Pneumatiky Pirelli na Velkou cenu Brazílie

Tvrdší směsi pro sprintový víkend v Sao Paulu. Čtrnáct dní po předchozím kole se Formule 1 vrací na americký kontinent na Velkou cenu Sao Paula. Brazilský víkend zahrnuje předposlední sprint, který předchází poslednímu sprintu sezóny v Kataru.

Pneumatiky Pirelli pro trať Interlagos

Brazílie má silné vazby na tento sport, má bohaté závodní dědictví a je domovem několika velkých šampionů, kteří zanechali nesmazatelnou stopu v historii Formule 1.

Trať Interlagos se zajímavým mixem rovinek a zatáček obvykle poskytuje skvělou podívanou a těsné závodění, přičemž náhlé bouřky s deštěm často přispívají k nejistotě konečného výsledku.

Tento týden je Pirelli Podium Cap zelená a žlutá, což odráží barvy národní vlajky. Speciální edice, kterou budou jezdci nosit na stupních vítězů, je vyráběna společností Pirelli Design s kreativním přispěním designéra Denise Dekoviče a lze ji zakoupit na stránkách věnovaném e-shopu https://store.pirelli.com

Směsi

Letošní výběr směsí pro Velkou cenu Sao Paula se vrací do roku 2023, přičemž C2, C3 a C4 jsou tvrdé, střední a měkké, tedy o krok těžší než trio používané v loňském roce.

V loňském roce nebyly pneumatiky do suchého počasí pro závod vyžadovány, ale při použití v pátek a v sobotu ráno vykazovaly vysokou úroveň opotřebení a také zrnění, zejména na zadní nápravě. Okruh byl dokončen s novým povrchem, takže zůstal velmi hladký povrch, méně abrazivní než v předchozích letech, i když stále se spoustou hrbolů kolem trati.

Pokud budou podmínky podobné, s nevyhnutelnými změnami v důsledku stárnutí asfaltu, rozhodnutí o nasazení tvrdších směsí by tak mohlo prodloužit životnost pneumatik, které jsou již nyní odolnější vůči degradaci než řada pro rok 2024. To by mohlo umožnit vstup na měkké pneumatiky, která se loni používala pouze pro kvalifikaci sprintu.

 

Rok  2024

V loňském roce se kvalifikace i závod konaly v neděli. Kvůli špatné předpovědi počasí se ředitel závodu rozhodl jet kvalifikaci na 07:30 a také posunout čas startu Grand Prix na 12:30. Pneumatiky do suchého počasí nebyly nikdy použity v žádném okamžiku během dne.

Všichni jezdci byli na startu na přechodných pneumatikách a v polovině trati byl závod označen červenou vlajkou, protože déšť zesílil. V té době mělo pneumatiky Full Wet nasazeno pouze pět jezdců. Po restartu dokončili všichni jezdci závod na pneumatikách do přechodných podmínek, pouze čtyři z nich jeli s novou sadou. Pokud by se jednalo o závod na suchu, data z předchozího dne naznačovala, že dvě zastávky byly nejrealističtější možností, pokud jde o závodní čas a správu pneumatik, vzhledem k míře opotřebení během pátečních a sobotních tréninků.

 

Trať

Okruh pojmenovaný na počest brazilského závodníka José Carlose Paceho je dlouhý 4,309 kilometru. Byla postavena v letech 1938 až 1940 a velkou část své inspirace čerpá ze tří klasických okruhů: Brooklands v Anglii, Roosevelt Raceway ve Spojených státech a Montlhery ve Francii.

Zajímavé je uspořádání Interlagosu s náznaky oválného okruhu proti směru hodinových ručiček, se kterým se jezdci v závodě potýkají 71krát. Může se pochlubit 15 zatáčkami s relativně vyváženými příčnými a podélnými silami, které nepřiměřeně nezatěžují pneumatiky, protože jsou vystaveny zatížení rovnoměrně rozloženému mezi přední a zadní nápravu.

Kombinace několika rovinek a mnohem klikatějších úseků nabízí spoustu příležitostí k předjíždění, i když to také znamená vyšší riziko safety caru a nehod.

V tomto ročním období mohou být počasí a teplota velmi proměnlivé, s rizikem častých dešťů a nevyhnutelným používáním pneumatik do mokra.

Další zvláštností Interlagosu je hrbolatý charakter trati, který je důsledkem toho, že je postaven na relativně nestabilním povrchu: je to jen další výzva, se kterou se musí jezdci a týmy vypořádat z hlediska nastavení a správy pneumatik.

 

Klíčové slovo: barva

Brazilský karneval je známý po celém světě pro zářivé barvy svého prostředí a kostýmy účastníků, které ztělesňují slavnostního ducha a kulturní identitu země. Právě v Rio de Janeiru, kde se konal slavný karneval, Pirelli poprvé představilo barevné bočnice na svých pneumatikách, které jsou nyní výraznou ochrannou známkou italské společnosti ve Formuli 1.

V prvním kole sezóny 1986 F1, které se konalo na okruhu Jacarepagua v Rio de Janeiru, představil tým Benetton, vlastněný stejnojmennou oděvní společností a známý svým inovativním použitím barev, něco nového v podobě pneumatik Pirelli se zcela barevnými bočnicemi. Vozy B186 řízené Gerhardem Bergerem a Teo Fabim je k velkému údivu všech nasadily do prvního stintu závodu. Až do tohoto dne zůstávaly pneumatiky téměř výhradně černé.

Když se Pirelli v roce 2011 vrátilo do Formule 1 jako výhradní dodavatel pneumatik, zavedlo vedle loga barevné označení pro snadnější identifikaci. Tato myšlenka dosáhla svého vrcholu v roce 2018, kdy existovalo ne méně než sedm různých barev pro identifikaci různých směsí, přičemž řada byla známá jako „duha“. Tento experiment však trval pouze do konce této sezóny, kdy byl nahrazen současnou bílou, žlutou a červenou.

Statistický koutek

K dnešnímu dni Brazílie hostila 51 Velkých cen mistrovství světa Formule 1, 47 z nich je pojmenováno po zemi a poslední čtyři po městě Sao Paulo. Interlagos hostil 41 závodů, počínaje prvním ročníkem v roce 1973. V roce 1978 a v letech 1981 až 1989 se závod jel na okruhu Jacarepagua v Rio de Janeiru.

Ze závodů jetých na okruhu José Carlos Pace je nejúspěšnějším jezdcem Michael Schumacher se čtyřmi vítězstvími a deseti umístěními na stupních vítězů. Pokud by letos vyhráli Max Verstappen nebo Lewis Hamilton, vyrovnali by rekord německého mistra na trati Paulista.

Z týmů vede Scuderia Ferrari s 9 vítězstvími, jen o jedno před McLarenem. Interlagos byl také dějištěm prvního vítězství George Russella ve Formuli 1 v roce 2022.

Zdroj: Pirelli Media

 

Formula 1 – MSC Cruises Grande Prêmio São Paulo 7.-9.11.2025