Vedení Prahy 4 vítá posun v přípravě takzvaného těžkého zastřešení vytížené Spořilovské ulice. Technická správa komunikací (TSK) vybrala projektanta stavby, která pomůže místním obyvatelům od hluku a smogu z dopravy a propojí nyní oddělené části Spořilova. Stavba by měla být dokončena v roce 2030 a vyjde na sedm miliard korun. Zastřešení komunikace bude projektovat sdružení firem Satra a Sudop, se kterými letos 6. ledna TSK podepsala smlouvu.
Nadměrný hluk a emise
Obyvatelé Spořilova, především z okolí Spořilovské, čekají řadu let na řešení problému, který jim přináší nadměrný hluk a emise z osobní i těžké kamionové dopravy. Úlevu jim má přinést těžké zakrytí této nadměrně zatížené komunikace připravované minimálně od roku 2015.
„Naštěstí je po několikaletém odložení přípravy projektu ze strany hlavního města je konečně řešení na dohled,“ uvedl starosta Ondřej Kubín (ODS). „Současné vedení Prahy těžké zakrytí Spořilovské spojky, na jehož podobě veřejnost a politici z Prahy 4 pracovali řadu let, podporuje a TSK už vybrala projektanty.“
Jižní spojka a Spořilovská ulice
Po Jižní spojce a Spořilovské ulici jezdí v obou směrech stovky kamionů, které by tuto část Prahy 4 mohly minout, pokud by byla dostavěna jihovýchodní část Pražského okruhu, který Spořilovská nyní nahrazuje. To poškozuje obyvatele Spořilova, kteří trpí nadměrným hlukem a emisemi, které snižují kvalitu bydlení a mohou mít negativní vliv na jejich zdraví. Měření v minulých letech opakovaně prokázalo překročení hygienických limitů.
„Stavba není ale pouhým zakrytím Spořilovské, ale mimo jiné propojí rozdělené části Spořilova, vzniknou místa pro sport a rekreaci nebo pomůže s parkováním, kdy se na Spořilově dlouhodobě potýkáme s nedostatkem míst. V neposlední řadě to umožní prodloužení tramvajové trati ze Spořilova dále na Jižní Město,“ řekl radní pro dopravu Prahy 4 Jaroslav Míth (ODS).
Projektování
Povolení ke stavbě, financování a výstavbu pro TSK zajistí soukromý koncesionář formou PPP. Podle současného harmonogramu potrvá projektování rok a dalších devět měsíců zabere příprava povolení stavby. Samotná výstavba tunelů je plánovaná na tři roky. Celkové dokončení pak potrvá ještě o rok déle. Obyvatelům se tak má od hluku a emisí ulevit po roce 2030.
„Zakrytí Spořilovské bude sice dokončeno až po dostavbě Pražského okruhu mezi D1 a hradeckou dálnicí, nicméně ta se staví na zelené louce, zatímco na Spořilově se bude stavět za provozu, proto stavba potrvá déle,“ dodal Míth.