Velká cena Abu Dhabí – vyhlídky týmu Suderia Ferrari HP

Tým Scuderia Ferrari HP přjíždí do Abú Dhabí s cílem získat již po sedmnácté titul mistra světa v Poháru konstruktérů. Zatím se jedná o nejúspěšnější sezónu týmu od začátku hybridní éry v roce 2014. Nebude to poprvé, co se tým ve Spojených arabských emirátech utká v boji o titul až do posledního kola. V roce 2010 byla v sázce jezdecká koruna, ale den skončil zklamáním. Statistiky v tomto případě nehovoří ve prospěch Ferrari, protože v Yas Marina nikdy nevyhrál z 15 startů, což je nejvyšší počet na jednom místě, kde tým nevyhrál. Doufejme, že to bude po šestnácté, i když stáhnout ztrátu 21 bodů na McLaren je impozantní výzva.

Trať

Vzhledem k tomu, že trať Yas Marina prošla před závodem v roce 2021 zásadními změnami v uspořádání, je nyní mnohem rychlejší, což poskytuje více příležitostí k předjíždění a fanouškům více vzrušení. Kolo začíná krátkou rovinkou vedoucí k první levotočivé zatáčce. Předjíždění je zde téměř nemožné, a tak se jezdci musí snažit přiblížit vozu před sebou v zatáčkách 2, 3 a 4, než se pustí do dlouhé vlásenky v zatáčce 5. To vede k 1,2 kilometru dlouhé cílové rovince, kde je k dispozici DRS a souboj kolo na kolo je na denním pořádku při rychlostech kolem 300 km/h. Jezdci pak musí dokonale odhadnout brzdný bod pro 6. zatáčku, proslulou náročnou šikanu, než sešlápnou plyn až do 9. zatáčky v další sekci DRS. Závěrečný sektor je velmi technický, vede kolem jasně osvětleného hotelu, po zbytek kola bez skutečných příležitostí k předjíždění.

 

Piloti

Velká cena Abú Dhabí bude mít zvláštní význam pro dva jezdce týmu Scuderia Ferrari HP: v první řadě pro Carlose Sainze, pro kterého to bude poslední závod s týmem před přechodem do Williamsu, který začne další kapitolu tím, že v úterý po Velké ceně pojede za svůj nový tým v testu na konci sezóny. Španělský pilot bude nepochybně chtít zakončit své čtyři sezóny ve velkém stylu, když se Scuderií získal čtyři vítězství, šest pole position a 24 umístění na stupních vítězů. Dalším jezdcem, který s nadšením vyjede z garáže týmu na okruh Yas Marina, bude Leclerc – ne Charles, ale jeho čtyřiadvacetiletý bratr Arthur, který bude řídit Sainzův vůz v prvním volném tréninku. Bude to poprvé v historii Formule 1, kdy budou na trati dva bratři ve stejnou dobu a budou jezdit za stejný tým. Arthur bude v úterý také jezdit v posezónních testech, přičemž jeden vůz bude sdílet s Antoniem Fuocem, zatímco Charles bude řídit druhý vůz.

 

Počasí a strategie.

Povětrnostní podmínky v Abú Dhabí by měly být podobné jako v Kataru, proto druhý volný trénink poskytne nejužitečnější údaje, protože je jediný, který se koná v noci, stejně jako kvalifikace a závod, kdy teplota trati rychle klesá. Charakteristiky současného okruhu Yas Marina vyvíjejí velký tlak na pneumatiky, což je důvod, proč se strategie dvou zastávek v boxech ukázala jako nejrychlejší v loňském roce. Většina jezdců startovala na středně tvrdých pneumatikách, poté kolem 15. kola přezuli na tvrdé a asi o 20 kol později zajeli znovu do boxů pro další sadu stejné směsi, což jezdcům umožnilo jet naplno až k vlajce. Abu Dhabi je trať, kde  se za chyby tvrdě platí, protože zdi jsou blízko a  výjezd safety caru či červená vlajka jsou poměrně časté. Proto musí být stratégové od prvního do posledního kola ve střehu.

