Pneumatiky Pirelli pro Velkou cenu Kataru

Mario Isola – šéf motoristického sportu Pirelli 

„ Formule 1 se nyní vrací do Kataru, dva roky po svém debutu v roce 2021. Ale v mnoha ohledech je to další nový začátek, protože vozy jsou nyní zcela odlišné od těch, které jsme viděli před několika lety, a okruh Losail byl kompletně přepracován, s upravenými obrubníky. Na papíře zůstávají hlavní rysy trati stejné – hlavní rovinka je dlouhá jen něco málo přes kilometr a 16 zatáček – ale je jasné, že změny provedené v posledních dvou letech znamenají, že data shromážděná z první velké ceny jsou jen relativně užitečná.

Pokud jde o náročnost, Losail je velmi náročný okruh pro pneumatiky, podobně jako Silverstone a Suzuka. Není tedy náhoda, že zvolené směsi jsou stejné: C1, C2 a C3. Je tu celá řada zatáček, většina z nich je středně rychlá a vysoká. Série zatáček mezi zatáčkami 12 a 14 připomíná slavnou zatáčku 8 v Istanbulu: jednu z nejnáročnějších zatáček pro pneumatiky v novodobé historii Formule 1. Tato sekvence je také jedním z nejvlivnějších faktorů dobrého času na kolo. Skutečnost, že 11 ze 16 zatáček je pravotočivých, klade zvláštní důraz na levou část vozu, zejména vpředu, ale úroveň energie procházející pneumatikami v roce 2021 byla stále poměrně dobře vyvážená mezi oběma nápravami.

Dalším faktorem, který dělá Velkou cenu Kataru ještě náročnější pro nás, stejně jako pro jezdce a týmy, je návrat formátu sprintu. V pátek bude k dispozici pouze hodina volného tréninku, aby se zjistilo nastavení a posoudilo chování pneumatik na dlouhých tratích; Navíc se tento trénink koná v horkém denním žáru, který zahřeje asfalt, na rozdíl od kvalifikace a dvou závodů, které se konají v noci. Takže vše je připraveno pro zajímavý víkend, stejně jako možná několik překvapení; Schopnost rychle a dobře se přizpůsobit trati by mohla přinést významnou výhodu.“

Pneumatiky na trati

  • Pro Grand Prix Kataru budou mít týmy C1 jako P Zero White hard, C2 jako P Zero Yellow medium a C3 jako P Zero Red soft. Jedná se o stejnou nominaci jako pro předchozí závod v Japonsku.
  • Kromě nového asfaltu je v Losailu také nová infrastruktura. Boxové garáže, původně navržené pro MotoGP, byly rozšířeny a zvýšeny co do počtu . K dispozici je také nové zařízení pro kontrolu závodu a mediální centrum.
  • Zatím jedinou Velkou cenu Kataru vyhrál Lewis Hamilton. Pilot Mercedesu, který startoval z pole position, vyhrál před Red Bullem Maxe Verstappena (který zajel nejrychlejší kolo) a Fernandem Alonsem, jezdícím v té době jezdil za Alpine.
  • Široká škála strategií byla k vidění před dvěma lety. Polovina pilotů startovala na měkkých sadách pneumatik a druhá polovina na středních sadách pneumatik, zatímco počet zastávek v boxech se pohyboval od jedné do tří. Hamilton vyhrál se dvěma pit stopy, když dokončil dva úvodní stinty na středních pneumatikách před posledním stintem na tvrdé sadě.
  • Dauhá bude noční závod s kvalifikací a Velkou cenou startující ve 20:00 (místního času). V sobotu odstartuje v 16:00 Sprint Shootout a samotný Sprint závod ve 20:30. Na programu nejsou žádné podpůrné závody, což znamená, že trať nebude pogumována jinými vozy.
  • I když některé zelené plochy byly speciálně postaveny kolem okruhu, písek často nafouká na povrch z okolní pouště. Evoluce trati je tak dalším klíčovým faktorem, který nový asfalt ještě umocní.
  • Okolní teploty jsou v Kataru v tomto ročním období vysoké a během týdne před závodem vrcholí nad 40 ° C. Pozdější doba session ve srovnání s rokem 2021 by však měla vést k širšímu teplotnímu rozpětí, než tomu bylo před dvěma lety.

 

PIRELLI V MOTORISTICKÉM SPORTU

Společnost Pirelli, založená v roce 1872, je společnost s hlubokými italskými kořeny, která je nyní uznávána po celém světě pro své špičkové technologie, schopnost inovace a kvalitu svých výrobků. Motoristický sport vždy hrál důležitou roli ve strategii Pirelli a řídil se filozofií „race to road“. Společnost se zabývá motoristickým sportem již 116 let a dnes dodává pneumatiky pro více než 350 šampionátů na dvou i čtyřech kolech. Pirelli věnuje neustálou pozornost co nejefektivnějšímu využívání přírodních zdrojů a energie a do roku 2030 dosáhne uhlíkové neutrality.

Pirelli je globálním partnerem mistrovství světa FIA Formule 1 od roku 2011. Společnost také dodává šampionáty včetně FIA Formule 2, FIA Formule 3, Formule Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship a GT World Challenge, spolu s mnoha národními sériemi.

Zdroj: Pirelli

 

Formule 1 – QATAR AIRWAYS QATAR GRAND PRIX 6.-8.10.2023