Pneumatiky Pirelli pro Velkou cenu Saúdské Arábie

Jen pár dní po startu v Bahrajnu se Formule 1 přesunula z Perského zálivu  na pobřeží Rudého moře na 2. závod, který se  jede od čtvrtka 7. do soboty 9. března. I když vzdálenost vzdušnou čarou od stálé trati Sakhir k městskému okruhu v Džiddě je jen asi 1260 kilometrů, vlastnosti obou tratí nemohou být odlišnější. Z trati s velmi abrazivním asfaltem, kde je tepelná degradace obzvláště vysoká a kde jsou klíčovými faktory stabilita při brzdění a trakce, se nyní přesouváme na trať s poměrně hladkým povrchem a velmi vysokými rychlostmi (průměr na kolo 250 km/h), která je v tomto ohledu na druhém místě za Monzou.

S délkou 6,174 kilometru je to druhá nejdelší trať v kalendáři, obzvláště klikatá s 27 zatáčkami, což je nejvíce ze všech okruhů, a v sobotu ji jezdci zdolají 50krát. Skutečnost, že mnoho zatáček je středně rychlých až vysokorychlostních, znamená, že pneumatiky jsou vystaveny vysokým bočním silám. Stejně jako v Bahrajnu se kvalifikace i závod konají ve večerních hodinách, počínaje 20:00 místního času, s teplotami, které jsou tedy nižší než během prvních volných tréninků ve čtvrtek a v pátek.

Tři směsi pneumatik Pirelli

Na základě zkušeností z předchozích tří ročníků tohoto závodu si Pirelli vybralo tři směsi střední třídy: C2 jako tvrdou, C3 jako střední a C4 jako měkkou. Dalším rozdílem oproti Bahrajnu je závodní strategie. Minulou sobotu drtivá většina jezdců absolvovala dva pit stopy, přičemž jedinou další pravděpodobnou volbou byla strategie tří zastávek. V Džiddě je však docela možné si představit závod s jedním pit stopem, kdy se jezdci budou střídat mezi střední a tvrdou sadou pneumatik v závislosti na jejich umístění na startovním roštu. Vzhledem k tomu, že se jedná o městský okruh, není zde mnoho únikových zón, a tak je riziko nehod poměrně vysoké, stejně jako šance, že na trati uvidíte safety car nebo dokonce budete mít závod pod červenou vlajkou. Předjíždění je docela ošemetné, přičemž nejlepší příležitost přichází při nájezdu do 1. zatáčky.

Vývoj trati

Jak už to na městských okruzích bývá, vývoj trati bude velmi vysoký a v kvalifikaci bude klíčové vybrat přesně ten správný okamžik, kdy vyjet na trať a zajet dobrý čas na kolo, a také důležité bude správně zajet přípravné kolo. V minulých podnicích jsme dokonce viděli jezdce, kteří absolvovali dvě přípravná kola, aby dostali měkké pneumatiky na správnou teplotu, což může způsobit problémy související s provozem.

Pirelli je dodavatelem pneumatik také pro čistě ženský šampionát

Kromě obvyklého doprovodného závodu v podobě druhého kola šampionátu Formule 2 hostí okruh v Džiddě také první ze sedmi podniků letošní sezóny, které se jedou souběžně s Grand Prix. Již druhý rok po sobě je Pirelli oficiálním dodavatelem pneumatik pro čistě ženský šampionát. Společnost tak posiluje svou podporu mladých jezdců na jejich kariérním žebříčku tím, že rozšiřuje škálu příležitostí, které mají k dispozici, takže někteří jezdci, jak tomu bylo již v minulosti, by se mohli dostat na vrchol svého specializovaného oboru, protože vždy a výhradně závodili na pneumatikách Pirelli.

Všechny vozy F1 Academy jsou obuty do 13palcových pneumatik Pirelli P Zero DM, stejně jako v minulé sezóně a ve všech sériích Formule 4, kde je Pirelli dodavatelem. P Zero DM je navržen tak, aby udržoval konstantní úroveň výkonu i na delší vzdálenosti, aby závodní jezdci mohli rozvíjet své dovednosti, aniž by se museli potýkat s proměnnými, které se obvykle vyskytují ve velkých šampionátech týkajících se opotřebení pneumatik. Každý jezdec bude mít během závodního víkendu k dispozici 14 suchých pneumatik (tři a půl sady) a 8 pneumatik do deště (dvě sady).

Pirelli Pole Position Award

S letošním seriálem se pojí několik zajímavých bodů. Nejrychlejší jezdec v kvalifikaci obdrží Pirelli Pole Position Award, miniaturní verzi pneumatiky P Zero, stejně jako ta, která byla udělena vítězi Formule 1. Jezdci, kteří budou slavit na stupních vítězů, budou mít na sobě klasickou pódiovou čepici Pirelli, ale ve speciální limitované edici pro tuto sérii ve fialové barvě.

F1 Academy

Od letošního roku je navíc F1 Academy hodnocena jako skutečná juniorská kategorie, protože pět nejlepších jezdců v šampionátu získá body do superlicence FIA. V každém kole dostane šanci závodit jiný místní jezdec, a to prostřednictvím systému divokých karet.

 

Pneumatiky Pirelli pro Velkou cenu Saúdské Arábie

 

Zdroj: Pirelli

 

Formule 1 – STC Saudia Arabian Grand Prix 7.-9.3.2024