 

Rozvrh

Závěrečný závod sezóny Formule 1 se jede podle standardního rozvrhu, i když klíčové momenty se odehrávají v noci. První páteční volný trénink začíná ve 13:30 místního času (10:30 SEČ) a druhý v 17:00 (14:00 SEČ). Třetí a poslední je v sobotu ve 14:30 (11:30 SEČ) a poté v 18:00 (15:00 SEČ) následuje kvalifikace. Závod na 58 kol (306.183 Grand Prix) začíná v 17.00 (14.00 SEČ).

 

Fred Vasseur, šéf týmu Scuderia Ferrari HP:

„Poprvé v hybridní éře se ve finálovém kole budeme ucházet o mistrovský titul. To je samo o sobě velký úspěch, ale tento víkend se pokusíme udělat důležitý závěrečný krok. Buďme upřímní, je to matematická možnost, ale ve skutečnosti bude velmi těžké jí dosáhnout, protože i když skončíme na prvním a druhém místě, McLaren se svým náskokem 21 bodů před tímto závodem si může dovolit skončit na třetím a čtvrtém místě, nebo ještě hůře a stále mít výhodu. Ferrari však vždy měl rádo výzvy! Pokud se nám opět podaří předvést perfektní víkend od začátku do konce, budeme mít alespoň šanci a budeme moci opustit Abú Dhabí s tím, že jsme do toho dali maximum. Naše příprava na tuto soutěž byla důkladná, víme, že kvalifikace bude hrát velmi důležitou roli, i když náš vůz bude mít v závodě tendenci fungovat lépe. Charles, Carlos a celý tým jsou připraveni bojovat zuby nehty, aby si domů přivezli titul.“

Fred Vasseur

STATISTIKY FERRARI

  • Účast v GP: 1097
  • Sezóny v F1 „75
  • Debut v Monaku: 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi v.v.)
  • Počet vítězství: 248 (22.61%)
  • Pole position: 253 (23,06 %)
  • Nejrychlejší kola: 263 (23.97%)
  • Umístění na stupních vítězů: 827 (25,13 %)

 

STATISTIKY FERRARI VELKÁ CENA ABÚ DHABÍ

  • Účast v GP: 15
  • Debut :2009 (K. Räikkönen 12.; G. Fisichella 16.)
  • Počet vítězství: 0
  • Pole position: 0
  • Nejrychlejší kola :3 (20%)
  • Umístění na stupních vítězů: 10 (22,22 %)

 

VELKÁ CENA ABÚ DHABÍ: FAKTA A ČÍSLA

18.

Stupně úhlu sklonu budovy Capital Gate, známé jako „Šikmá věž Abú Dhabí“, což je podstatně větší úhel než slavná věž v Pise.

90.

Procento zásob ropy Spojených arabských emirátů nacházejících se v emirátu Abú Dhabí, což odpovídá dvěma třetinám hrubého domácího produktu této země.

200.

Počet ostrovů, které jsou součástí emirátu Abu Dhabi. Nejvýznamnější jsou Saadiyat, který je považován za kulturní centrum země a domov pobočky muzea Louvre, Yas je známější pro zábavu jako domov okruhu Formule 1 a Ferrari World Abu Dhabi; Al Maryah, známé finanční centrum s luxusními kancelářemi a byty a Dalma, historicky důležitá jako domov lovu perel, který byl hlavním zdrojem příjmů před objevením fosilních paliv v této oblasti.

2030.

Rok, který Abú Dhabí stanovilo jako termín pro realizaci řady iniciativ zaměřených na udržitelnost a inkluzi. Jedním z jejích závazků je snížit závislost na ropě tak, aby do roku 2030 neropné sektory přispívaly k HDP přibližně 64 %.

40000.

Počet obyvatel, pro který bylo město Abu Dhabi navrženo při svém vzniku v roce 1967. Na projekt dohlížel japonský architekt Katsuhiko Takahashi. Dnes se však může pochlubit 1,6 miliony obyvatel.

