Formule 1 pokračuje v Zandvoortu s pneumatikami Pirelli

MARIO ISOLA – ŘEDITEL MOTORISTICKÉHO SPORTU 

„Druhá polovina sezony začíná unikátním závodem. Velká cena Nizozemska se koná v Zandvoortu: jedné z tradičně nejnáročnějších tratí v kalendáři, která se před třemi lety vrátila do kalendáře závodů Formule 1 na vlně místní podpory Maxe Verstappena, který se svým fanouškům bohatě odvděčil dvěma vítězstvími z posledních dvou závodů. Je to velmi klikatá trať se dvěma klopenými zatáčkami – zatáčkou 3 a zatáčkou 14 – které jsou pro srovnání strmější než Indianapolis. V zatáčkách, jako je tato, je namáhání pneumatik větší, než by tomu bylo v normálních zatáčkách, protože vertikální síly se zvyšují s mnohem vyššími rychlostmi v důsledku náklonu. Přivezli jsme stejné pneumatiky jako v roce 2022, alespoň pokud jde o názvy: C1, C2 a C3. Současná C1 je však ve skutečnosti novou směsí pro letošní rok, umístěnou mezi C2 a předchozí C1, která se nyní nazývá C0. V loňském roce v závodě, který byl charakterizován dvěma neutralizacemi, použilo ne méně než 14 jezdců – včetně tří nejlepších – všechny tři směsi, což podtrhuje širokou škálu možností, které mají stratégové na boxové zídce k dispozici.“

Pneumatiky na trati

  • Směs C1 je nominována na Grand Prix Nizozemska jako P Zero White hard, C2 jako P Zero Yellow medium a C3 jako P Zero Red soft. Jedná se o stejnou volbu jako v posledních dvou letech (od doby, kdy se Zandvoort vrátil do kalendáře) s tím rozdílem, že současná směs C1 je měkčí než její předchůdci.
  • Od roku 1952 se v Zandvoortu konalo celkem 32 Grand Prix Formule 1, přičemž trať se do kalendáře vrátila v roce 2021 po 35leté pauze. Nejúspěšnějším týmem v Zandvoortu je Ferrari s osmi vítězstvími, zatímco jezdec s největším počtem vítězství (4) je Jim Clark.
  • Většina jezdců loni absolvovala tři zastávky v boxech. Na papíře je nejrychlejší strategie dvou pit stopů, ale při pečlivém řízení pneumatik je možné absolvovat pouze jeden pit stop. V loňském roce byla příležitost k poslední zastávce pro měkkou sadu pneumatik umožněna pozdním výjezdem safety caru (po virtuálním safety caru).
  • Předjíždění je náročné kvůli úzké trati a neustálému sledu zatáček. O to důležitější je kvalifikace z hlediska konečného výsledku.
  • Okruh Zandvoort byl slavnostně otevřen v roce 1948 a nachází se mezi písečnými dunami hned vedle Severního moře. V důsledku toho může být písek někdy nafoukán na trať což snižuje přilnavost pneumatik: to je riziko i v Sakhiru v Bahrajnu.
  • Velká cena Nizozemska odstartuje druhou polovinu sezóny, týden před Monzou. Formule 1 Pirelli Gran Premio d’Italia 2023 se bude konat od 1. do 3. září: domácí závod Ferrari a AlphaTauri.

 

PIRELLI V MOTORISTICKÉM SPORTU

Společnost Pirelli, založená v roce 1872, má hluboké italské kořeny. Je nyní uznávána po celém světě pro své špičkové technologie, schopnost inovace a kvalitu svých výrobků. Motoristický sport vždy hrál důležitou roli ve strategii Pirelli a řídil se filozofií „race to road“. Společnost se zabývá motoristickým sportem již 116 let a dnes dodává pneumatiky pro více než 350 šampionátů na dvou i čtyřech kolech. Pirelli věnuje neustálou pozornost co nejefektivnějšímu využívání přírodních zdrojů a energie s cílem dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2030.

Pirelli je globálním partnerem mistrovství světa FIA Formule 1 od roku 2011. Společnost také dodává šampionáty včetně FIA Formule 2, FIA Formule 3, Formule Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship a GT World Challenge, spolu s mnoha národními sériemi.

 

Zdroj: Pirelli