Formule 1: Druhá polovina sezóny začíná v dunách Zandvoortu

Toto Wolff hovoří o GP Nizozemska
„Je dobré se vrátit do práce. Letní přestávka je důležitá pro každého, kdo si může vzít zasloužené volno, ale my jsme závodníci a milujeme vzrušení ze soutěžení. Vracíme se nabití energií a připraveni na druhou polovinu sezóny. Je o co bojovat a nepolevíme. Budeme tvrdě bojovat v boji o druhé místo v Poháru konstruktérů. Budeme také posouvat vývoj vpřed pro rok 2024. To jsou výzvy, na které se těšíme, počínaje tímto víkendem.
Zandvoort je fantastické místo pro obnovení sezóny. Je to náročná trať s atmosférou staré školy; Klopené zatáčky a vysokorychlostní úseky zvlněné jako duny. Vždy je tu neuvěřitelná atmosféra s vášnivými holandskými fanoušky a je to vždy fantastická oslava našeho sportu. Jsem si jistý, že tento rok nebude jiný a těším se, až tam budu.“

Velká cena Nizozemska

  • Po zdolání nejdelší trati sezóny ve Spa zamíříme na druhou nejkratší a Zandvoort; Měří pouhých 4,259 km.
  • Není proto překvapením, že zde vidíme druhý nejvyšší součet kol roku se 72 pro nedělní Grand Prix. To je jen šest méně než počet, který jsme dokončili ve Velké ceně Monaka, což je nejvyšší součet v sezóně.
  • Okruh má 14 zatáček, čtyři levotočivé a 10 pravotočivých.
  • Zandvoort nemá mnoho dlouhých rovinek a hodně kola probíhá v těchto 14 zatáčkách. Jedná se tedy o trať s nízkou citlivostí na výkon a výkonem motoru, takže pohonná jednotka není vystavena takové zátěži jako na jiných okruzích.
  • Pouze 55 % celkového času na kolo strávíte na plný plyn, což odpovídá něco málo přes 65 % vzdálenosti kola. V tomto smyslu se nejvíce podobá Interlagosu v Sao Paulu.
  • Bez výrazných rovinek je zde předjíždění výzvou. V loňském roce jsme v závodě v roce 2022 zaznamenali pouze pět průjezdů bez pomoci DRS.
  • To znamená, že kvalifikační výkon je životně důležitý a dělá z něj jednu z nejdůležitějších kvalifikačních jízd roku.
  • Jedná se o třetí nejvyšší okruh pokud jde o citlivost na přítlak, což znamená, že je vyžadováno nastavení vysokého přítlaku. Jediné dvě tratě, které jsou vyšší než Zandvoort, jsou Budapešť a Monako.
  • Okruh má také významné klopené zatáčky, jak se vine skrz duny. Ve zatáčkách 13. a 14. se vozy vypořádají s náklonem o 18 stupňů, což je asi dvakrát tak strmé jako na trati Indianapolis Motor Speedway.
  • To přenáší vertikální zatížení na vozy a pneumatiky, nejen na boční zatížení. Pilot také zažívají toto vertikální zatížení, protože jsou tlačeni do svých sedadel spíše než jen ze strany na stranu.
  • Jezdci zažívají až 4,7 G v dlouhé zatáčce 7, což je jeden z nejvyšších bočních přetížení v celé sezóně.
  • Délka boxové uličky měří pouhých 235 metrů, což je jedna z nejkratších v celé sezóně.
  • Z tohoto důvodu je ulička v boxech těsná, a proto je rychlostní limit snížen z obvyklých 80 km/h na 60 km/h.
  • Časová ztráta v boxové uličce je však stále krátká, s vypočítaným časem v boxové uličce něco málo přes 13 sekund.
  • Pro zlepšení dopravní situace v boxové uličce byla pro letošní závod prodloužena mezera mezi boxy o 1,5 metru.

Zdroj: Mercedes AMG-PETRONAS Formula One Team

Formule 1 – HEINEKEN DUTCH GRAND PRIX 25.-27.8.2023