmu Robert Shwartzman. Na začátku letošního roku ve Velké ceně Nizozemska nahradil Carlose Sainze. Čtyřiadvacetiletý jezdec bude za volantem Ferrari i během úterního testu na konci sezóny, kdy se Carlos a Charles budou dělit o druhý vůz.

Těžko se předjíždějí

Rozvržení trati Yas Marina bylo od roku 2021 přepracováno, aby bylo rychlejší a velkolepější, i když předjíždění je stále velmi obtížné a zůstává trať s vysokým přítlakem. Dvě nejlepší příležitosti k předjíždění jsou ve druhém sektoru: první je po 5. zatáčce na konci 1,2 kilometru dlouhé rovinky, kde lze otevřít DRS; Jezdci se však pak musí ujistit, že správně brzdí v 6. zatáčce, po které následuje další rovinka, kde lze použít pohyblivé zadní křídlo, i když je vždy na obzoru okamžitý protiútok. Třetí sektor je velmi technický a klikatý a může být důležitý v kvalifikaci, protože je nezbytné zajistit, aby pneumatiky měly stále dostatečnou životnost, aby poskytovaly dobrou trakci.

Západ slunce

Jako vždy se závod rozbíhá při západu slunce přímo do očí jezdců, ale pokud jde o výběr odstínu hledí, je třeba vzít v úvahu, že většina závodu se jede v noci pod umělým osvětlením. Druhý volný trénink má větší váhu, protože se koná za stejných podmínek na trati jako v kvalifikaci a závodě, což týmům umožňuje pochopit, jak nejlépe zacházet s pneumatikami jak v kvalifikaci, tak v závodním nastavení. Mnoho rychlých zatáček klade velký důraz na pneumatiky, což je důvod, proč se v loňském roce ukázala jako nejúčinnější strategie dvou zastávek. Historie nám říká, že safety car a červená vlajka mohou často rozhodit jablko, takže týmy se musí připravit na co nejvíce situací.

Program

Pátek 24. listopadu

13.30 (10.30 SEČ) FP 1

17.00 (14 SEČ) FP 2

Sobota 25. listopadu

14.30 (11.30 SEČ) FP 3

18.00 (15 SEČ) Kvalifikace

Neděle 26. listopadu

17.00 (14 SEČ) Závod

 

Frédéric Vasseur, šéf týmu

„Konec sezóny je za dveřmi a je čas, aby všichni vynaložili poslední úsilí před zaslouženou přestávkou. V Las Vegas jsme pracovali velmi dobře, udrželi jsme soustředění, i když jsme čelili poněkud neobvyklým situacím. To samé musíme udělat v Abú Zabí poté, co jsme se v boji o druhé místo v Poháru konstruktérů přiblížili Mercedesu. Dobře rozumíme našemu vozu a víme, že v Abú Zabí nebude tak konkurenceschopný jako v Las Vegas, protože si uvědomujeme, že mezi týmy, které jsou v současné době na druhém, třetím a čtvrtém místě, není moc na výběr. Sebemenší detail může znamenat rozdíl a každý bod se počítá, takže se budeme snažit zajistit, abychom měli navrch a uděláme vše pro to, abychom toho dosáhli!:

Statistiky Ferrari

  • Účast v GP: 1073
  • Sezóny v F1: 74
  • Debut: Monaco 1950, 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi ret.)
  • Vítězství: 243 (22,65%)
  • Pole position: 248 (23,13%)
  • Nejrychlejší závodní kola: 259 (24,14 %)
  • Celkový počet pódií: 806 (25,04 %)

Ferrari Statistiky Velká cena Abú Zabí

  • Účast v GP: 14
  • Debut: 2009 (K. Räikkönen 12.; G. Fisichella 16.)
  • Vítězství: 0
  • Pole position: 0
  • Nejrychlejší kolo závodu: 3 (21,42 %)
  • Celkový počet umístění na stupních vítězů: 9 (21,42%)

Tři otázky pro…

CALUM MACDONALD, TRENÉR PILOTA #55

Popište charakteristiku trati v Abú Dhabí.

Je to noční závod, který kromě toho, že vypadá velkolepě, přináší týmu mnoho výzev. Pokud jde o hospodaření s pneumatikami a strategii, velká změna teploty okolí a trati od horkého odpoledního volného tréninku 1 a 3 k chladnějšímu nočnímu volnému tréninku 2, kvalifikaci a závodu znamená, že jezdci musí odpovídajícím způsobem upravit svůj přístup ke kontrole teploty pneumatik. K dispozici je řada pomalých, středně a vysokých rychlostních zatáček, počínaje vysokorychlostním sektorem 1, kde i během jednoho kola v kvalifikaci musíte kontrolovat prokluzování pneumatik, abyste zabránili přehřátí na začátku kola. Druhý sektor je charakteristický dvěma dlouhými rovinkami DRS, kde je vidět většina předjíždění v závodě. Závěrečný třetí sektor kolem přístavu a ikonického hotelu vyžaduje od pilota přesnost, zatímco on kontroluje přetáčivost a nízkou přilnavost zadních pneumatik, které se mohou přehřát, než se dostanou do tohoto sektoru.

Po několika sprintech a zcela nové trati se vracíme zpět na známý okruh a tradiční víkendový formát. Jak se jako trenér jezdců vypořádáváte s víkendem s Carlosem a jak důležitá jsou data z předchozího ročníku závodu?

