„Nové iniciativy v Imole s ohledem na udržitelnější Formuli 1“
„První závod sezóny 2023 v Evropě bude obsahovat dvě důležité inovace v oblasti pneumatik, obě zaměřené na zlepšení ekologické udržitelnosti našeho sportu. První se soustředí na kvalifikaci: v Imole budeme testovat nové nařízení, které vyžaduje, aby týmy používaly jiný typ směsi pro každou ze tří relací, s tvrdou pro Q1, střední pro Q2 a měkkou pro Q3. To znamená snížení – ze 13 na 11 – sad suchých pneumatik, které má každý pilot k dispozici na celou akci, a tím snížení dopadu výroby a přepravy pneumatik na životní prostředí. Poté, se stejným cílem, počínaje touto velkou cenou, bude představena nová směs plně mokré pneumatiky, která nebude vyžadovat předem používat ohřívače pneumatik. Testy na trati prokázaly ještě lepší výkon než předchozí Cinturato Blue plně do mokra, a to i bez elektrického vyhřívání pneumatiky. Výsledkem studií provedených Pirelli je první konkrétní krok k použití suchých pneumatik bez předehřívání. Nakonec jsme se rozhodli přinést do Imoly naši řadu měkčích směsí (C3, C4 a C5), které by týmům mohly před závodem nabídnout širší škálu strategických možností.“
Mario Isola – ředitel motorsportu
PNEUMATIKY NA TRATI
- Pirelli se rozhodlo přinést svou měkčí řadu směsí na Made in Italy a Emilia-Romagna Grand Prix, což znamená C3 (jako P Zero White hard), C4 (jako P Zero Yellow medium) a C5 ( jako P Zero Red soft) bude k dispozici týmům po celý víkend. Okruh v Imole je po Baku druhým v kalendáři na rok 2023, který obsahuje tři nejměkčí směsi pneumatik.
- Více měkkých směsí by mohla otevřít další závodní strategie. Imola je tradičně závodem s jedním pitstopem, ale s trojicí pneumatik, jejichž degradace bude pravděpodobně nižší než u těch používaných v minulosti, budou mít týmy více alternativ.
- Okruh Autodromo Enzo a Dino Ferrari letos oslavil 70. narozeniny. Imola, která byla dokončena v roce 1953, je ze „staré školy“, užší než mnoho moderních. Z tohoto důvodu je předjíždění také obzvláště náročné, ale zároveň zajímavější.
- Asfalt, přestože byl před několika lety znovu položen, je na pneumatiky mírně abrazivní. Dráha je hladká a příčné a podélné síly jsou vyvážené. Průměrný je také přítlak a vývoj trati.
- V roce 2022 se Velká cena Made in Italy a Emilia-Romagna konala o předposledním dubnovém víkendu, o měsíc dříve než v letošní sezóně: teoreticky by měly být vyšší teploty, ale v tuto chvíli se očekává, že sotva překročí 20 °C.
NOVÝ KVALIFIKAČNÍ FORMÁT: ALTERNATIVY PŘIDĚLOVÁNÍ PNEUMATIK
Během víkendu v Imole bude testován nový kvalifikační formát. V každé ze tří kvalifikačních jízd budou týmy muset používat pouze jeden typ směsi: v Q1 tvrdé, v Q2 střední a v Q3 měkké.
Takzvané „Alternative Tire Allocation“ (ATA) umožní snížit počet sad pneumatik do suchého počasí dodávaných Pirelli na 11 oproti 13 na vůz o závodních víkendech, kde se nepořádá sprint F1. Ty budou rozděleny na tři tvrdé, čtyři střední a čtyři měkké. Počet sad mokrých pneumatik zůstává nezměněn: čtyři sady Cinturato Green střední a tři sady Cinturato Blue plně do mokra.
Každý jezdec bude mít pro nedělní závod k dispozici celkem sedm sad pneumatik, včetně alespoň jedné z každé z povinných směsí: tvrdé a střední, jako obvykle. Ze zbývajících čtyř dostupných sad bude jedna vrácena po FP1, jedna po FP2 a dvě po FP3.
CINTURATO BLUE PLNĚ DO MOKRA BEZ OHŘÍVAČŮ PNEUMATIK
Nové Cinturato Blue full wet bude také debutovat v Imole a již nebude potřebovat ohřívače pneumatik. Až dosud byly pneumatiky do extrémního mokra zahřívány nahřívačem pneumatik po dobu dvou hodin na 40 °C. Pirelli vyvinulo novou směs, kterou lze nasadit na vozy bez nutnosti zahřívání pneumatik tepelnými přikrývkami.
Zavedení nové směsi je součástí procesu výzkumu a vývoje, na kterém se dohodly Pirelli, FIA a F1, aby bylo do roku 2024 dosaženo technické proveditelnosti nezbytné pro použití všech typů pneumatik bez ohřívačů pneumatik.
PIRELLI V MOTORSPORTU
Pirelli, založené v roce 1872, je společnost s hluboce italskými kořeny, nyní uznávaná po celém světě pro svou špičkovou technologii, kapacitu pro inovace a kvalitu svých produktů. Motorsport vždy hrál důležitou roli ve strategii Pirelli podle filozofie „race to road“. Společnost se věnuje motorsportu již 116 let a dnes dodává pneumatiky do více než 350 šampionátů na dvou i čtyřech kolech. Pirelli věnuje neustálou pozornost co nejefektivnějšímu využívání přírodních zdrojů a energie s cílem dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2030.
Pirelli je od roku 2011 Global Tire Partner mistrovství světa FIA Formule 1. Společnost také dodává pro šampionáty včetně FIA Formule 2, FIA Formule 3, Formule Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship a GT World Challenge, spolu s mnoha národními seriály .
Zdroj: Pirelli