Na přejezdech letos zemřelo již 30 lidí

Počet usmrcených na železnici v letošním roce v porovnání se stejným obdobím roku 2018 vzrostl o 11 %, přičemž celkově na železnici letos zahynulo při mimořádných událostech již 167 osob (v roce 2018 jich bylo 151).

Největší procentuální nárůst zaznamenala Drážní inspekce u střetnutí na železničních přejezdech, při nichž od počátku roku 2019 zemřelo do konce září již 28 osob, což je o 22 % více, než za stejné období roku 2018. Statistika usmrcených osob na železničních přejezdech se naposledy zvýšila 1. 10. 2019, kdy při střetnutí u Hrušovan nad Jevišovkou zemřely dvě osoby. Celkově tak v letošním roce zemřelo na přejezdech již 30 lidí. Současně s nárůstem počtu usmrcených eviduje Drážní inspekce o 11 % vyšší počet střetnutí na železničních přejezdech a dokonce o 34 % vyšší počet zraněných při těchto událostech. Vysoký nárůst v počtu zraněných osob je dán především třemi nehodami osobních vlaků s nákladními automobily, při kterých bylo zraněno 7 a více osob (6. 9. 2019 – Praha-Uhříněves – 7, 30. 7. 2019 – Branka u Opavy – 10, 13. 7. 2019 – Příčina – 7).

Nejtragičtějším měsícem v letošním roce při střetnutích na železničních přejezdech byl prozatím červenec, kdy zemřelo při těchto nehodách 10 osob, což je nejvíce v jednom měsíci od roku 2008. Velký podíl na této statistice však má nehoda ze 14. 7. 2019 v Černožicích, kde zemřeli čtyři lidé.

Drtivou většinu nehod na železničních přejezdech i nadále způsobují neukáznění účastníci silničního provozu, kteří fatálním způsobem porušují hned několik ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Nejčastějším prohřeškem je ignorování světelné a zvukové signalizace přejezdového zabezpečovacího zařízení, nepřesvědčení se o tom, zda se k přejezdu neblíží vlak, případně objíždění, obcházení nebo podlézání sklopených závorových břeven. Drážní inspekce však eviduje i případy, kdy na železničním přejezdu automobil uvázne a nemůže přejezd před příjezdem vlaku včas opustit. Pro tyto případy byly všechny železniční přejezdy na základě vydaného bezpečnostního doporučení Drážní inspekce označeny jednoznačným identifikátorem „P+ČÍSLO“ po jehož oznámení na lince 112 je operátor schopen během několika minut zprostředkovat zastavení provoz na dané trati.

Statistika MU

Zákon o provozu na pozemních komunikacích jasně stanovuje povinnosti účastníkům silničního provozu týkajících se železničních přejezdů. Základním pravidlem je, že si před železničním přejezdem musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet a za přejezdem pokračovat v jízdě. Nejsou-li splněny tyto podmínky, nesmí na přejezd vůbec vjet. Zároveň platí, že nesvítí-li na železničním přejezdu bílé přerušované světlo, je tento přejezd pro účely pravidel jeho přejíždění vždy zabezpečen pouze výstražnými kříži a je nutné se na něm takto chovat, tedy jet maximální rychlostí 30 km/h a dbát zvýšené opatrnosti.

Drážní inspekce v minulosti připravila řadu preventivních kampaní, aby varovala dospělé i děti před riziky, které jim hrozí na železnici.V roce 2009 vydala DVD s filmem Hazardéry železnice zabíjí, který názorně ukazuje, co vše hrozí lidem na železnici, pokud se v jejím okolí budou chovat nezodpovědně. Do autoškol byl také v roce 2007 distribuován film Řidič, postrach přejezdů, který zdůrazňuje pravidla při přejíždění železničních přejezdů. O rok dříve v létě Drážní inspekce varovala občany tématickými billboardy před nezodpovědným chováním, ještě na jaře téhož roku pak připravila vědomostně-bezpečnostní soutěž pro děti v dětském časopisu Hurá. Všechny kampaně jsou ke stažení na webu DI (www.dicr.cz).

Drážní inspekce je státní instituce, která šetří příčiny a okolnosti mimořádných událostí (nehod). Jako vyšetřovací orgán je nezávislá na všech státních institucích a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy. Drážní inspekce se při své činnosti řídí zejména zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, a příslušnými prováděcími vyhláškami.