Desátý podnik sezony je pro Formuli 1 „těžkým“ podnikem. Velká cena Španělska se jako obvykle jede na okruhu Barcelona-Catalunya, který je jednou z technicky nejnáročnějších tratí jak pro vozy, tak i pro pneumatiky. Proto není žádným překvapením, že Pirelli pro tento závod opět vybralo své tři nejtvrdší směsi pneumatik do sucha pro rok 2024 – C1 jako tvrdé, C2 jako střední a C3 jako měkké, stejné tři vybrané pro úvodní kolo roku v Bahrajnu.
Trať
Trať je jednou z nejúplnějších ze všech okruhů na světě, nejen těch v kalendáři Formule 1, pokud jde o výzvy, které představuje. Kromě rovinek se může pochlubit všemi možnými typy zatáček, přičemž některé z nich, jako je 3. zatáčka a kombinace 13. a 14. zatáčky, které vedou na hlavní rovinku, se projíždějí ve velmi vysokých rychlostech. Boční síly působící na pneumatiky, zejména na levé straně vozu, jsou obzvláště vysoké, částečně proto, že devět ze 14 zatáček je vpravo.
Po mnoho let byl tento okruh domovem zimních testů týmů a také znamenal začátek evropské části sezóny, což také znamenalo příchod prvních velkých vylepšení roku. Nedávné změny v předsezónních testech a kalendáři znamenají, že to již neplatí, ale Barcelona je stále testovacím testem, který se setkává s obavami všech týmů, protože – a v tomto případě je klišé pravdivé – pokud je zde vůz konkurenceschopný, měl by být rychlý na všech typech tratí.
V roce 2023 byla obnovena původní konfigurace, používaná od roku 1991, kdy se tato trať poprvé objevila v kalendáři Formule 1. V roce 2007 byla změněna vložením šikany před poslední zatáčkou s cílem vytvořit další příležitost k předjíždění, ale to se neuskutečnilo. Odstranění šikany v kombinaci s aerodynamickou konfigurací současných vozů zde totiž zaznamenalo nárůst předjíždění, takže v loňském roce se tato trať posunula ze střední kategorie, pokud jde o možnosti předjíždění, na jednu z prvních čtyř.
Letošní závod se koná o tři týdny později než v roce 2023, takže by mohlo být tepleji a to by mohlo přidat další faktor do hospodaření s pneumatikami. Tento problém s chlazením by mohl C3 znevýhodnit, zatímco v loňském roce byla tato směs poměrně konkurenceschopná i v závodě, pro první stint si ji vybralo 16 z 20 jezdců.
Strategie
Z hlediska strategie by měla být nejrychlejší variantou dva pit stopy, přičemž do hry mohou vstoupit všechny sloučeniny. Pokud je degradace vyšší, pak by mohla být možná i strategie tří pit stopů, zejména proto, že loňský závod ukázal, že předjíždění je snazší než v minulosti.
Důležitost kvalifikace
Dalším hlediskem na okruhu Barcelona-Catalunya je důležitost kvalifikace. V ne méně než 24 závodech zde byl jezdec z pole position první, kdo projel šachovnicovým praporkem, a k důležitosti této statistiky přispívá i to, že ve čtyřech dalších případech odstoupil jezdec, který byl v kvalifikaci nejrychlejší.
Šampionát Formule 2, Formule 3 a F1 Academy
Po Velké ceně Miami je tento víkend druhým v tomto roce, ve kterém se pojedou všechny čtyři šampionáty, pro které je Pirelli výhradním dodavatelem pneumatik. Kromě Formule 1, Formule 2 a Formule 3 hostí Barcelona třetí podnik čistě ženské série F1 Academy, která se koná již druhou sezónu.
Letošní závod je 54. ročníkem Velké ceny Španělska, 34. ročník, který se bude konat v současném dějišti. Poprvé se v kalendáři objevil v roce 1951 a stálicí se stal v roce 1986. Trať Montmelo je pátou, která hostí tuto Grand Prix: dříve se jela na dvou městských okruzích v hlavním městě Katalánska, dvakrát v Pedralbes a čtyřikrát na Montjuicu. Konal se také na stálých místech v Jaramě na předměstí Madridu (devětkrát) a v Jerez de la Frontera v Andalusii (pětkrát). Španělsko hostilo také dalších sedm podniků mistrovství světa, všechna pod názvem Velká cena Evropy: v letech 1994 a 1997 v Jerezu a v letech 2008 až 2012 na městském okruhu ve Valencii.
Velká cena Španělska
Michael Schumacher a Lewis Hamilton jsou nejúspěšnějšími jezdci Velké ceny Španělska se šesti vítězstvími, zatímco vítězství ve Velké ceně Evropy 1994 dělá ze Schumachera nejúspěšnějšího jezdce, pokud jde o závody F1 na španělské půdě. Němec také vede tabulku pole position se 7 nejrychlejšími koly závodu (7) a umístěními na stupních vítězů (12). Z konstruktérů vede Ferrari s 12 vítězstvími, 14 pole position a 38 umístěními na stupních vítězů.
Zdroj: Pirelli