Grand Prix Belgie – Závody na legendárním Spa-Francorchamps

Poslední závod Formule 1 před letní přestávkou. V posledních letech byl podnik na belgickém okruhu Spa-Francorchamps vždy prvním závodem po prázdninách.

Legendární okruh

Spa-Francorchamps byl vždy považován za ultimátní test závodního jezdce. Historické dějiště Formule 1 a jeho sedm kilometrů (14 až do roku 1982) vždy vyžadovalo respekt a nabízí jednu z nejslavnějších tratí v kalendáři, jmenovitě Eau Rouge-Raidillon, zatáčku esíčko jako na horské dráze, která se v kvalifikaci jela naplno. To však není jediná výjimečná sekce, protože je třeba zmínit také zatáčku Les Combes na konci rovinky Kemmel, zatáčku Pouhon, kde jsou piloti vystaveni boční síle 3G po dobu téměř pěti sekund a neuvěřitelně rychlý Blanchimont. K dispozici jsou také dvě velmi pomalé zatáčky, poslední zatáčka známá jako Bus stop a první vlásenka v La Source.

Nastavení

Spa-Francorchamps je kompletní závodní dráha, která zdůrazňuje schopnosti jezdce a vyžaduje obzvláště efektivní vůz. Volný trénink je obzvláště důležitý, protože týmy pracují na nalezení nejlepšího vyvážení vozu, aby vyhovovalo nesčetným charakteristikám trati. K dispozici jsou velmi rychlé úseky, včetně dvou DRS zón na startovní a cílové čáře a na rovince Kemmel, kde je nutná dobrá maximální rychlost pro pomoc při předjíždění. Existují také techničtější úseky, kde je v zatáčkách vyžadován efektivní aerodynamický přítlak a pomáhá řídit životnost pneumatik, protože ty se mohou přehřát a ztratit výkon v poslední části kola. Další proměnnou je počasí, protože Ardeny v červenci mohou být velmi horké, ale vždy hrozí déšť a pokles teplot.

Frédéric Vasseur, šéf týmu

„V posledních dvou závodech jsme nebyli schopni maximálně využít potenciál SF-23, protože jsme zvolili příliš opatrný přístup a udělali příliš mnoho chyb. Proto je naším cílem pro Velkou cenu Belgie na jednom z opravdu skvělých míst Formule 1 vrátit se na cestu, kterou jsme se vydali v Kanadě. Charles a Carlos patří k nejlepším pilotům na startovním roštu, ale musíme jim dát správné nástroje, s nimiž mohou vyjádřit svůj talent. Za Red Bullem je to všechno extrémně těsné, pět týmů bojuje s nejbližšími tisícinami v každém závodě. Proto musíme studovat každý detail víkendu od pátečního volného tréninku až po poslední kolo v neděli, protože jedna desetina sekundy může znamenat rozdíl jednoho nebo dvou míst. Víme, jaké jsou naše technické slabiny, a ani naši soupeři nezabíjejí čas. Takže v Belgii a po zbytek sezóny musíme použít maximální koncentraci a být ochotni riskovat.“

 

Ferrari – statistiky

  • Účast v GP: 1063
  • Sezony v F1: 74
  • Debut Monako: 1950 (A. Ascari 2. místo; R. Sommer 4. místo; L. Villoresi ret.)
  • Vítězství: 242 (22,76%)
  • Pole position: 243 (22,86 %)
  • Nejrychlejší kola: 259 (24,36 %)
  • Stupně vítězů: 800 (25,09 %)

Ferrari – statistiky GP Belgie

  • Účast v GP: 66
  • Debut :1950 (A. Ascari 5. místo; L. Villoresi 6.)
  • Vítězství: 18 (27,27%)
  • Pole position: 15 (22,73 %)
  • Nejrychlejší kola: 19 (28,79 %)
  • Stupně vítězů 49 (24,75 %)

 

Tři otázky pro…

THIERRY BARITAUD, VEDOUCÍ REKUPERACE ENERGIE A TURBO SYSTÉMŮ

Jak vypadá okruh Spa-Francorchamps z pohledu pohonné jednotky?

Zatímco vliv výkonu pohonné jednotky na čas na kolo v GP Maďarska minulý týden byl omezený, s relativně nízkou úrovní namáhání pro pohonnou jednotku, opak je pravdou pro belgickou Grand Prix. Na této trati je výkon motoru významný rozdíl vzhledem k jeho vysoké citlivosti na výkon. Efektivní rekuperace energie je ještě důležitější na této 7 km dlouhé trati s několika úseky s plným výkonem, kde může MGUK bojovat o výkon 120 kW až do konce rovinek. Ty systémy ERS a turbo systémy, které jsou nejlépe schopny zachytit více této energie, budou mít významnou výhodu a upravená strategie nasazení ERS může zvýšit výkon vozu na několik kol.

