Formule 1 se vrací do Evropy, aby se setkala s historií

Mistrovství světa Formule 1 se vrací do Evropy po osmi měsících od předchozí Grand Prix, která se bude konat na starém kontinentu a ve stejné zemi, Itálii, která hostila tento závod v Monze 3. září loňského roku. Itálie hostila celkem 105 Velkých cen mistrovství světa, což je nejvíce ze všech zemí, z toho 30 na okruhu Autodromo Enzo e Dino Ferrari v Imole.

Gran Premio dell’Emilia-Romagna

Závod o tomto víkendu je teprve čtvrtým ročníkem Gran Premio dell’Emilia-Romagna e del Made v Itálii, který se dříve konal v letech 2020 až 2022, protože loňský ročník musel být zrušen kvůli povodním, které zasáhly velké části regionu a způsobily několik úmrtí a devastaci.

Pro sedmý závod sezóny zvolilo Pirelli nejměkčí trojici směsí  pneumatik do sucha: C3 jako tvrdou, C4 jako střední a C5 jako měkkou. Bude to poprvé, co bude tato trojice testována na trati v Emilianu, i když to měla být volba pro loňský zrušený podnik. V roce 2022 byly vybrány sloučeniny C2, C3 a C4.

Imola je jedním z nejstarších závodů v kalendáři šampionátu

Imola je jedním z nejstarších závodů v kalendáři šampionátu, který je známý tím, že je velmi technický, a proto zdůrazňuje dovednosti jezdců, kteří se musí vypořádat s poměrně složitými kombinacemi zatáček a brzdných zón. Enzo Ferrari byl jedním z propagátorů projektu výstavby okruhu na kopcích kolem Imoly a popsal jej jako jakýsi „malý Nürburgring“. Původně bylo místo konání v roce 1957 pojmenováno na památku jeho syna Dina, jeho vlastní jméno bylo přidáno po jeho smrti v roce 1988.

Trať není nijak zvlášť tvrdá, pokud jde o síly působící na pneumatiky, i když asfalt je stále relativně abrazivní, a to navzdory skutečnosti, že poslední práce na povrchu byly provedeny na 70 % její téměř pětikilometrové délky v roce 2011. Díky nabitému programu na trati během víkendu Grand Prix nabízí povrch vozovky dobrou úroveň přilnavosti, která se zvyšuje s tím, jak více vozy jezdí.

S 19 zatáčkami (10 vlevo a 9 vpravo) a výrazným převýšením 30 metrů od nejvyššího bodu k nejnižšímu je trať poměrně úzká a je zde pouze jedna DRS zóna, takže předjíždění není zdaleka snadné. Kvalifikace proto hraje důležitou roli při rozhodování o výsledku závodu, což vysvětluje, proč se nikdy nevyhrálo z nižšího než pátého místa na startovním roštu a v 19 případech z 30 startoval jezdec jako první za šachovnicovou vlajkou z první řady.

Na papíře by tři nejměkčí směsi mohly přinést více možností, pokud jde o strategii zastávek v boxech v závodě, který by obvykle vyžadoval pouze jednu výměnu pneumatik, zejména proto, že čas ztracený v boxové uličce je zde jeden z nejvyšších v roce. Existuje také velká možnost, že závod bude v určitém okamžiku neutralizován, což se stalo ve více než 70 % dosavadních závodů v Imole. V poslední době bylo na trati provedeno několik drobných úprav, včetně opětovného zavedení štěrku na vnější straně zatáček Acque Minerali, což vedlo k mnohem větší penalizaci pro každého, kdo v tomto místě vyjel.

Třicet Grand Prix se konalo podél břehů řeky Santerno, která protéká okruhem. Současný název je třetí, který je připisován závodu v Imole. Poprvé se v kalendáři objevila v roce 1980, kdy se Velká cena Itálie konala jinde než v Monze. Od roku 1981 do roku 2006 pak Formule 1 závodila v Emilii pod vlajkou nedaleké republiky San Marino. V neklidných dobách Covidu našla v Imole dostihová kategorie modrých stuh vítané jako Gran Premio dell’Emilia-Romagna, přičemž od následujícího roku byl do názvu přidán nápis „Made in Italy“.

Z 20 jezdců, kteří se letos přihlásili, pouze Fernando Alonso závodil v Imole, když byla známá jako Velká cena San Marina. Španělský pilot zvítězil v roce 2005 po napínavém souboji s Michaelem Schumacherem, zatímco v následujícím roce se pozice obou rivalů obrátily. Německý pilot je nejúspěšnějším jezdcem v Imole se sedmi vítězstvími, z toho šesti s Ferrari a jedním s Benettonem, zatímco Williams a Ferrari se dělí o pocty mezi týmy s osmi vítězstvími. Pokud jde o pole position, Ayrton Senna je na prvním místě žebříčku s 8 starty, z nichž poslední získal 30. dubna 1994, v den zastíněný smrtí rakouského jezdce Rolanda Ratzenbergera. Následující den, 1. května, potkal stejný osud Ayrtona v jednom z nejtragičtějších víkendů v historii tohoto sportu. U příležitosti 30. výročí jejich úmrtí uspořádal tento víkend promotér a celá rodina Formule 1 řadu akcí.

Zdroj: Pirelli

 

 

Formule 1 – MSC CRUISES GRAN PREMIO DEL MADE IN ITALY E DELL’EMILIA-ROMAGNA 17.-19.5.2024