Jak Hannah Schmitzová a tým dělají  rozhodnutí, která určují závod.

Hlavní strategická inženýrka Oracle Red Bull Racing Hannah Schmitzová s týmem spolupracuje od svého nástupu jako stážistka v roce 2009. Společně s vedoucím závodní strategie Willem Courtenayem a zkušeným týmem je to jejich strategická brilantnost ve zlomku sekundy, která byla velkým přínosem pro Maxe Verstappena si v minulé sezóně připsal svůj první titul mistra světa FIA Formule 1.

Hannah Schmitzová – Principal Strategy Engineer

  • V nejmodernější technologické éře Formule 1 se o výsledcích rozhoduje v milisekundách a každá jednotlivá volba může být rozdílem mezi výhrou nebo prohrou. Žádný výzkum vás nikdy nemůže plně připravit na to, co se stane v závodě plném žlutých a červených vlajek, nehod, penalizací a nespolehlivého počasí. Kdy a kolikrát vjet do boxů, jaké pneumatiky použít, kdy zaútočit nebo udržet tempo a kdy by měli piloti spolupracovat, to vše jsou zásadní rozhodnutí založená na datech.
  • Absolventka strojního inženýrství University of Cambridge spolupracuje s velkým týmem analytiků, kteří před každým závodem zpracovávají miliardy simulací a při každé Grand Prix žijí tempem vozu, stavem trati a degradací pneumatik, aby zlepšili týmovou strategii a vyřešili zastávky v boxech.
  • Při nedávné Grand Prix Monaka tým zorganizoval plán zastávek v boxech, který nakonec vedl k tomu, že Sergio Pérez projel šachovnicovou vlajku a Max Verstappen si zajistil umístění na stupních vítězů.
  • Strategie Monaka byla odvážným a proaktivním krokem, který přiměl Dr. Helmuta Marka, aby poté řekl: „Všichni jsme byli výjimeční, ale pokud jsme vyhráli, bylo to hlavně díky Hannah.“
  • Být přizpůsobivý a muset okamžitě reagovat na živé scénáře je ta část její práce, která jí bezpochyby přináší největší tlak, ale také největší adrenalin. Schmitzová řekla: „Myslím, že je to neuvěřitelně vzrušující. Když se ve zlomku sekundy rozhodnete, posadíte se na okraj svého sedadla. Pak máte možná 20 sekund, což nezní jako žádná doba, ale v závodě, kde sedíte a čekáte, zda se vaše rozhodnutí vyplatilo, vám může připadat jako celá věčnost.“
  • Ráno normálního závodního dne se Schmitzová zúčastní schůzek, které jsou záměrně koncipovány tak, aby  byly spíše jako diskuse s jezdci, závodními inženýry, Adrianem Neweym a Christianem Hornerem, aby zvážili plány závodu.
  • Ať už je na boxové zídce na okruhu nebo v nejmodernějším operačním sále v Milton Keynes, se střídá každý závod s vedoucím závodní strategie Willem Courtenayem.
  • Poslání je stejné bez ohledu na to, kde jsou umístěny, ale role jsou velmi odlišné. Na boxové zídce je cílem zachovat si čistou hlavu a zaměřit se na větší obrázek toho, jak vyhrát závod.
  • V operační místnosti tým stratégů spouští všechny živé výpočty a simulace, než poskytne všechna použitelná data členům týmu na boxové zídce, aby mohli společně se závodními inženýry učinit optimální rozhodnutí.
  • Jak prozrazuje Schmitzová, místnost ve stylu NASA změnila hru. „Můžeme poslouchat rádio každého týmu, můžeme sledovat záznam z paluby každého týmu, můžeme se podrobně podívat na všechna čísla a během několika sekund je přenést na boxovou zídku. Je to jako být ve stejné místnosti. Žádné zpoždění.“
  • Samotná Schmitzová cesta do pitu je cestou oddanosti a průkopnické cesty k vysněné práci. Už jako batole se zajímala o auta a o to, jak věci fungují, a to se během školy rychle změnilo ve vášeň pro inženýringí. Následoval magisterský titul v oboru strojního inženýrství na Cambridgeské univerzitě, než v roce 2009 nastoupila jako studentka na stáž do Red Bull Racing.
  • Trvalo čas, než si vybudovala potřebnou sebedůvěru a důvěru, což, jak doufá, bude jiné u dalších žen, které jdou v jejích stopách. „Myslím, že je spousta lidí, kteří vám zpočátku možná nedůvěřují že tu práci zvládnete,“ říká.
  • „Jako stratég musíte mnoha lidem říkat, co mají dělat, a oni vás musí poslouchat, takže to buduje důvěru a myslím, že jako žena jsem to měla bohužel těžší, ale teď mám ten respekt a Doufám, že ostatní mladé ženy, které se chtějí tomuto sportu věnovat, uvidí, že to dokážete, dokážete to přijmout ..“
  • Pro fanoušky F1 je určitě rozpoznatelnou tváří poté, co se rozzářila po celém světě na Velké ceně Brazílie v roce 2019, když potřetí povolala do boxů Verstappena, přestože věděla, že zpočátku přijde o vedení závodu. Když tento krok vedl k vítězství nizozemského pilota, byla Schmitzová požádána, aby vystoupil na pódium po boku Verstappena a pozvedla trofej konstruktérů.

  • „Byl to neuvěřitelně zvláštní okamžik a vrchol mé kariéry,“ prozrazuje. „Vlastně jsem se vrátila do práce po prvním dítěti, takže to pro mě byla docela velká věc, abych dokázala, že jsem stále tady a zvládám tu práci dobře. Byl to prostě neuvěřitelný zážitek.“
  • Během 13 let v týmu pracovala s většinou pilotů v týmu historie a v současné době se těší ze spolupráce a odpovídání na otázky Péreze a Verstappena, kteří jsou oba plně zapojeni a odhodláni porozumět strategiím, které jim jsou předkládány.
  • Tento víkend zamíří vítězné duo do Baku v Ázerbájdžánu s týmem, který chce dále rozšířit své vedení v šampionátu jezdců i konstruktérů.

Je to trať, na které mají historicky úspěch, Pérez v minulé sezóně památně vyhrál svůj první závod s Red Bull Racing na městském okruhu. Schmitzová bude v operační místnosti a Courtenay bude na boxové zídce, dolaďují strategie, které byly připraveny ještě předtím, než zhasla světla v Monaku a s dalším zúčtováním s Ferrari a opět očekávaným závodem plným nepředvídatelnosti Schmitzová a Courtenay jsou připraveni úkol splnit.

Zdroj: Oracle Red Bull Racing