Velká cena Saúdské Arábie – vyhlídky týmu Scuderia Ferrari

Po úvodním podniku sezóny v Bahrajnu se Scuderia Ferrari a dalších devět týmů Formule 1 vydalo na 1400 kilometrů dlouhou cestu do Saúdské Arábie, kde se bude konat druhý závod šampionátu. Závod se jede na okruhu Jeddah Corniche Circuit, který zní zvláštně, je křížencem mezi Spa-Francorchamps a Monakem, což je ultrarychlý úzký pruh asfaltu mezi bariérami, kterým jezdci projíždějí průměrnou rychlostí kolem 250 km/h.

Trať

Trať na břehu moře se poprvé objevila v kalendáři teprve před třemi lety, ale už si udělala jméno díky svému neobvyklému uspořádání, počínaje skutečností, že má ne méně než 27 zatáček, což je nejvíce ze všech okruhů na mistrovské stezce. Pak jsou tu nemilosrdné zdi. Rychlý a klikatý první sektor je bezesporu nejpůsobivější, zejména během kvalifikace, kde je pozice na startovním roštu velmi důležitá. Ve skutečnosti, i když je dlouhá 6,1 kilometru, předjíždění není snadné: šikana v první zatáčce je jedním z klíčových bodů, protože auto před ním toho moc udělat nemůže, aby zablokovalo předjetí, i když tři DRS zóny znamenají, že předjížděný jezdec nemusí dlouho čekat, než zaútočí.

Program

I když se skutečné časy tréninků liší, časový harmonogram je věrnou kopií Velké ceny Bahrajnu, protože vše je opět posunuto o den dopředu s mediálním dnem ve středu. První volný trénink se koná ve čtvrtek v 16:30 a 20:00 místního času (14:30 a 18:00 SEČ). Třetí a poslední hodina tréninku začíná v pátek v 16:30 (14:30 SEČ), následovat bude kvalifikace ve 20:00 (18:00 SEČ). Závod na 50 kol odstartuje v sobotu ve stejnou dobu.

Strategie

Vzhledem k tomu, že se Džidda nachází na Blízkém východě, vysoké teploty jsou obvyklé, i když poloha trati na pobřeží znamená, že horko je obvykle méně extrémní. Zatímco Bahrajn byl ve skutečnosti docela chladný, předpověď pro nadcházející týden v Saúdské Arábii je pro maxima kolem 30 během dne klesající na 23/24 po západu slunce. Povrch trati není nijak zvlášť abrazivní, a proto není náročný na pneumatiky, což vysvětluje, proč je obvykle nejlepší jet závod na jeden pitstop. Nebezpečí výše zmíněných zdí však znamená, že chaos čeká za každým rohem a týmová strategie musí být flexibilní, aby se během několika sekund přizpůsobila novým scénářům.

F1 Academy se rozjíždí

Tento víkend na okruhu Jeddah Corniche odstartuje sezóna F1 Academy, čistě ženské série, která má letos silnou podporu Formule 1, přičemž všech deset týmů podporuje po jednom jezdci. Značka z Maranella této iniciativě pevně věří a podporuje dvě mladé ženy z Scuderia Ferrari Driver Academy. Maya Weug pojede ve voze číslo 64, který bude Prema v barvách Scuderia, s další podporou svých partnerů, Santander, Puma a Richard Mille, zatímco Aurelia Nobels bude závodit v barvách Puma ve voze #22 přihlášeném do ART Grand Prix.

Fred Vasseur – šéf týmu

„První závod sezony potvrdil, že jsme přes zimu pracovali správným směrem. V Sakhiru jsme viděli, že se mezery v kvalifikaci ještě více zmenšily, i když odstup od Maxe Verstappena v závodě je stále značný. Je však povzbudivé, že jsme tento rozdíl ve srovnání s loňským rokem snížili, což je dobrý výchozí bod. V Džiddě budeme čelit úplně jinému testu a chceme ověřit, zda se pozitivní signály, které jsme viděli u SF-24 v posledních několika týdnech, opakují na této úplně jiné trati. Povrch trati je velmi hladký, takže degradace pneumatik by měla být zanedbatelná, zatímco poprvé se budeme zabývat velmi rychlými zatáčkami, které zdůrazní přítlak a aerodynamickou účinnost vozů. Charlesovi a Carlosovi se v Džiddě vždy dařilo a očekávám, že budou opět na předních příčkách, i když to bude opět velmi těsné. Měli by být schopni zajet dobře jak v kvalifikaci, tak v závodě.“

Statistiky Ferrari

  • Účast ve Velké ceně: 1074
  • Sezóny v F1: 75
  • Debut: (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi v.v.)
  • Vítězství: 243 (22,62%)
  • Pole position: 248 (23,09 %)
  • Nejrychlejší kola: 259 (24,11 %)
  • Stupně vítězů: 807 (25,05 %)

Statistiky Ferrari ve Velké ceně Saúdské Arábie

  • Účast v soutěžích: 3
  • Debut: 2021 (C. Leclerc 7.; C. Sainz 8.)
  • Vítězství: 0
  • Pole position: 0
  • Nejrychlejší kola: 1 (33,33%)
  • Stupně vítězů: 2 (33,33 %)

 

TŘI OTÁZKY PRO… JOCKA CLEARA – VEDOUCÍHO SCUDERIA FERRARI DRIVER ACADEMY & DRIVER COACH CL #16

 

Jocku, kromě toho, že pracujete s Charlesem ve Formuli 1, jste také šéfem Scuderia Ferrari Driver Academy. Tento víkend začíná v Džiddě 1. kolo seriálu F1 Academy. Jak je Ferrari v tomto šampionátu zastoupeno?