K víkendu přistoupíme na základě všeho, co jsme se naučili z předchozích ročníků v Abú Dhabí, stejně jako z přípravy na simulátoru, kterou jsme absolvovali v týdnech před závodem. S Carlosem během středy a čtvrtka projdeme všechny informace, které potřebuje, včetně správy pneumatik, spotřeby energie, vlastností trati, strategie a dalších. Část tohoto času bude využita k tomu, abychom podrobně hovořili o jeho přístupu k jízdnímu kolu, využili cenná data z minulosti a palubní video k určení správného nájezdu zatáčku po zatáčce a zdůraznili všechny triky, které jsme zjistili, že fungují. Tímto způsobem vstoupíme do prvního tréninku s dobrým základem, na kterém budeme moci optimalizovat jeho jízdu a vyladit nastavení vozu s cílem být co nejlépe připraven na kvalifikaci a závod.

Jak jste se dostal k práci pro Ferrari a jaké to je být součástí tohoto týmu?

Do Ferrari jsem nastoupil v roce 2016 poté, co jsem absolvoval magisterský titul v oboru pokročilého motoristického inženýrství na Cranfield University, přičemž jsem již dokončil bakalářský titul v oboru strojního inženýrství s aerodynamikou na univerzitě v Glasgow. Svou kariéru jsem začal šestiměsíčním pobytem v rámci postgraduálního programu Ferrari Engineering Academy v roli Simulator Performance Engineer. Okamžitě jsem se zapojil do reálných projektů s velmi zkušenými kolegy, podílel jsem se na vývoji vozu Formule 1, získával praktické zkušenosti s nejmodernějšími zařízeními, jako je simulátor jezdce Nedokážu dostatečně vyjádřit, jak cenných bylo mých šest měsíců v akademii při pokládání základů mé kariéry ve Ferrari. Být součástí týmu na trati v první linii závodního zážitku a přímo přispívat k výkonu týmu je velmi obohacující. Pracovní prostředí je rychlé a soutěživé a je to můj oblíbený aspekt této pozice. Jako jediný skotský inženýr v týmu vnímám kulturní rozdíly jako jedinečné a dodávají každodennímu životu jedinečnou příchuť, ale sdílená vášeň pro technickou dokonalost a touha po vítězství vytváří v týmu silný pocit kamarádství. Jsem součástí týmu již sedm let a byla to jedinečná a obohacující zkušenost přispět k odkazu týmu Ferrari Formule 1.

Profil

Calum MacDonald

Státní příslušnost: britská

Narozen: 19/11/91  Glasgow (Skotsko, Spojené království)

 

Velká cena Abú Zabí: fakta a čísla

 

4.8.

Počet sekund, které potřebuje Formule Rossa, horská dráha ve Ferrari World v Abú Dhabí, aby dosáhla maximální rychlosti 239 km/h. Díky tomu je ještě rychlejší než vůz Formule 1, který za stejnou dobu dokáže dosáhnout „pouze“ 200 km/h.

12.

Počet kol Velké ceny Abú Zabí vedené vozem Ferrari byl rozdělen mezi tři kola Fernanda Alonsa v nepříznivém závodě v roce 2010, osm pro Sebastiana Vettela v roce 2016 a jedno pro Charlese Leclerca v závodě 2022. Tento závod proto nebyl pro tým z Maranella šťastným lovištěm a ve skutečnosti je Yas Marina nejzávodnějším závodem na trati, na které Scuderia nikdy nevyhrála.

50.

Počet vádí ve Spojených arabských emirátech. Je to jedna z 20 zemí na světě, kde nejsou žádné řeky – osm je v Asii, pět v Oceánii, tři v Evropě a dvě v Africe – ale každoročně se na velmi krátkou dobu objevují dočasné vodní cesty, známé jako vádí, které přispívají k několika málo oázám přítomným na Blízkém východě.

70.

Různé národnosti sokolníků, kteří se účastní Festivalu sokolnictví, který se koná jednou za tři roky v Abú Dhabí, nejvýznamnější události svého druhu. Obvykle se odehrává na velkém otevřeném prostranství známém jako Pouštní tábor. Sokolnictví je v Abú Dhabí tak významným sportem, že se zde nachází největší veterinární nemocnice, která se věnuje léčbě těchto ptáků v počtu přibližně 11 000 ročně.

123.

Počet Guinnessových světových rekordů vytvořených ve dvouletém období od roku 2022 do roku 2023 ve Spojených arabských emirátech, čímž se celkový počet rekordů vytvořených v zemi zvýšil na téměř 200. Spojené arabské emiráty si oblíbili lámání rekordů, že mezinárodní organizace, která je ratifikuje, zde dokonce otevřela kancelář. Poslední rekord byl zaznamenán v kopcích Hajar ve městě Hatta. Jméno města je hrdě vyvěšeno na hoře, což z něj činí nejvyšší znak na světě. Každé písmeno je vysoké 19,28 metru, dokonce vyšší než slavný nápis Hollywood, který je vysoký 13,71 metru. V případě, že máte chuť na návštěvu, můžete tak učinit zdarma, ale pozor, přístup je možný pouze pěšky.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX 24.-26.11. 2023