Pneumatiky Pirelli pro Velkou cenu Singapore

Baku a Singapur dělí přibližně sedm tisíc kilometrů a celý cirkus Formule 1 se právě vypořádal s další logistickou výzvou této velmi dlouhé sezóny, když během několika dní přesunul personál, auta a vybavení z břehů Kaspického moře do městského státu, kde se Malacký průliv setkává s Jihočínským mořem. Je to poprvé, co se tyto dva závody jedou po sobě.

Velká cena Singapuru

Zde na rovníku jsou směsi pro suché počasí zvolené pro 15. ročník Velké ceny Singapuru stejné jako v loňském roce a v podstatě stejné jako při posledních dvou závodech v Monze a Baku, na tratích s velmi odlišnými charakteristikami: C3 jako tvrdá, C4 jako střední a C5 jako měkká.

Okruh  Marina Bay

Okruh byl loni upraven s cílem zlepšit plynulost, ale i tak je to jeden z nejklikatějších v sezóně. Jeho délka se nyní snížila na 4.940 kilometrů, takže počet kol byl zvýšen na 62. V posledním sektoru, mezi dříve zatáčkami 16 a 19, je nahradila rovinka na 400 metrů, takže počet zatáček byl snížen z 23 na 19. V loňském roce byly zahájeny práce na obnově povrchu trati a letos byly upraveny také úseky mezi zatáčkami 3 a 9, 10 a 12 a 14 a 17. Bitumen by měl být podobný tomu, který se používá na veřejných komunikacích obecně otevřených pro městský provoz, ale s novým asfaltem lze očekávat hladší povrch. Z prvního volného tréninku se toho obvykle mnoho nenaučíte, ale tentokrát to všem poskytne příležitost získat důležitá data týkající se chování pneumatik.

Stejně jako na všech městských okruzích, i v Singapuru je sebemenší chyba vykoupena vysokou cenou, protože je zde velmi málo oblastí pro výjezdy a jízda mimo trať vás může dostat do bariér. Proto je zde safety car běžným jevem, zejména proto, že odstranění zasaženého vozu z trati trvá poměrně dlouho. Existuje několik faktorů, které dělají z jedné zastávky jedinou platnou strategii: za prvé, čas ztracený pro pit stop při výměně pneumatik je přibližně 28 sekund, částečně proto, že rychlostní limit v boxové uličce je snížen na 60 km/h, a za druhé, předjíždění na této trati je rozhodně komplikované. O dvou zastávkách je třeba uvažovat pouze v případě, že bude závod neutralizován.

Směsi pneumatik

Měkká pneumatika je obvykle čistě kvalifikační, přičemž závodní kola jsou rozdělena mezi střední a tvrdou pneumatiku. Loni však C5 v neděli sehrála svou roli, zejména v prvním stintu, kdy jezdci chtěli co nejlépe využít její extra přilnavost na startu. Degradace na této trati je způsobena především tepelným namáháním, ani ne tak na povrchu pneumatiky, ale v jejím rámci, což je něco, co se tak často nevidí a co se hodně liší v závislosti na nastavení vozu a aerodynamickém zatížení, které vozy generují.

Na okruhu Marina Bay jsme často viděli první stinty, kde se jezdci snažili jet co nejdéle, starali se o své pneumatiky s cílem co nejvíce vyvážit oba stinty. To často vede k vytvoření kolony vozů, které všechny jedou čelem k patě a nejsou schopny předjíždět, protože zde není dostatečný rozdíl ve výkonu, a to i přesto, že trať má tři DRS zóny. Proto se FIA ve snaze o větší akci na trati rozhodla zavést pro tento víkend čtvrtou DRS zónu mezi zatáčkami 14 a 16 a budeme si muset počkat do neděle, abychom zjistili, zda přinese požadovaný výsledek.

K nepředvídatelnosti tohoto závodu přispívá i počasí.

Singapurské klima, které se nachází  na rovníku, se nemění, s vysokou vlhkostí, zřídka pod 70%, s možností dešťových přeháněk, některých velmi silných, v kteroukoli denní nebo noční dobu.

Byla to vůbec první Grand Prix, která se jela v noci pod umělým osvětlením a vizuálně vždy poskytovala skvělou show. Jak už to na úzké trati bývá, kvalifikace je téměř nejdůležitějším faktorem, pokud jde o výsledek závodu, což vysvětluje, proč devět ze 14 dosud konaných závodů bylo vyhráno z pole position. Králem Singapuru je Sebastian Vettel, který zde vyhrál pětkrát, čtyřikrát z pole position, přičemž jeho celkový počet umístění na stupních vítězů je osm. Vzhledem k tomu, že německý pilot v roce 2022 opustí sport, mohl by přijít o svou korunu ve prospěch Lewise Hamiltona, který má dosud stejný počet pole position a čtyři vítězství, a zároveň se přibližuje Vettelovu rekordu v počtu prvních tří míst, který má sedm.

V Marina Bay vyhráli i další tři jezdci, kteří stále závodí: Fernando Alonso tak učinil dvakrát a Carlos Sainz a Sergio Pérez mají po jednom vítězství, zatímco další odstoupivší Nico Rosberg zde také jednou vyhrál. Z týmů vedou Ferrari, Red Bull a Mercedes, které mají na kontě čtyři vítězství, zatímco Ferrari má lví podíl na pole position se sedmi vítězstvími. Pokud jde o umístění na stupních vítězů, je to modrá barva Red Bullu, která vede se 14 prvními třemi umístěními.

Pneumatiky Pirelli pro Velkou cenu Singapuru

Zdroj: Pirelli

 

Formule 1 – Singapore Airlines Singapore GRAND PRIX 20.- 22.2024