 

BRATŘI VE FORMULI 1

Tento pátek, kdy se na konci boxové uličky rozsvítí zelená na znamení začátku prvního volného tréninku na Velkou cenu Abú Zabí, se statistika počtu dvojic, které se zúčastnily oficiálního tréninku Formule 1, zakulatí na 20. Arthur Leclerc bude řídit vůz Carlose Sainze po boku svého bratra Charlese v rámci povinného testu pro mladé piloty. Monacká dvojice se stane prvními bratry, kteří budou na trati ve stejnou dobu a zároveň budou jezdit za stejný tým. V roce 1984 Teo i Corrado Fabi závodili s Brabhamem BT53, ale nikdy ve stejném závodě, protože Corrado seděl za volantem pouze na akcích, kdy Teo soutěžil v IndyCar ve stejném víkendu jako Formule 1.

Arthur Leclerc

Nejslavnějšími bratry F1 jsou bezpochyby Michael a Ralf Schumacherovi, zdaleka nejúspěšnější s Michaelovými 91 vítězstvími a Ralfovými 6. V roce 2003 dokonce bojovali o titul mistra světa, přičemž verdikt připadl staršímu bratrovi, který závodil za Ferrari. Další dvojice bratrů skončila na bodech: Emerson a Wilson Fittipaldi, ale jen proto, že zatímco Emerson získal dva tituly mistra světa, 14 vítězství a 281 bodů, Wilson získal pouze jeden jediný bod, než založil tým Copersucar, se kterým jeho bratr ukončil kariéru. V dalších dvou bratrských sadách se objevuje jeden, který byl mistrem světa: Jody Scheckter, jehož bratr Ian dosáhl ve Formuli 1 jen málo a Jackie Stewart se třemi tituly a 99 starty v závodech, oproti jedné účasti bratra Jimmyho v Grand Prix.

Prvními bratry, kteří byli viděni na společné trati, byli Graham a Peter Whitehead, druhý jmenovaný byl prvním soukromým jezdcem, který skončil na stupních vítězů ve Ferrari, kteří oba nastoupili do Grand Prix Velké Británie 1952. Pedro a Ricardo Rodriguezovi oba bodovali, ale nikdy spolu nezávodili, protože Ricardo, v té době nejmladší jezdec, který debutoval ve Formuli 1, když řídil Ferrari v Grand Prix Itálie 1961, zahynul při Grand Prix Mexika 1962 za volantem Lotusu. Pedro debutoval až o rok později.

Existují další dvojice bratrů, z nichž pouze jeden se skutečně dostal k závodění ve formuli 1, druhý se nekvalifikoval nebo nestartoval z nějakého jiného důvodu. To byl případ bratrů Behraových, přičemž Jean byl v padesátých letech skvělým jezdcem, zatímco bratr José nikdy nezávodil: Unserovi (Jerry a Bobby); Rathmannovi (Jim a Dick); Brambillovi (Vittorio a Ernesto); Bianchi (Luciano a Mauro); Villeneuve (Gilles a jeho bratr sdíleli jméno se synovcem Jacquesem); Winkelhockovi (Manfred a Joachim) a Brabhamovi, (David a Gary), také synové sira Jacka.

Maria Teresa De Filippis, která se zapsala do historie tím, že se jako první žena zúčastnila Velké ceny Formule 1, měla bratra Luigiho, který byl přihlášen do Grand Prix Itálie 1950 s Maserati, ale nezávodil. Gianni a Vittorio Marzotto jsou jediní bratři, kteří se účastnili pouze Grand Prix, ale nikdy nezávodili. Pak je tu zvláštní případ Didiera Pironiho a Josého Dolhema, kteří se poprvé objevili na scéně Formule 1 v sedmdesátých letech. Didier byl ve skutečnosti Josého mladší nevlastní bratr, měl stejného otce, ale měli různé matky. Ale byly to sestry, což znamenalo, že byli bratranci a zároveň nevlastními bratry.

 

Zdroj a foto: Scuderia Ferrari HP

 

Formule 1 – ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX 6.-8.12.2024