Metrostav dokončuje přístaviště ve Štětí pod bedlivým dohledem kachen

Vodáci putující na hausbótech a motorových člunech po Labi si už letos v létě pohodlně vyvážou své lodě ve Štětí na Litoměřicku. Stavbaři Metrostavu pro ně do měsíce dokončí nové přístaviště, jediné na pravém břehu dolního Labe proti proudu nad Nučnicemi.

Přístaviště ve Štětí

V současnosti vystrojují dřevem a elektroinstalací ocelovou konstrukci hlavního mola a připravují montáž sklopných výložníků, které budou sloužit k vyvazování plavidel. Zatímco ostatní veřejná mola přístavišť v Česku jsou obvykle plovoucí, ta nově budovaná ve Štětí a souběžně v Roudnici nad Labem budou pevná. Díky poloze v jezové zdrži totiž budou čelit jen minimálnímu kolísání hladiny.

„Naším nejsložitějším úkolem bylo založení a montáž hlavní konstrukce. Ocelové piloty jsme vrtali do dna řeky z nasypané štěrkové lavice. Segmenty kotevního mola jsme osazovali pomocí šedesátitunového jeřábu a montážníci je připevňovali k pilotám z lodi,“prozrazuje Jan Zeman, vedoucí projektu z Metrostavu a vytahuje z rukávu přírodovědnou historku: „Kromě běžného stavebního dozoru tu máme ještě jeden zvířecí, hlavně ze strany kachen. Na začátku výstavby se nás bály, ale postupně si zvykly a teď už nás kontrolují prakticky každý den. Zavítala sem ale i spousta dalších zvířat, třeba labutě, a dokonce i bobr,“ směje se.

přístaviště ve Štětí

Cílem projektu je vybudovat stání pro malá plavidla

Cílem projektu je vybudovat stání pro malá plavidla ve Štětí na pravém břehu Labe, tedy v oblasti, kde přístaviště dosud chybělo. Nové molo umožní bezpečné, spolehlivé a komfortní vyvazování plavidel s bezbariérovým přístupem. Ke kvalitnímu napojení na vodní cestu přispěje návazná investice města v podobě nového chodníku mezi přístupovou lávkou a přilehlou cyklostezkou. „Dostatečná síť veřejných přístavišť je základním předpokladem pro rozvoj turistického ruchu a sportovní a rekreační plavby. Bez ní se totiž turista cítí na vodní cestě ‚izolován‘ bez možnosti vystoupit na břeh,“ říká Lubomír Fojtů z Ředitelství vodních cest.

Základem technického řešení přístaviště je ocelové molo s délkou přes 60 metrů, založené na pilotách. Na něm bude dřevěná pochozí paluba s protiskluzovou úpravou. Samotné vyvazování plavidel bude zajišťovat šest sklopných výložníků, k němuž bude možné vyvázat až dvanáct plavidel najednou. Na molu budou k dispozici tři odběrné sloupky s elektřinou pro jejich napájení během stání. Kvůli riziku povodňových stavů či větších průtoků budou vodotěsné a mechanicky odolné.

Výstavba přístaviště pro malá plavidla ve Štětí

Výstavba přístaviště pro malá plavidla ve Štětí byla zahájena v září 2022 a měla by být dokončena letos v červenci. Investorem projektu je Ředitelství vodních cest ČR, zhotovitelem společnost Metrostav. Řeka Labe reprezentuje společně s Vltavou nejdůležitější vodní cestu u nás. Jde o jedinou vodní spojnici s přístavy v Severním a Baltském moři a součást transevropské dopravní sítě TEN-T.

Stavební společnost Metrostav se cítí ve vodě jako ryba. V posledních letech se podílela na několika významných vodních stavbách po celém Česku: modernizaci plavební komory Hořín s unikátním zdvižným mostem, rekonstrukci vodního díla Hněvkovice na Českobudějovicku či protipovodňových opatřeních v Hranicích na Moravě. Letos pracuje na výstavbě bezpečnostního přelivu pro vodní dílo Orlík a dokončuje rekonstrukci Staroměstského jezu v Praze.

Zdroj: Metrostav