Formule 1 je zpět v akci na trati, která představuje jednu z nejkomplikovanějších výzev sezóny. Velká cena Nizozemska se koná na klasickém okruhu Zandvoort, který se nachází v dunách na pobřeží Severního moře a který byl před několika lety modernizován tak, aby mohl od roku 2021 po 36 letech kdy nehostil Formuli 1. Na 4,259 kilometrech si zachoval své původní charakteristické rysy, včetně klikatého uspořádání se 14 zatáčkami, čtyřmi vlevo a deseti vpravo. Ale to, co dělá tuto trať opravdu jedinečnou na mistrovské trati, jsou klopené zatáčky 3 a 14 se sklonem 19 a 18 stupňů, které jsou pro referenční bod strmější než v Indianapolis.
Klopené zatáčky na okruhu v Zandvoortu
Klopené zatáčky nejsou ve formuli 1 tak běžné, a proto představují neobvyklou výzvu jak pro vůz, tak pro jezdce. Vliv to má i na pneumatiky, protože vyšší rychlosti klopených zatáček ve srovnání s normálními je vystavují ještě větším silám. To vysvětluje, proč jsou směsi do suchého počasí zvolené pro Zandvoort tři nejtvrdší v řadě pro rok 2024, používané od zavedení 18″ pneumatik: C1 jako P Zero White tvrdé, C2 jako P Zero Yellow medium a C3 jako P Zero Red měkké.
Tepelná degradace pneumatik
Na papíře je tepelná degradace velmi významným faktorem, ale hodně bude záležet na počasí na konci srpna. Nizozemsko sousedí s Belgií a my jsme před přestávkou viděli, jak se klimatické podmínky v těchto zeměpisných šířkách mohou měnit ze dne na den, a dokonce i během jednoho dne, takže léto nemusí nutně znamenat teplé teploty a sluneční svit. Průměrná teplota v Zandvoortu na konci srpna se pohybuje mezi 14 °C a 20 °C, což by mohlo jezdcům pomoci zvládnout i ty nejměkčí směsi, jak se ukázalo v loňském závodě, kdy Tsunoda odjel 50 kol na měkkých pneumatikách. Další proměnná vyplývá z blízkosti trati k mořskému pobřeží, které je vzdáleno jen jednu řadu dun a ulici, takže vítr často pokrývá trať pískem, čímž se snižuje přilnavost pneumatik.
Pneumatiky Pirelli
Podmínky se během loňského závodu změnily natolik, že se použilo všech pět dostupných typů pneumatik. Nejoblíbenější slicky byly Soft, který si pro start vybralo 19 z 20 jezdců, přičemž Hamilton byl jediný, kdo se rozhodl pro středně tvrdé. Déšť přišel ihned po startu, což přineslo do hry pneumatiku Cinturato Intermediate, která byla po dlouhé době, kdy se používaly slicky, znovu vyžadována pro závěrečné etapy. Tři jezdci, dvojice Red Bull a Esteban Ocon, si dokonce vyzkoušeli mokré Cinturato. Došlo k mnoha předjížděcím manévrům a rekordním 82 pit stopy.
Za stabilních suchých podmínek ukazují simulace před závodem na jeden pit stop jako nejrychlejší strategii, zejména proto, že teoreticky je předjíždění vzácnou událostí, protože trať je velmi úzká a je zde málo rovinek, takže velmi omezené možnosti předjíždění. Pokud je horko, pak by měly být upřednostňovány tvrdší směsi, ale chladnější počasí by znamenalo, že měkké pneumatiky by se staly životaschopnými závodními pneumatikami.
Okruh v Zandvoortu
Okruh v Zandvoortu hostil všech 33 ročníků Velké ceny Nizozemska, které se započítávají do mistrovství světa formule 1, a to od roku 1952. Skot Jim Clark zde vyhrál čtyřikrát, což je rekord, který by letos mohl vyrovnat Max Verstappen, který vyhrál všechny tři závody od návratu formule 1 do Nizozemska. V sobotní kvalifikaci by i zde mohl jezdec Red Bullu vést tabulku pole position, protože se aktuálně vyrovná Renému Arnouxovi na třech místech. Pokud jde o nejvíce umístění na stupních vítězů, drží tento rekord společně také Jim Clark a Niki Lauda se šesti umístěními. Mezi týmy vede Ferrari v počtu vítězství (8) a umístění na stupních vítězů (25), zatímco Lotus má s osmi pole position nejvíce.
Zdroj: Pirelli