Která část pohonné jednotky je zde více namáhána a proč?

Spalovací motor i turbodmychadlo se musí vypořádat s dlouhými úseky s plným výkonem, když dosáhnou vysoké teploty, zatímco baterie je namáhána dlouhým vybíjením v úseku z Eau Rouge do Les Combes.

Řekněte nám něco o sobě: jak a kdy jste se přidal k Ferrari. Jak se vám žije v Itálii?

K Ferrari jsem nastoupil v roce 2000, kdy Scuderia zahájila několikaletou éru vítězství v mistrovství světa. Vlastně jsem přijel na roční volno z výzkumného ústavu, kde jsem pracoval ve Francii. Pak jsem podlehl kouzlu Ferrari a o 23 let později jsem stále tady, když každý den řeším vzrušující výzvy a pracuji v různých rolích. Přestěhování do Itálie bylo zdrojem radosti, nalezl jsem zde v Modeně rodinu a přátele a využil jsem malých časových oken ve F1 pro cyklistiku na silnicích regionu Emilia v Apeninách.

Profil

Thierry Baritaud

Narozen: 24.9.57 v Paříži

 

Grand Prix Belgie: Fakta a čísla

0.

Žádný belgický jezdec nevyhrál svou domácí Grand Prix v 67 ročnících, které se dosud konaly. Ve Formuli 1 závodilo 24 Belgičanů, kteří vyhráli 11krát (osm zásluhou Jackyho Ickxe a tři Thierry Boutsena), ale žádný z nich nebyl ve Spa-Francorchamps, ani v Zolderu a Nivelles, dalších dvou místech, která hostila tento podnik. Pouze Monako má v tomto ohledu horší bilanci, žádný monacký jezdec nevyhrál žádný z 69 závodů, které se zde konaly. Knížectví však mohlo počítat pouze s pěti nositeli standardy ve Formuli 1, včetně Charlese Leclerca.

4.

Říká se, že ve Spa-Francorchamps vyhrávají jen velikáni a čísla to potvrzují. Pouze čtyři jezdci získali své první vítězství ve Formuli 1 na trati v Ardenách: Peter Collins v roce 1956 s vozem Ferrari D50, který byl předurčen stát se mistrem světa, pokud by v roce 1958 nezemřel ještě velmi mladý; Jim Clark v roce 1962 s vozem Lotus, který vyhrál šampionát dvakrát; sedminásobný mistr světa Michael Schumacher v roce 1992 pro Benetton a Charles Leclerc v roce 2019 s vozem Ferrari SF90.

800.

Počet komiksových spisovatelů z Belgie, země jak je známo, považované za domov komiksu nebo „devátého umění“. Jen v Bruselu je jich přes 700. Průkopnickou kreslenou postavičkou byl Tintin, sympatický a neohrožený rusovlasý chlapec, jehož knihy byly přeloženy do více než padesáti jazyků. Jeho dobrodružství začala v roce 1929 na stránkách dětského komiksu Le Petit Vingtieme. Dalšími slavnými belgickými komiksovými postavami jsou Lucky Luke (1946), Gaston Lagaffe (1957) a zejména Šmoulové, vzniklí v roce 1958, kteří na nějakou dobu výrazně ovlivnili populární kulturu druhé poloviny minulého století.

1700

Počet speciálních piv dostupných pouze v jednom konkrétním bistru v Bruselu, který je nyní nutností pro fanoušky tohoto nápoje, který Belgie vyrábí v neuvěřitelném množství a druzích. Odhaduje se, že Belgičané každý rok spotřebují 70 litrů piva na hlavu, což odpovídá půl půllitru na den.

1846.

Rok, ve kterém byl saxofon poprvé vyroben. Hudební nástroj vynalezl Belgičan Adolphe Sax, který kombinoval jednoduchý rákosový náustek klarinetu s tělem ofikleidy, z rodiny kónických nástrojů a hobojem a flétnou. Tento hybrid produkoval velký rozsah podobný žesťovým nástrojům, ale i když je vyroben z plechu, je považován za dřevěný dechový nástroj, protože používá jedinou píšťalu. Poprvé byl představen na průmyslové výstavě v Paříži v roce 1844 a o dva roky později byl patentován.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – MSC CRUISES BELGIAN GRAND PRIX 28.-30.7. 2023