Pneumatiky Pirelli pro Velkou cenu Belgie

Poslední Grand Prix před letní přestávkou se koná ve Spa-Francorchamps, jednom z nejúžasnějších závodních okruhů na světě, který byl svědkem některých z největších okamžiků v historii tohoto sportu. Sedm velkolepých kilometrů, které se klikatí po silnicích, které stoupají a klesají v lesích Arden, díky čemuž je toto místo ještě kouzelnější, ale připravené zaskočit piloty na každém kroku. Eau Rouge, Raidillon, La Source, Kemmel, Stavelot a Malmedy jsou jen některá ze jmen, která proslavila dějiště Velké ceny Belgie po celém světě.

Okruh ve Spa-Fracorchamps

V Ardenách se závodí již více než sto let, první závod motocyklů se konal v roce 1921. První Velká cena Belgie se jela následující rok na silničním okruhu se třemi stranami trojúhelníku, který spojoval města Spa-Francorchamps, Malmedy a Stavelot. V letošním roce prošla trať rekonstrukcí, přičemž její velká část byla nově vyasfaltována, což bude pro týmy důležitým faktorem, který budou muset vzít v úvahu při přípravě na tuto soutěž.

Zcela nový povrch trati

Pirelli již bylo schopno posoudit nový asfalt, a to před měsícem během 24 hodin Spa, klasického závodu GTWC, pro který je italská společnost výhradním dodavatelem pneumatik. Během loňského červnového závodu zajely vozy GT3 na stejných směsích o tři sekundy rychlejší kolo než v předchozím roce. Úroveň výkonu vozů GT se samozřejmě nedá srovnávat s výkonem vozů Formule 1, a to ani při použití současných, vysoce pokročilých simulačních nástrojů. Je však vysoce pravděpodobné, že nový povrch povede k výraznému snížení časů na kolo a značnému zvýšení úrovně přilnavosti na nově vyasfaltovaných úsecích.

Trojice směsí pneumatik Pirelli

Pro toto, 14. kolo sezóny, si Pirelli vybralo stejnou trojici směsí, jaké se používaly v posledních dvou letech, a to C2 jako P Zero White hard, C3 jako P Zero Yellow medium a C4 jako P Zero Red soft. Pokud jde o namáhání pneumatik, je to jedna z tratí s nejvyšší průměrnou úrovní, i když nedosahuje vrcholů, které jsou k vidění v Silverstonu a Suzuce. Trať obsahuje všechny typy zatáček, které jsou propojeny velmi rychlými úseky, což týmům ztěžuje nalezení ideálního aerodynamického kompromisu. Ve skutečnosti není neobvyklé vidět vozy, které jsou velmi silné v nejrychlejším prvním a třetím sektoru, ale ve druhém pomalejším se trápí nebo naopak. Některé kombinace zatáček, například Eau Rouge-Raidillon, jsou velmi náročné a mají jedinečné vlastnosti, v tomto konkrétním případě silnou kompresi, která klade velký důraz jak na jezdce, tak na vůz. Obvykle je degradace na této trati hlavně tepelná, ale nový povrch by mohl být v této oblasti rozhodujícím faktorem, vzhledem k extra přilnavosti pneumatik.

Vliv počasí

A konečně, jak může někdo diskutovat o závodním víkendu ve Spa-Francorchamps, aniž by se vzalo v úvahu počasí? Pokud je v kalendáři motoristických závodů nějaké místo, nejen F1, kde může proměnlivé počasí hrát roli, pak je to právě toto. Nejen, že se podmínky mohou ze dne na den změnit, ale také úroveň přilnavosti se může dramaticky lišit na různých místech trati ve stejnou dobu. Navíc proto, že se jedná o tak dlouhé kolo, sebemenší malá chyba při odhadu správného okamžiku pro přezutí ze suchých pneumatik na mokré nebo naopak může mít za následek vážnou penalizaci v závodě a ještě více v kvalifikaci. V loňském roce během závodu nepršelo, ale ve dnech, které mu předcházely, během víkendu, kdy se jel sprint, se déšť objevil. V neděli odpoledne všichni jezdci jeli na slickách, drtivá většina (13) upřednostňovala středně tvrdou směs oproti sedmi jedoucích na měkké sadě. Pouze Norris jel na zhruba dvanáct kol na tvrdých pneumatikách. Z těch jezdců, kteří závod dokončili, většina absolvovala dva pit stopy, s výjimkou Russella, Strolla a Gaslyho, kteří si rozdělili 44 kol téměř rovným dílem: pilot Mercedesu odjel 22 kol na středně tvrdé sadě pneumatik, než přezul na měkkou sadu, zatímco Stroll odjel 20 kol na C3 a poté 24 kol na C4.  a jezdec Alpine odjel svých úvodních 23 kol na měkkých pneumatikách, než přezul na střední směs. Anglický pilot a kanadský pilot dokázali dojet na bodech, a to na šestém a  devátém místě.

Velká cena Belgie

Tento víkendový závod je 68. ročníkem Velké ceny Belgie jako podniku mistrovství světa Formule 1. 56 z nich se uskutečnilo ve Spa-Francorchamps, deset v Zolderu a dva v Nivelles. Nejúspěšnějším jezdcem této soutěže je se šesti vítězstvími Michael Schumacher, který debutoval ve Spa v roce 1991 a následující rok na stejné trati získal své první vítězství ve Formuli 1, první z 91. Další na řadě jsou ve Spa Ayrton Senna s pěti vítězstvími a se třemi vítězstvími Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen a Jim Clark. Nejvíce pole position má Hamilton se šesti a nejvíce umístění na stupních vítězů (10). Z konstruktérů vede Ferrari s 18 vítězstvími, následuje McLaren se 14 a Lotus s osmi. Scuderia je také na prvním místě v žebříčku pole position (16) a umístění na stupních vítězů (50).

Testování zaměřené na vývoj směsí pro rok 2025

Zatímco Velká cena Belgie je posledním závodem před letní přestávkou, práce Pirelli pokračuje a zůstává na okruhu Spa-Francorchamps ještě dva dny testování. Program zaměřený na vývoj konstrukcí a směsí pro rok 2025 podpoří společnosti Aston Martin a Alpine, přičemž každý z nich nasadí po oba dny jeden vůz.

Zdroj: Pirelli

 

Formule 1 – Rolex Belgian Grand Prix 26.-28.7. 2024