F1Academy je pro Ferrari novým podnikem a my jsme nadšeni, že můžeme nasadit Mayu Weug jako oficiální jezdkyni Ferrari ve voze #64, navíc máme také její kolegyni z SFDA Aurelii Nobels ve voze #22 podporovaném našimi partnery, společností Puma.

Série F1Academy se v této sezóně představí jezdci z každého z týmů F1 v barvách svého týmu F1. Jedná se o prvenství v juniorských formulích a vhodně odráží touhu Ferrari podporovat ženské talenty a vychovávat je jako nedílnou součást týmu F1.      

Jak důležité je pro tuto sérii mít silné vazby s Formulí 1 a jak důležité je pro SFDA snažit se pomoci dívkám najít jejich místo ve světě motorsportu?

Cítím, že je velmi důležité vytvořit silné pouto mezi všemi našimi mladými jezdci a naší hlavní závodní aktivitou ve Formuli 1. Tím, že se budu účastnit každé Grand Prix s Charlesem, si mohu zajistit toto úzké spojení. Kalendář F1 Academy nabízí oběma našim děvčatům neocenitelnou příležitost závodit na okruzích Grand Prix souběžně s programem F1 ve vysoce konkurenčním a vysoce sledovaném seriálu. Tato příležitost je dokonalým odrazovým můstkem pro mladé pilotky, které budou těžit z promotéra s velkou vizí, vysoce profesionální organizační strukturou a vysoce energickým mediálním týmem, což jsou všechno klíčové faktory pro úspěšnou kampaň. Tato generace dívek má obrovskou zodpovědnost za to, aby vydláždila cestu budoucím generacím, a jako takové jsou skutečnými průkopnicemi, které musí razit cestu, vytvářet příležitosti a zvyšovat povědomí. Série F1Academy jim nabízí jedinečnou platformu, ze které se mohou odrazit, a my v SFDA jsme nadšeni, že můžeme být její součástí.  SFDA se vždy snažila dát našim mladým jezdcům příležitost setkat se s našimi piloty F1, vidět je zblízka a učit se od nich pouhým pozorováním. Závoděním v F1Academy po boku týmů F1 budou mít všichni jezdci také šanci reprezentovat sami sebe, setkat se s lidmi a představit své vlastní jedinečné postavy v boxové uličce; Je to pro ně příležitost být inspirativní.         

Jaká byla vaše poslední rada pro Mayu a Aurelii před sezónou a co od nich můžete očekávat na trati?

Zvládání očekávání je jedním ze základních kamenů naší práce v SFDA a samozřejmě i v F1; Maya a Aurelia jsou velmi soustředěné a odhodlané vyhrát, mým úkolem je udržet tyto emoce pod kontrolou a zajistit, aby dobře spolupracovaly se svými týmy a zůstaly objektivní. Stejně jako u každého sportovce je klíčem k úspěchu pokračovat v učení, snažit se být každý den lepší, to jsou hodnoty, které musíme předat Maye a Aurelii, ale oni zase musí tyto hodnoty předat těm, kteří je následují. Znovu zdůrazňuji, že obě tyto dívky hrají klíčovou roli v tom, abychom zajistili, že otevřeme dveře mladým lidem zítřka. Pozornost je upřena na ně a občas bude tlak vysoký, ale moje poslední rada bude, aby si to užili, jsou mladí, jdou si za svými sny a nejlepší způsob, jak mohou něčeho dosáhnout, je užít si cestu.      

Profil

Jock Clear

Státní příslušnost: britská

Narozen 9. 12. 1963

Město: Portsmouth (Velká Británie)

 

Velká cena Saúdské Arábie: Fakta a čísla

0.

Počet případů, kdy se konaly dva závody mistrovství světa Formule 1 v po sobě jdoucích sobotách. To se ještě nikdy nestalo. Velká cena Bahrajnu byla posunuta o den dopředu, aby se udržel sedmidenní odstup od víkendového závodu, který se koná 9. března, aby se respektoval začátek měsíce ramadánu následující den.

16.

Počet ingrediencí v „kabsa“, typickém saúdském pokrmu. Budete potřebovat kuřecí stehna, cibuli, česnek, hřebíček, tyčinky skořice, kardamon, bobkový list, sušenou limetku, rýži, papa, chilli, rajčatovou omáčku, mandle, piniové oříšky, rozinky, sůl a šálek vody. Existuje několik způsobů vaření, v některých se kuře nejprve uvaří odděleně od rýže, vyjme se z pánve a opeče se v troubě. Tradičně se vaří v „mandi“ nebo hliněné peci.

30.

Kola vedená Ferrari  v Džiddě byla všechna zásluhou Charlese Leclerca, který v roce 2022 bojoval kolo na kolo s Maxem Verstappenem po celý závod a nakonec skončil druhý jen o 549 tisícin za holandským pilotem.

43.

Průměr hodin na věžích Abraj Al Bait Towers v metrech, největších na světě. Nachází se na budově v Mekce, ve výšce 601 metrů a pro představu o její velikosti je desetkrát větší než londýnský Big Ben.

100.

Přibližný počet velbloudů prodaných každý den v Rijádu, hlavním městě Saúdské Arábie. Je domovem největšího trhu s tímto zvířetem na světě o rozloze tří kilometrů čtverečních, nachází se na předměstí Al-Qassim v Buraidah a otevírá se každý den v 6 hodin ráno. Dromedár neboli velbloud jednohrbý, kdysi hlavní dopravní prostředek země, je v zemi stále velmi důležitý, protože je vynikajícím zdrojem mléka, masa a kůže. Saúdská Arábie hostí Královský pohár, velkolepý závod s polem až 2000 velbloudů, který se koná na trati dlouhé 19 kilometrů během národního festivalu Janadriyah.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – STC Saudia Arabian Grand Prix 7.-9.3.2024